Jump to content

Askeladden C6 vs 645 Beetle. Hva er forskjellen?

Dilbert

Recommended Posts

120 hk er for lite for 645 også. Jeg likte heller ikke karakteristikken på den mercuruiseren. Vibrerer og bråker mye, alt for lite dreiemoment og treg akselrasjon. Synes en sånn type båt bør ha 35-38 knop i toppfart så man kan holde 25-27 på marsfart. Skal man opp i størrelse på motor over den minste/billigste merc. Så må man vel opp 100 k i pris også.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hmm, det er i utgangspunktet en 120 hk jeg ser etter. 645 Beetle fikk mye skryt i en autofilreportasje med 1,7 dti motoren, men jeg har absolutt ingen erfaring med noen av dem. Overflod av hk er jo ønskelig (seff :-D), men prisen spiller jo en vesentlig rolle.

C6 og 645 Beetle er ganske ulike. Lengdeforskjellen er ikke merkbar, men det skyldes tildels at det er mer dørkplass i C6. Det at C6 er 20cm bredere enn Beetle, merkes faktisk bedre. Pantryløsningen gjør underverker (plassmessig) på C6. Jeg synes også skroget på C6 tar sjøen bedre.
Dersom du gjør et søk på MerCruiser 170 dti, vil du finne mange problem-historier; -både her på forumet og andre steder.
Autofil-testen ble vel gjort i 2002. På det tidspunktet var man ikke klar over omfanget av motorproblemene. Motoren var liten, lett og billig. Nå i ettertid, når man har erfaringer og alternativer, kan man lettere vurdere.
Vær oppmerksom på at den oppgis som 116, 117 og 120hk i Finn-annonser.
Dessverre har jeg 2 bekjente som opplevde motorhavari med denne motoren.
Det kom en forbedret versjon av MerCruiser 120, men jeg tror Askeladden bare leverte med denne i en sesong. Selv om det var en forbedret versjon, var den fortsatt for liten for denne båten.
Jeg kjøpte en C6 for et par år siden. I forkant hadde jeg testet både Beetle og C6 med MerCruiser 1,7.
Denne motoren er for liten/svak for disse båtene. Begge skrogene har relativt lav planingsterskel, men motoren jobbet tungt for å få båten opp i plan.
I 2010 kom C6 med VP D3-170. Jeg tok en prøvetur med denne kombinasjonen sommeren 2011 og kjøpte en tilsvarende. C6 ble i en periode også levert med en MerCruiser 150ES. Jeg har ikke noe kunnskap om denne motoren; -annet enn at den er hvitmalt.
Mitt råd er å styre unna MerCruiser 170 dti.
Dersom motoren er overhalt, kan det kanskje likevel være interessant. Men jeg tror likevel du blir skuffet over ytelsen på denne motoren i disse båtene.
I dagens marked bør du kunne få en 2010-modell C6 med VP D3 rundt 400k.
Dersom dette er over ditt budsjett, ville jeg kanskje vurdert utenbordsmotor i stedet.
Askeladden C62 har samme skrog som C6, men med litt annen layout på interiøret.
Denne kommer i 3 varianter: cruiser, cross-over og bow-rider. Disse ble vel levert med 115-150 Suzuki.
Et annet alternativ er den noe eldre 605 Explorer. Her bør det være mulig å gjøre noen gode kjøp.
Uansett om du velger det ene, eller andre, så må du prøvekjøre!!
Dersom jeg skulle kjøpt meg en daycruiser i dag, ville jeg fortsatt valgt kombinasjonen C6+VP.
Livet og behovet endrer seg. Nå er familien rammet av 10-fotsyken, og kikker på cabincruisere rundt 32-34 fot.
Her er noen relevante tråder fra Båtplassen:

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

• 8 år senere...
kjeros skrev On 2013-7-16 at 2.15:

C6 og 645 Beetle er ganske ulike. Lengdeforskjellen er ikke merkbar, men det skyldes tildels at det er mer dørkplass i C6. Det at C6 er 20cm bredere enn Beetle, merkes faktisk bedre.

Såvidt jeg kan finne så er Beetle 8 cm bredere enn C6.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev On 25.8.2021 at 12.30:

Såvidt jeg kan finne så er Beetle 8 cm bredere enn C6.

Du kommenterer et gammelt innlegg, men du selvsagt helt rett. Jeg tror nok jeg har byttet om på bredden for de to modellene. Nå har det gått 7-8 år siden jeg solgte min Askeladden C6, men det var et problemfritt eierskap som jeg ser tilbake på med glede og gode båtminner. 

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...