martin-bruvik Startet 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2013 Er møresilda bra til makrell? Skal kaste fra land Tenkte 40-50gr vekt. er det noen farger som er bedre enn andre ? Takker for svar på forhånd :) Link to post
svebe Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Den funker fint som mye annet. Det viktigste er at du treffer, sommermakrell biter på det meste. Skitt fiske. Link to post
G-sabb Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Den med litt rødt på er god på makrell.Ellers enig med han over. Link to post
Bøljan Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Møresilda er den beste allround sluk som noen gang er lagd. Personlig har jeg tatt laks, sjøørret, torsk, makrell, sei...etc. på møresilda, jeg bruker helst den i sort og blankt. Skitt fiske! Link to post
adeneo Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Møresilda er vel bra til det meste, men jeg har en gammel billig dingsboms med noe glitter greier på, tung som fy og skinner som refleks, som makrellen går på hver gang, så litt stor sluk gjør ingenting da makrellen er glupsk. Det beste er sorte sluker og en dupp, klappstol og kaffe på bryggekanten, det er så mye jobb med all den kastingen hele tiden, så har vi hekle liggende klart når stimen kommer. Link to post
ahamm Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 kjøp sabiki hekler på ebay str 4, sluk i enden. makrellen tar det meste om den er i slaget. http://www.ebay.com/itm/Sabiki-Rigs-Size-4-Model-469-10-Packs-/181172775939?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a2ebd2c03 Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
MaSa Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Så lenge den er blank så tar makrellen den. Sant og si den er der da :) Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
martin-bruvik Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Tusen takk for svar folkens! Link to post
BAN Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Hvis noen har funnet en sluk som makrellen ikke vil ha, så si gjerne i fra... Link to post
ahamm Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 500g svenskepilk :P Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Anders Panders Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Jeg fylte snøret på svarte kroker her om dagen, nesten før det var kastet i sjøen. Littt senere, da snøret var ute igjen og jeg begynte å dorge, da var det bare svarte havet, gitt. Så makrellen går på alt, bare du treffer på han. Link to post
Artekno Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 (redigert) Fisk er sveise fargeblind og fiskere er de mest overtroiske mennesker på jord. Det er lys, reflekser og kontraster, men aller viktigst er presentasjon - å få lagt "noe" foran kjeften på fisken - som teller. Ikke farger. Redigert 17.Juli.2013 av H-35 (see edit history) Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Fisk er sveise fargeblind De aller fleste fiskearter har så vidt jeg husker fargesyn, og enkelte arter har et bedre utviklet fargesyn enn det vi mennesker har, så den biter jeg ikke på (pun intended). Link to post
Jarlef Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 (redigert) Makrellen biter på nesten alt. Når jeg dørjer, har jeg erfart at makrellen foretrekker enkel sort krok uten noen ting på. Det er også større sjangs å få fangst med mange kroker enn få. Dette skyldes ikke logisk sannsynlighet, men at markrellstimene går heller etter store stimer med sild (eller annen fisk), enn små stimer, hvilket er ganske logiske valg for en sulten fisk... Redigert 17.Juli.2013 av Jarlef (see edit history) Link to post
Folk I Båt Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Vet ikke om seien sitt fargesyn oppfyller krav til brovaktjeneste, men at den mange ganger utelukkende hugger på "makkångel" av en bestemt farge er et faktum. Link to post
martin-bruvik Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Jeg vet at dette ikke har noe med båt og gjøre. Går det an og grille makrell? Hvordan ? Hvor lenge? Hva tilbehør passer til grillet makrell? Takker for svar på forhånd :) Link to post
Jonas78 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Har ikke peiling på makrell, men en generell regel er at alt kan grilles... :-) Bruk vest! Link to post
larss Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Hei Ja, du kan grille makrell og det er veldig godt. Er sikkert like mange oppskrifter som fisk i havet. Jeg pleier å filere fisken og legge disse på grillen med skinnet ned, etter noen få minutter snur jeg den og griller den litte grann på den skinnfrie siden, thats it.. Av kryderier og tilbehør er det bare smaken som kan avgjøre. Jeg synest makrellen er så god i smaken i seg selv så jeg bruker lite krydder etc, kanskje litt sitronpepper. larss Link to post
Barbaria Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Grilles i folie med smør, salt, pepper, og noen einebærsbusker rett fra naturen. Barbaria på tur - Blogg Link to post
martin-bruvik Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Takk for svar! Blir god middag på familien imorgen :) Link to post
BAN Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Grilles i folie med smør, salt, pepper, og noen einebærsbusker rett fra naturen. Er det nordlandsmakrell på kiloet og oppover så kan nok smøret glemmes... Røyker en del peppermakrell, og har funnet ut at det nesten ikke kan bli for mye pepper. Limepepper er også godt. Link to post
avmønstret5 Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Altkan grilles ja, men fisk blir ofte tørr på grillel. Jo, en kan pakke den i folie men da blir den ikke stekt men kokt, og det kan også smake bra. Foretrekker å sett stekepanna på grillen og å steke skorret pir, evt filetert dersom den er litt stor. Egentlig synes jeg makrellen er aller best kokt m lauvbærblad, serveres kald m rømme nypotet og agurksalat. Link to post
Mouche Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Altkan grilles ja, men fisk blir ofte tørr på grillel. Ja, helt klart, men har aldri opplevd at fisken i Hellas blir tørr når den grilles og tror ikke det bare skyldes fisken, men kokken? Generelt tror jeg vi griller det meste for hardt (for sterk varme) og for lenge. Å legge fisken i folie er greit det, men da kan man like gjerne legge den i ovnen, enklere og raskere enn å fyre opp en grill? Forøvrig kan jeg bare anbefale å grave makrellen hvis det er litt størrelse på den. Sennepssaus til laget av pølsesennep tilsatt olje, eddik og sukker og masse dill, serveres på flatbrød og noe godt i glasset, herlig! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Vi bruker å grille makrell på hytta, så vi gleder oss til hver høst når den kommer! folie smør og godt krydder.. Synes det er kjempegodt. Makrellen er så feit at den blir i hvertfall ikke tørr når man griller den på folie Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Honduras Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 (redigert) Grilles i folie med smør, salt, pepper, og noen einebærsbusker rett fra naturen. Må man ha mange einebærbusker, eller holder det med ei litt storvokst. Legger man buska på grillen, eller setter man fyr på buska der den står, og bare legger foliepakkene mellom greinene? Redigert 26.Juli.2013 av Honduras (see edit history) * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn