Jump to content

Bestilt Raymarine c125,mulig koble mot eldre ekstern GPS antenne?

Lego

Recommended Posts

En får ikke alltid bedre resultater med en frittstående antenne/mottager. Selvsagt hvis vi snakker om samme antenne/mottager er plassert innvendig og en uskjermet utvendig posisjon gir den utvendige bedre resultater. Nye GPS mottagere er så mye mere følsomme enn eldre , i tillegg bruker mange av dem Glonass i tillegg til GPS, dette gjør at en innvendig plassert ny antenne/mottager kan gi bedre resultater enn en eldre utvendig plassert. Så er det selvsagt et spørsmål om når ytelsen er god nok, ingenå vits å bruke 2-3 tusen på en utvendig antenna/motager hvis ytelsen på den som er innebygd i plotten er god nok.

Jeg har 4 plottere med innebygd antenne i trollingbåten og 3 GPS antenne/mottagere på taket.

Dagens multifunksonsskjermer kan ikke bruke eksterne antenner, hvis en skal ha en ekstern antenne så må denne kombineres med mottageren og kommunisere digitalt med MFD.

Jeg har 2 c125/127.

Fra før satt en c120 classic med Ray125 GPS montert på radarbøylen.

Denne ble stående og fungerer i dag med en seatalk - seatalk NG konverter.

Plotteren nede bruker denne som kilde da båten er lukket og overbygd med FB.

Den oppe bruker den interne antennen.

Registrerer ingen forskjell i ytelse på de to.

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

För att spara plats på antenn-bågen plus av estetiska skäl så har jag den gångna vintern flyttat ner alla mina GPS antenner till ovanför toalett-taken under fördäck.

Möjligen har signalen blivit något svagare, och möjligen har jag fått lite skugga mot vissa satteliter, men plottrar, AIS och larm mm som utnyttjar GPS fungerar fortfarande alldeles utmärkt dvs lika bra som tidigare.

BTW, min gamla Raystar 114 har lagt av så om någon skulle ha en begagnad Raystar 125 till övers så kan jag vara spekulant...

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Yeapp, antennerna sitter numera under fördäcket ovanför toaletterna.

Däcket består av sandwich-laminat.

Samma antenner förutom AIS-gps-antennen som tillkom ny under vintern.

Och, som sagt, ingen större skillnad i sattelit-mottagningen, dvs plottrar mm fungerar som förr när GPS-antennerna satt utomhus på antenn-bågen.

Enklare sladd-dragning på köpet!

Redigert av ebonita (see edit history)

Det hørtes greitt ut. Har veldig god plass under dashen fremme på flybridgen, og her skråer flybridgen seg fremover. Tynt lag med glassfiber her bare. Greitt å vite at det kan være ett alternativ.

Uhyggelig løype å trekke kabel opp til targaen. Ser ikke frem til radarmontetingen med dette i tankene.

I tillegg er det en gammel feit radarkabel som må fjernes. Den er veldig stiv etter årenes løp. Noen gode tips til fjerning av den mottas med takk.

Sent from my GT-I9100

Jeg kikket på plassering av GPSen til Ray AIS 650 mens den var koblet opp mot pc og ProAIS2.

Jeg har den plassert i toppen under dashen på fly.

Der hvor jeg opprinnelig satt den var det tykk støp og relativt dårlig signal. Flyttet jeg den 30 cm til siden, helt øverst bak plotteren hvor støpen var tynnere ble søylene merkbart høyere og fikk inn et par satellitter til.

Det skilte da omtrent ikke noe på om jeg satt den utvendig på samme sted.

Min oppfatning er at en utvendig antenne med mest mulig fri sikt i alle retninger er best.

På endel større båter hvor det kan bli opptil 4-6 GPS-sopper, plasseres de ofte samlet i en tom satelitt-dome.

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...