Jump to content

Problem med rulleforseil, hardt å dra ut

Siggii

Recommended Posts

I går var jeg ute og gikk med full seilføring, da det plutselig kom en skikkelig vindkule jeg ikke var forbredt på. For å ikke omøblere på alt av inventar i båten fikk jeg styrt opp mot vinden og nappet av skjøtene for å rulle inn genoaen. Da vinden hadde roet seg litt skulle jeg dra det ut igjen, men da var det plutselig som at det hang fast når jeg hadde rulla det en runde omtrent. Prøvde å dra alt jeg kunne, men kom ikke lenger ut. Prøvde derfor å rulle det litt inn igjen og deretter ut, og da kom jeg forbi dette "hakket", men etter et par runder til stoppet det igjen. Prøvde å se om det var noe som støtte i hverandre rundt rulle-snella for lina man drar seilet inn med, men det er ikke noe der.

Er det noen som kan ha en ide om hva det kan være? Kan det for eksempel være et kulelager som har gått føyken når seilet sto og flagret mens jeg rullet inn?

Litt merkelig siden det ikke er vanskelig å rulle den inn, bare ut. Husker ikke helt på stående fot om det er Furlex eller Harken-system, men det fungerer vel stort sett på samme måte..?

Forslag mottas med stor takk, da det er like før båten skal på langtur :)

Det er vel ingen lagre som ikke skal tåle blafring. Er du sikker på at du ikke har fått sleng på tauet som snurres inn på trommelen når seilet rulles inn? Furlex har en liten plastleppe inne i trommelen som har det med å hekte tauet og bøye seg hvis det blir mye sleng og kast på tauet når det rulles ut/inn. Plastleppa skal sørge for at tauet legger seg pent på trommelen, men hvis tauet har blafret mye så hender det at tauet hekter i leppa og da jobber den mot sin hensikt.

På vår Furlex måtte vi ta av det blanke dekselet rundt trommelen (det med "Furlex" trykket på seg) for å få løst opp i problemet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du kan ta en kikk opp der forstaget g岠inn i masta. Her g岠forliket ditt gjennom en sjakkel lignende sak i et kort tau Denne er festa i ei kulelagra trinse slik at den skal flge seilet rundt. For meg hres det ut som om du drar tauet med "sjakkelen" rundt forstaget ditt og at det stopper etter et par trn.

Lsningen kan v沥 堳mre opp lageret der oppe

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det er ikke noe surr på tauet i trommelen, har dratt seilet inn og ut flere ganger uten at det gjør noen forskjell, men det Bitteliten beskriver kan høres ganske sansynlig ut mtp hvordan det kjennes ut når den stopper opp. Takk for tips, skal prøve å heise meg opp en dag det ikke blåser like mye. Men sjekker fallet først :)

Redigert av Siggii (see edit history)

Ok, da tok ivrigheten overhånd, og etter å ha vinsjet meg 15m over vannet i absolutt nok vind, hang jeg der og følte meg som tidenes dust, som ikke tenkte på at det var mye enklere å bare slippe toppen av seilet ned til meg enn at jeg dro opp dit. Så jeg tok ned seilet og demonterte akkurat den "dingsen" du prøvde å forklare, og smørte opp to ganske røslige (og skrikende) kulelagere. Det fiksa biffen. :clap:

Bildeserie følger:

img_0040.jpg
img_0037.jpg
img_0041.jpg
Måtte ta av sjakklene både over og under for å få av lokkene. Dette klarte jeg uten å miste en eneste del! :lol:
Takk til dere som gjorde dette mye enklere enn jeg fryktet!
Redigert av Siggii (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...