Jump to content

Husk å sjekke luftingen av drivstofftanken

knut1955

Recommended Posts

Hei

I går gikk jeg fra Lillesand og hjemover mot Kristiansand, kjørte mye fort utaskjærs vind og bølger - var alene i båten og ingen å ta hensyn til. Hoppet i bølger og koste meg. Hadde kommet meg nesten over Kvåsefjorden, så stoppet motoren, helt død! Ringte RS som kom med sin nye servicebåt, slepte meg til HK Motorsevice i Kongsgårdbukta som stilte opp med hyggelig venndøl på kort tid. Det var luftingen til dieseltanken som var tett!!!!! Han fikk motoren i gang etter en tid, og jeg stakk hull på nettingen som er på luftehullene på utsiden av skroget. Det er nok denne nettingen som har grodd igjen av korrosjon. Har nok skjedd over lang tid, men kjører normalt i snekkefart, og denne dagen med høyt forbruk på kort tid gjorde at motoren ikke fikk diesel... :-(

Stor takk til RS og HK Motorservice som stilte opp og hjalp meg, og alle andre båteiere; sjekk at luftingen på tanken fungerer :-) Fortsatt god sommer!

Knut

Fint tips!

....selvom.....min lufting er helt ok. Jeg spurte forrige eier om når tanken var full når du fyller? " Det hører du på lyden" sa'n. og hei og hå....som sagt så gjort. Jeg fylte og hørte på lyden og plutselig hørte jeg en sildrelyd. Full-tenkte jeg. Og joda-full var tanken, for det var lyden av diesel ut luftingen og ut i sjøen jeg hørte....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...