ut mot havet Startet 16.Juli.2013 Del på Facebook Startet 16.Juli.2013 Har akkurat montert eit Biltema skillerele mellom start og forbruksbatteri, lurer på korleis eg på ein enkel måte kan sjekke om det verkar slik det skal. Det lyser i den røde lampa men først etter at eg hadde starta motoren og den lyser også etter at motoren er stoppa. Har kopla reelet slik at startbatteri er hovedbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 (redigert) Sett på forbrukere på startbatteriet. Når spenningen på batteriet daler under 12,7V kobler releet vekk forbruksbatteriet. Har byttet til dette selv og aldri hatt problemer. Forbruksbatteriet vil kobles inn når spenningen på startbatteri går over 13,3V. Selv har jeg koblet det motsatt da de store forbrukerne er på forbruksb skranken. Selv når forbruksbanken er kjørt ned på ned mot 40% kapasitet tar det ikke mer enn 5 - 10 minutter før spenningen går over 13,3V og bankene kobles sammen. Redigert 16.Juli.2013 av kodalse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 (redigert) God ide, det skal eg prøve i morgon. Men skal den røde lampa lyse konstant? Redigert 16.Juli.2013 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Den kobler fra når spenningen faller under 12,7V. Siden du har startbank som primær er det ikke sikkert du vil se at den kobler fra noensinne. Uansett har det liten betydning da den sikrer at du alltid har nok kapasitet på batteriet til å få start (minst 80%). Den øvrige funksjonen er å få ladet begge banker samtidig uten tap, slik du får i diodebru uten måler på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Den røda lampa lyser når releet ligger inne. Altså når motor går og en stund etterpå til spenningen faller under merket out spenning Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
ut mot havet Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
El83 Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Hiver meg på denne:) Vurderer å sette inn skillerele, men lurer på en ting. La oss si at startbatteriet, koblet som hovedbatteri ryker. Da vil man vell ikke kunne utnytte forbruksbatteriet som en nødløsning for å få start? Opplevde dette ifjor, har nå bryter med 0-1-2 og 1+2 batterivender. Når jeg lå midtfjords og batteri 1 var helt dødt var det bare å sette venderen på 2 å starte opp. Etter å ha målt syren på batteriet fant jeg ut at den ene cellen var deffekt. Sitér dette innlegget Link to post
El83 Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Hiver meg på denne:) Vurderer å sette inn skillerele, men lurer på en ting. La oss si at startbatteriet, koblet som hovedbatteri ryker. Da vil man vell ikke kunne utnytte forbruksbatteriet som en nødløsning for å få start? Opplevde dette ifjor, har nå bryter med 0-1-2 og 1+2 batterivender. Når jeg lå midtfjords og batteri 1 var helt dødt var det bare å sette venderen på 2 å starte opp. Etter å ha målt syren på batteriet fant jeg ut at den ene cellen var deffekt. Sitér dette innlegget Link to post
El83 Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Etter litt grubling kommer jeg frem til at løsningen må bli at man har en bryter som kan paralell koble batteriene ved et "nødstilfelle" Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Mai.2014 Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 Vendebryter for å bytte batteri er best :-) parallelkobling med defekt batteri er ikke lurt du kan risikere at strømmen utjevne seg ganske fort og dermed får du ikke start :-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Torsen67 Svart 17.Mai.2014 Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 Hiver meg på selv. Er dette releet en erstatning for vendebryter? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mai.2014 Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 Nei, egentlig ikke. Du kan bruke den i tillegg, kun for å fordele ladingen. Da lader den begge banker uavhengig av bryter, og du kan beholde bryter til å styre forbruket. Eller du kan erstatte bryter med to eller tre hovedbrytere og skille bankene helt. Fordeler og ulemper med alt, men releet er veldig praktisk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
El83 Svart 17.Mai.2014 Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 Jo, men blir jo bare snakk om å paralell koble for å få start. Akkurat som om man gir hjelpestart på en bil. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mai.2014 Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 Da trenger du bare en bryter. Pluss en på hver krets til å gjøre båten strømfri... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lurtzi Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 lite spørsmål. jeg skal sette inn dette biltema relet og lurer på følgende jeg har en vende bryter fra perko som har posisjoner 1 - all - 2 - off, start batteri er koblet inn på punkt 1 og forbruk til punkt 2. er også ett punkt på vende bryter som heter common som ledning fra starter og div andre ledninger som strøm til bryterpanel, lys etc er koblet til. vis jeg kobler dette relet til pluss på start og pluss til forbruk og setter vendebryter på ALL, vil relet da i start øyeblikket gjøre at det kun trekkes strøm fra startbatteri? eller fra start og forbruks batteri? og når jeg kommer fram til destinasjon og skal benytte forbruk og kutter motor må jeg da evt switche over på posisjon 2 for å ikke bruke strøm fra startbatteri sammen med forbruk? eller kan den fortsatt stå på ALL? håper på svar! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Du må kople om slik at lading og forbruk er adskilt. Om du gjør slik du sier har releet ingen misjon. Og når du har rele til å styre ladingen har det ingenting for seg å sette bryteren på all. Begge banker får sitt uansett. Det du styrer med bryteren da er hvilken bank du skal forbruke av, og da er all det dårligste alternativet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lurtzi Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 (redigert) takk for svar index! kan jeg f.eks koble + ledning fra starter som også er ladeledning fra dynamo (vis jeg har skjønt riktig etter det jeg har sett i manualen til motor som er en mercruiser d3,6l) til Punkt 1 sammen med ledning som kommer fra + på startbatteriet for å få skilt lading og forbruk? eller vil da starter få strøm hele tiden og fly rundt? eller skal fortsatt + fra start stå på common punktet å alle de andre + ledningene til forbruk settes på punkt 2 sammen med + fra forbruks batteri? veldig uerfaren på akkuratt dette :) Redigert 10.Februar.2016 av Lurtzi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Hvis jeg ikke har misforstått helt, så er skillerele til lading, altså montert mellom dynamo og batteri. Og vendebryter mellom batteri og forbruk av strøm? Dynamo -> skillerele -> batteri x 2 -> vendebryter -> forbruk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Hvis du skal ha start som primær lar du ladingen gå direkte til startbatteri, og kopler releet mellom utgang til bank 1 og 2 på inngang på bryteren din. Pluss den tynne svarte til minus et sted. Pluss til starter må jo gå ut fra Common om bryteren skal ha en virkning. Prøv å skissere opp hvordan det er først, så tar vi det derfra;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lurtzi Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 meg å min far slo hodene sammen i går kveld og sammen med det du har skrevet Index, fant vi en god løsning på kobling... ble noen timer utover kveld/natt med kobling nå gjenstår bare noen ledninger så har vi bygd om hele det elektriske til det mye bedre! takk for all hjelp! ha en god dag Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Hva med at du legger ut ideen deres her Lurtzi? Sitér dette innlegget Link to post
Lurtzi Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 dette koblingsskjema fra watski katalogen er så å si det samme vi har gjort i båten min Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 kodalse skrev On 16.7.2013 at 19.40: Den kobler fra når spenningen faller under 12,7V. Siden du har startbank som primær er det ikke sikkert du vil se at den kobler fra noensinne. Uansett har det liten betydning da den sikrer at du alltid har nok kapasitet på batteriet til å få start (minst 80%). Den øvrige funksjonen er å få ladet begge banker samtidig uten tap, slik du får i diodebru uten måler på batteriet. Tar opp denne gamle tråden igjen. Skillereleet i båten min har en diode som viser når det er innkoblet. Denne lyser bestandig og slik jeg forstår det da er spenningen på startbatteriet under 12,7 v. Kan det bety at forbruksbanken lekker litt strøm til startbatteriet? Forbruksbanken mister ca 0,1 v i døgnet ned til ca 12,5. Da har jeg pleid å sette på landstrøm og lade. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Kjellg Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 (redigert) Når du benytter er relé, om det er et voltsensitivt eller et som er styrt av dynamo, og releet er innkoblet, så vil batteriene være koblet sammen og utligne seg mot hverandre og i praksis være en bank. Når releet kobler fra vil det være 2 separate banker. Kan ta et eksempel med vsr og sense koblet på startbatteri: startbatteri - spenning 12.8V Forbruksbatteri - spenning 12.xV Så lenge spenningen på startbatteri er over den spenningen som er satt, i dette tilfelle 12.7V, så vil det hele tiden gå strøm fra startbatteri til forbruksbatteri helt til spenningen på start kommer til 12.7V. Da vil bankene separeres ved at releet kobler fra og du bruker strøm kun fra forbruksbatteri. På system med et rent laderele vil bankene være sammenkoblet så lenge dynamo er innkoblet/lader. Når du stopper motor vil bankene separeres uavhengig av spenning. Litt annerledes med dioder, der vi bankene hele tiden være separert. Redigert 9.Mai.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Hvis skillereléet ditt alltid er innkoblet, så vil startbatteriet og forbruksbanken alltid ha samme spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.