Jump to content

VP D3-170 eller CMD 2.0 ES150 - erfaringer?


kjeros

Recommended Posts

Etter mange års landligge er det på tide med litt sjøluft igjen.

Planen er å anskaffe en båt i løpet av høsten.

Som småbarnsfamilie har vi landet på typen daycruiser, siden dette passer vårt behov og livssituasjon.

Vi kikker på årsmodellene 2007 og nyere, med inboard diesel.

Båtmodellene vi ser på, har gjerne motorene VP D3-170 eller CMD 2.0 ES150.

Når vi nå skal kaste oss ut i markedet, er det noen spesielle svakheter eller særegenheter ved disse motormodellene som man bør være klar over?

Er det noe man bør påse? Kontrollspørsmål man bør stille selgeren? -Hvis man forutsetter at normalt vedlikehold og service er utført og kan dokumenteres. Jeg har lest tester i Båtmagasinet, men denne tar kun for seg drivstofforbruk?

Mitt kjennskap til de ulike båtmotorene er svært begrenset. Jeg er kjent med endel utfordringer med MerCruiser 1,7D-120 i perioden 2004-2006. Dette er blant annet noe av bakgrunnen for denne postingen.

 

Som nytt medlem i forumet har jeg kikket litt rundt og er ydmyk og imponert over kunnskap og erfaringene medlemmene besitter.

Håper noen av dere har noen innspill til meg.

På forhånd takk!

 

kjeros

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

CMD 2.O ES150 som du nevner, har jeg ingen erfaring med. Men jeg har kjennskap til at for en del motorer av disse som har blitt levert på det norske markedet, har den elektroniske motorstyringen vært programmert for "middelhavstemperaturer" slik at de har blitt tungstartet ved lave temperaturer som oppstår særlig vinterstid. En ny programmering løser dette på garanti eller ved reklamasjon.

 

MerCruiser D 1,7 L DTI har i hovedsak to problemområder som er lette å unngå. Det ene problemområdet er at wastegateventil kan irre/ruste fast slik at turbotrykket blir for høyt og med mulig konsekvens at motoren raser. Dette kan lett forebygges ved å gi en dusj CRC eller lignende smøre- og rustløsende middel ved jevne mellmrom og tar knapt et halvt minutt å utføre. Det andre er at det legger seg et lag med sink og salt i varmeveksler(og delvis i ladeluftkjøler) ved lite bruk som kan føre til for høy kjølevannstemperatur. Dette løser man enkelt ved å forebygge med systemrens en gang i året og/eller at man spyler gjennom med ferskvann en gang i året. Denne operasjonen er også kjapp å utføre, og man slipper å demontere noe. Det holder å fjerne sinkanodene. Denne motoren fikk forbedrede stempler i 2005 og ytterligere forbedre stempler i 2006 for å takle varmen bedre.

 

Som standard når det kommer til spørsmål om Volvo Penta D3, velger jeg å poste innlegget nedenfor fra meg som igjen er klippet og kopiert fra andre innlegg av meg. Det kom i 2009 en helt ny D3. Her står det en del om problemene med den gamle D3, og oppgraderinger, utbedringer og service av den gamle D3, samt lanseringen av den nye D3. Jeg håper dette kan være til hjelp:

 

Det er rimelig godt kjent i båtbransjen at Volvo Penta D3 har vært beheftet med mye problemer. Men D3 fikk i 2008 forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten ble høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren.

 

Tidligere har jeg i en god del innlegg linket til disse to nettsidene for at eksisterende eller nye eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

 

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

 

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

 

 

Men vanskene så ikke ut til å ville gi seg til tross for store oppgraderinger og utbedringer. Volvo Penta har nå lansert en helt ny D3. Her er en link fra klikk.no om dette:

 

Volvos nye folkemotor

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

 

Sitater(uthevinger av meg):

 

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

 

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

 

Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbar enn den forrige versjonen.

 

 

Sjekk dessuten dette innlegget fra Vanntro, som jeg har gjengitt deler av, og som gjelder den "nye" D3:

 

...men når det gjelder D3 levert i Juni 2010 kan jeg komme med et inspill. Dette er en helt ny motor men på samme blokk(i følge VP).

Her har de fått en serie temperatursensorer(olje) av en underlevrandør, disse sensorene er det feil på og de gir feilmelding med alarm og lampe.

Jeg har en bekjent som fikk denne feilen konstatert på 50-timers service og da fikk han tillatelse av VP til å benytte motoren i ferien, men nå skal den ut og sensoren skal byttes.

Dette er en D3-160 levert i en Agder 840. Motoren må ut for at sensor skal kunne skiftes. Det viser i hvert fall at de ikke har like stor vegring her som de har for injektorproblematikken.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for et flott og informativt svar!

 

Jeg ser i ettertid at jeg kunne ha gjort et grundigere søk på dette forumet etter informasjon, men jeg er takknemlig for alle innspill.

Med båttypen og de motoralternativene jeg har oppgitt, er det vel ingen overraskelse at familien planlegger innkjøp av en brukt Askeladden C6 Cruiser med inboard diesel.

 

Båtmagasinet har gjort en test av forbruk og fart på disse motoralternativene.

Etter å ha lest denne testen, virker det fristende med D3-170 med DPS.

Tanken bak dette innlegget var å nyansere dette litt; -få fram de erfaringene som brukerne har gjort.

 

Jeg er kjent med wastegate-problemene med MerCruiser 1,7DTI.

Med unntak av den regelmessige CRC-behandlingen du beskriver, så er vel systemrens og gjennomkjøring med ferskvann en del av de obligatoriske prosedyrene for vinterkonservering?!

 

Så vidt jeg har klart å finne ut, så er vel D3 fra 2010 samme konstruksjon som redesignet fra 2009? Det burde vel ha blitt solgt en del "nye" D3 siden 2009? Det store spørsmålet er da om det er registrert andre problemer enn defekte sensorer (turbo, motorstyring, girboks...)?

 

Min konklusjon etter dette er at begge alternativene forsåvidt er greie valg; -forutsatt siste versjon av D3.

Defekte sensorer er svært alvorlig, men så lenge dette omfattes av garanti/reklamasjon, er det viktig å oppdage dette så tidlig som mulig. Når det gjelder programmeringen av motorstyringen til CMD, så regner jeg ikke dette som så kritisk at det vil være avgjørende for et evt. kjøp. Når man kjøper brukt, kan man kanskje håpe på at båten har såpass mange timer gangtid at "barnesykdommene" er fikset??

 

Av dagens 13 treff på FINN ser jeg at 9 stk. har CMD 1,7-120, 3 stk. har D3-170 mens bare 1 har CMD 2,0-150.

Det blir spennende å sjekke utvalget etter at inneværende båtsesong er over.

 

Hvis noen har noen erfaring å dele vedrørende CMD 2,0-150 så setter jeg stor pris på dette.

 

Kjetil

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Kjøpte meg en fabrikkny C6 med D3-170 selv idag. Ba forhandler dobbeltsjekke at det er E-versjonen motor (2010->). Her i Kristiansund ligger nordvestlandets største VP-verksted, de kunne fortelle at de ikke hadde hatt en eneste reklamasjon på D3-170 siden E-generasjonen kom.

 

Her fra siden under kan du forresten laste ned manualen, bør gi endel svar på vedlikehold (maintainance shedule), vinterkonservering etc. Bare fyll inn korrekte svar i de fem grå feltene, så får du opp valgene.

 

http://www.volvopenta.com/volvopenta/global/en-gb/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx

Redigert av Vidar P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HEI!

Kan loggføre 170 timer på et år med en helt ny D3 200 satt inn sept 2010. Fantastisk motor, med utrolig artig og god akselerasjon som gjør det gøy å kjøre. Motor har fungert veldig bra og er veldig fornøyd med både motor og leverandør!

Dette er en motor som de har gjort mye for å evt forbedre iforhold til tidligere utgavers rykte, og jeg tror du vil bli godt fornøyd. Den lave vekten er jo også et av mange +er i margen:)

Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sammenligning mellom disse 2 motorene så leste du en test på Båtmagasinet, jeg legger inn link for andre interesserte jeg:

Test: CMD 2.0 150 ES vs Volvo Penta D3-170

 

Husk, og det er viktig, denne testen er gjort med VP duoprop og Mercruiser singel propell.

Testen ville, som Båtmagasinet også skriver, antagelig sett veldig annerledes ut om begge motorer hadde hatt duoprop.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter lange vurderinger og litt testing i sommer, er båten endelig "i hus".

Det ble en 2011 Askeladden C6 med VP D3-170 DPS.

Siden daycruiser-sesongen er på hell her i Oslofjorden, gikk båten rett i innendørs opplag.

Nok en gang: Takk for alle innspill og linker til nyttig informasjon under denne prosessen.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...