ivar Startet 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2013 (redigert) Fikk satt ut båten her før helga , Wesling 490 med Yamaha 80 2t. Hadde på en Yamaha performance series propell i stål, 13.25x18" , som ga 35 knop v 4500 omdreininger. Tenkte at den nok var i tyngste laget, og fikk på en Hustler alu, 13.25x17" - fart med den , 30 knop, maks turtall 45-4600. Mener den bør komme opp mot 5500 med 17" propell...? Motoren høres ikke helt sprek ut på topp - i fjor hadde jeg den oppe i 37 knop med ikke optimal propell. Husker ikke turtall... Testet kompresjon bare for å ha det gjort: 130, 128, 132 psi (ca 9kg) , så den ser bra ut. Pluggene ser fine ut og er helt like i fargen. Motoren går jevnt og fint , ikke noe fusking. Noen som har noen tips? Redigert 16.Juli.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sturee Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Bare for å sammenligne litt, vet du hvor mye din båt vet du hvor mye din båt veier? min veier jo 300kr + 100 kg motor, får 4900 rpm med 19 tommer på 50hk. 5200 med 18. Ser for meg du burde fått iallefall det samme hvis ikke weslingen er latterlig tung? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 båten oppgis til 350 kg, men har nok blitt litt tyngre siden den var ny i 88. Ja den fikk mer turtall i fjor mener jeg, Og skulle klart mye mer med 17" alu enn med 18" stål. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 (redigert) Jeg har en 1986 Yamaha 80 Hk 2-takt på en Skibsplast 450VS som skulle veie 300 kg når den var ny... http://www.seljeseths.net/baater/bilder450/DSC00158.JPG Jeg får (alene i båten) drøyt 5000 rpm (Faria turteller) og drøyt 40 knop (GPS på kartplotter: Northstar Explorer 657 HD) med motoren ganske kraftig trimmet ut. Jeg har to stk hvite Yamahapropeller til denne motoren, men må ut i båten og sjekke data (stigning etc) på den som står på nå. Den gir det beste kompromisset mht turtall, fart og akselerasjon. Har dessverre ikke noen ide om hva som eventuelt kan være galt med motoren din... Redigert 16.Juli.2013 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Helge Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Fikk sjekket propellene jeg har til min Yamaha 80 i dag... Den jeg ikke bruker er 13,25X17 (får litt høyt turtall og mindre fart) og den jeg bruker er ikke en original Yamahapropell, snarere en Solas 13X19. Det står (Y)D 3X13X19R på den. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 takker, det høres ut som forventet. Min skulle iallefall fint klart å dratt rundt en 17" uten problemer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Du har ikke lagt til mer vekt siden ifjord,vann i dobbeltbunn etc? Regner med du har sjekket lufting,bensinslange,blære\koblinger. Ville kanskje sjekket at alle tre spjeldene i forgasserne står vannrett ved full gass.. Har selv Yamaha 85 med 13,25x17 propell på Nordkapp 17,som sikkert veier en god del mer enn din båt og får 34 knop. Turtallet er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Har regnet endel her, så har ikke fått testet så mye enda. Lufting og slange ok, blæra ikke helt god ser jeg så den skal skiftes. Men erfaringsmessig så vil da motoren fuske litt på full gass om det er noe slikt. Ser at stagene til forgasserne beveger seg som de skal, skal plukke av forgasserne også og sjekke flottørnivå etc. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Sjekket spesifikasjonene for denne motoren i den komplette Yamaha-manualen jeg har for 50, 60, 75, 80 og 90 hk versjonene (dvs selv om ikke 70 Hk er nevnt på forsiden er denne også med inne i den tykke manualen). Anbefalt turtall på maks for denne Yamaha 80 Hk'en er fra minimum 4500 rpm til maksimum 5500 rpm der 80 Hk oppnås ved 5000 rpm. Til sammenligning står det 5000 rpm til 5900 rpm som maks anbefalt turtall (i et svensk dokument jeg fikk fra Yamaha Norge) på min enda litt eldre (1980) Yamaha 40DE. På Skibsplast 450VS'en får jeg maks ca 5200 rpm med motoren kraftig tiltet ut og kun fører ombord. Med maks turtall på 4500 rpm ivar når du vel ikke opp på maks antall hestekrefter...? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 er nok ikke det nei. Liker helst å ha turtall i øvdre del av anbefalt område, dvs opp mot 5500, da har man mer å gå på mtp. mer last i båten osv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Liker helst å ha turtall i øvdre del av anbefalt område, dvs opp mot 5500, da har man mer å gå på mtp. mer last i båten osv Det betyr at du bør ha såpass mye som nesten 1000 rpm mer (800 - 900 rpm) på motoren. Var det forresten samme motor på samme båt du hadde 37 knop på i fjor... Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 jepp. Og ikkeno vann eller ekstra vekt i båten. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sea Horse Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Hva ble løsningen på dette ? Jeg har noe av den samme problemstillingen på min 80 Mercury. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 fant aldri ut noe mer, ble litt lei.. Kjører for øyeblikket med en Solas alu 13.5x15" som gir 34 knop v/ 5500 omdreininger. Men den virker motoren sterk og fin når båten skal dyttes opp i plan. etpar ting som må tas med i betraktning: jeg har ikke powertrim på motoren, taper nok noen knop og omdreininger på topp der. har smart tabs montert, de bremser nok litt uansett hva produsenten påstår. (har nå montert slike vippebraketter slik at de kan trekkes opp ved behov.) steglister er ikke i tipptopp stand, drar nok ned litt på topp det også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Vet dette er gammel tråd. En ting som bør inn på sjekklisten her er at man har ny bensin. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ivar Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 .. har aldri vært spesielt plaget med at bensinen har rukket å bli for gammel (vel, bortsett fra den som sto i flottørhusene fra året før da ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sea Horse Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Fikk også litt lyst til å gi faen, men får trøste seg med dette : Det er en motor med elektronisk tenning, godt trøkk og ikke minst en deilig låt. Har hatt mange Mercuryer av eldre og nyere årganger og vært fornøyd. Når det gjelder lyden, så er det jo smak og behag..men for mange er Mercurylyden ren porno. Grovporno! He he... M Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.