lurvetass Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Hmm da betyr det at hvis startbatteriet begynner å bli dårlig kan det tappe forbruksbanken. Jeg oppgraderte forbruksbanken i fjor da ett av batteriene der var dårlig. Men trodde ikke de hang sammen uten at det var lading fra dynamo eller landstrøm. Forrige eier hadde litt problem med start et par ganger, men jeg har ladet hyppig. Så har fått start selvom jeg kan høre det ikke drar fult så bra som et friskere batteri. Da har jeg nok løsningen, nytt startbatteri. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
hegra Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Du bør sjekke skillereleet om det kobler batteriene fra hverandre. Hvis dioden lyser hele tiden selv om spenning er under 12,7 volt kan det være fastbrent. Biltema sitt skal ikke lyse når det kobler batteriene fra hverandre, men ditt lyser hele tiden etter det jeg forstår. Da er batteriene dine sammenkoblet alltid i så fall. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Klikket friskt i releet da jeg koblet fra batteripolen så det er nok ikke fastbrent. Men det sitter inni et eget lite rom nede i motorrommet så er trangt og vanskelig å komme til. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
hegra Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 (redigert) Sikkert ikke fastbrent da nei, men går ut i fra du hadde motor i gang eller landstrømlader på siden det klikker i det. Som jeg sa tidligere så skal lysdioden på releet være slukket . Slukker ikke den i det hele tatt når spenningen er under 12,7 volt ,så er det noe galt med det, det er poenget, men vi vet jo ikke hvilken type skillerele du har. Det er jo lett og måle seg til om du har noe og måle med også samme hvilket rele du har. Redigert 9.Mai.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 (redigert) Da har jeg vært ned og sjekket. Ligger på landstrøm nå og har nok kjørt 4 timer i dag. Dioden lyser. 13,6 volt på alle batterier. Kan ikke se hvilket merke det er på releet. Men ikke biltema. Redigert 9.Mai.2018 av lurvetass (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
hegra Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 lurvetass skrev On 9.5.2018 at 10.22: Skillereleet i båten min har en diode som viser når det er innkoblet. Denne lyser bestandig og slik jeg forstår det da er spenningen på startbatteriet under 12,7 v. Joda, at dioden lyser under lading er jo normalt. Men det som jeg ville funnet ut av er hva som skjer med skillereleet når det IKKE er lading. Utfra det du skrev over her kan det jo tyde på at releet IKKE kobler batteriene fra hverandre under noen omstendigheter, og slik skal det jo ikke være. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Det kan ta lang tid før spenningen er lav nok til at reléet kobler ut. Jeg koblet mitt om slik at det bare er koblet til når dynamoen lader. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 shipahoy skrev 1 time siden: Det kan ta lang tid før spenningen er lav nok til at reléet kobler ut. Sant nok, men enkelt og få det til å koble ut også. Slå på hovedbrytere uten og koble til landstrømlader, og uten og starte motor. Sett på lys, kjøleskap eller hva det er, slik at spenningen faller til under 12,7 volt rimelig kjapt. Så måler man på start og forbruksbatteri og ser om spenningen er ulik. Det bør den være etter ei kort stund. Er den lik på alle batteri og under 12,7 volt så er det noe galt med releet eller feilkobling. Det er jo fort gjort og koble en lader til begge batteri uten og tenke på at man kobler batteriene sammen hvis laderen ikke har separate utganger, og en slik feilkobling vil medføre at batteriene er sammenkoblet selv om lader er avslått. Om ladereleet er styrt av dynamo skal batteriene være adskilt allerede når motor er stoppet. Nå skriver ikke lurvetass hva han måler med, om det er multimeter eller noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 10.Mai.2018 Del på Facebook Svart 10.Mai.2018 Jeg målte med multimeter. Tenker den kan få ligge litt nå og teste med forbruk og se om jeg får forskjellig spenning. Nå er alt toppladet etter et par dager på tur og landstrøm. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 15.Mai.2018 Del på Facebook Svart 15.Mai.2018 Da har jeg latt kjøleboksen være på ett døgn. Dioden er slukket og spenningen på startbatteriet er 12.72 v, mens på forbruksbanken er det nede på 12.50 v. Mens jeg målte var også motortomsbelysningen tent. Det er to 10w halogenpærer. Det skulle vel bety at startbatteriet er ok og skillereleet fungerer? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
index Svart 15.Mai.2018 Del på Facebook Svart 15.Mai.2018 Høres veldig korrekt ut det ja;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joltus Svart 15.Mai.2018 Del på Facebook Svart 15.Mai.2018 Helt perfekt. Du kan enkelt teste dette med å belaste litt hardere. Når eg tilter motoren opp når eg kommer til land legger releet ut før eg er helt oppe grunnet spenningsfall. Hvis forbruksbatteriet er litt utladet merker eg at releet legger ut og inn et par ganger etter oppstart fordi dynamoen ikke klarer levere nok strøm på tomgang og dermed faller spenningen litt. Etter et par ganger eller når eg begynner å kjøre legger releet inn for godt. Enkel og grei måte å få litt ekstra juice uten at det er fare for start problemer. Sitér dette innlegget Link to post
objektor Svart 12.April.2020 Del på Facebook Svart 12.April.2020 Det er ca 2 meter mellom start og forbruksbatteri. Skal montere skillerele. Er det nok med 2,5 mm2 ledning eller må jeg opp i dimensjon? Takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.