Jump to content

Wiking 21 fra Vestfold til Kr.sand. Drøm eller dumdristighet?


janmar

Recommended Posts

Hei: Jeg er en båtvant mann i 40-årene som er i ferd med å kjøpe en gammel Wiking 21 snekke med Bukh 20 hk. Jeg vet litt lite om motoren, men har prøvekjørt den. Båt og motor er 35 år gamle. Men tilsynelatende godt vedlikeholdt.

Jeg vurderer sterkt å kjøre den for egen maskin fra Vestfold til Sørlandet. Har hatt lyst til en slik tur lenge, men aldri hatt anledning i Nidelv-snekka jeg er oppvokst i. Nå skal jeg for første gang ha helt egen båt. Og vil ha en liten rimelig båt og prøve og feile i.
Er det dumdristig å begi seg ut på en slik langtur med en såpass liten båt som 21 fot med en gammel Bukh 20??? Jeg kjenner ikke leia øst for Arendal. Men har lest og studert kart, naturligvis. Beregner å bruke 5-6 dager i 5-6 knops fart.
Det er jo alltid store risiko-momenter med båt og motor man ikke kjenner. Og lei man ikke kjenner.

Vil "tøffe" så mye innaskjærs som overhode mulig, og så nærme land som mulig. Er ikke flink med elektroniske hjelpemidler. Men har god erfaring med å navigere på gammelmåten med papirkart, kompass, passer og parallellforskyver, natt som dag, tåke og klarvær. Og vil i så fall bare bruke dette på turen. Er det noen strekk man bør være veldig obs på?????? Og hvor mange sekundmeter vind er det tilrådelig å legge ut i med en såpass liten båt og motor man ikke helt kjenner ennå???????
Jeg er litt redd at denne livslange drømmen fort kan bli et dumdristig mareritt. Så landtransport til hjemmehavn Sørlandet er et alternativ (men akk så kjedelig psykologisk nedtur).
Tanken bak å dra sjøveien, er å teste både båt og meg selv. Og vil ha ei lita slepejolle med som ekstra sikkerhet om noe skulle gå galt.
Blir glad for å få råd og vink. Jeg vil jo helst komme helskinnet hjem.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener en slik tur er en fantastisk måte å bli kjendt med nybåten på. Vær forsiktig med hvilket vær du går ut i. Ikke stress med å komne hjem, men ligg i ro om vinden blåser h a rdt. Ha med filter og reimer til motor. Medlemskap i RS anbefaler jeg. Det er noen lange strekk uttaskjærs. Men starter du grytidlig så er gjerne vinden rolig. God tur. Å les noen hentetråder her på Bp. Da ser du hvor stor nytte du kan ha av dette forum. Av og til lurer jeg nesten på om det er 24/7 service her inne. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Gode råd fra Bjørn. Har du i tillegg med deg en VHF til å kalle opp redningsskøyta eller båter i nærheten er du godt på vei. Kjørte selv fra Arendal til Moss i en Stormway F 23 for ett par uker siden. Adskillig nyere og raskere båt men med godt vær går det gjerne bra. I retur kjørte jeg Nimbusen. Opplevde at reima til servoen røyk. Så det skjer gjerne noe underveis.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Høres ut til å være en drømmetur, gled deg. Gjør som nevnt over, ta med ekstra dieselfilter, reimer og impeller.

Noen slangeklemmer, ståltråd, strips og håndverktøy. Lytt til værmelding.

Hadde selv en slik tur med en 21 fots snekke for to år siden. (Båten hadde ligget på land i to år) Gikk

fra Råde i Østfold til Stathelle i Telemark.

Link to post
Share on other sites

Medlemsskap i Redningsselskapet er et must. Som vestlending har jeg tatt turen en del ganger, og "strever" alltid mest utenfor Stavern. Her er det mye urent farvann, men det er kanskje det området du kjenner mest. Fra Jomfruland og sydvestover er går det stor sett greit. Med 21 fot vil du nok oppleve å være den minste på en slik tur, men det går om du tar hensyn til været. Med din båt ville jeg ikke gått ut i åpent farvann med mere enn 4 ms. GOD TUR !

Link to post
Share on other sites

Jeg vokste opp i en Marieholm 20. Med den dro vi fra Moss til Gøteborg og fra Moss til KristiansandEr båten i orden er dette en fin tur. Følg med på værmelding, vit hvor du er og hvor du skal, ha med kommunikasjon. God tur !

To strekk å være obs på som du bør ta i rolig vær fra Tønsberg Tønne til Jomfruland. Tønna og Rakkebåene er steder det kan rufse godt og bli krevende sjø. I godvær tenker man at dette er som kniv i varmt smør. I 10-12 m/s begynner dette å bli ufint for liten båt

Link to post
Share on other sites

Takker for mange konstruktive og GODE svar.
Ja det er spesielt Tønsberg Tønne og Stavern-Nevlunghavn jeg er bekymret for. Fra Jomfruland og til Kr.sand føler jeg meg rimelig trygg. (I den grad man kan bruke et slikt uttrykk på sjøen).
Jeg har vært i småbåt-gamet hele livet, og lært meg å kjenne naturens begrensninger (og egne begrensninger). Og har voldsom respekt for natur og hav. Jeg har også krysset Saltfjellet til fots mutters ALENE i 7-8 dager uten mob-dekning og uten å treffe folk. Så jeg er vant til å spille på lag med naturen og naturkreftene.
Men jeg har vurdert ¨få båten fraktet landveien forbi de mest åpne strekningene. Og få den på vannet ved Kragerø-Jomfruland-Risør-området. Men det koster jo en del penger sammenlignet med dieselutgifter med en liten snekke.

Jeg har ferie til 2.september. Så tid er for så vidt det eneste jeg har nok av.

 

Dersom jeg drister meg på prosjektet, blir det nok en liten blogg eller dagbok. Men begrenset med strøm og internett. Så det blir nok postet ut i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Som flere skriver.

Det er det første strekket som kan være værst, men ingen ting å frykte så lenge det er bra vær.

tønsberg tønne til Rødskjær nord av Stråholmen/Jomfruland er ca 24nm.

Tar du det som en ferietur og ikke som en ren transport ettappe, kan du gå mye innaskjærs derfra og sydover.

Portør - Risør må du ut.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Ja det er disse strekningene jeg, på planleggingsstadiet, IKKE er noe glad i. Jeg vil legge opp som en ferietur med mest mulig innasjærs. Kanskje jeg må bort og ta en ekstra prøvetur i Tønsbergskjærgården med tidligere eier, før jeg er sikker på om jeg våger meg utpå. Jeg er nok kjent for å være litt skeptisk til så mangt jeg. Må bare bruke skepsisen konstruktivt.

Ettersom jeg bare er vant til å kjøre båter med Yanmar dieselmotorer, så er jeg også skeptisk til en Bukh 20. Men det er vel bare slik det er. Har lest i andre tråder her på forumet, at Bukh er OK motorer. Så jeg stoler på dere.

Er forresten veldig fornøyd med at fant dette utmerkede forumet her. Virker som om man får svar på ALT her. Jeg har iallfall lært mye allerede.

Tusen takk

Link to post
Share on other sites

Litt kjipt, men tilsvarende safe.......................

Båten skal foreta turen Tønsberg-Kristiansand i ei opplagskrybbe på en tilhenger langs E-18

 

Feil element. Men fant ut det var tryggest å bli kjent med båt og motor i kjente omgivelser.

 

Har sikkert mange spørsmål ang motoren etterhvert. Så jeg kommer tilbake på andre tråder.For her har jeg mye å lære....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...