Jump to content

Et sikkert vårtegn!

Poseidon

Recommended Posts

Selv om vi har noe så sjeldent som snø i Rogaland for øyeblikket, så dukket et sikkert vårtegn opp igår:

Tyskere i småbåter

Jeg var selv på sjøen hele dagen igår, og det var virkelig en av de dagene at jeg var glad for å ha tett og god båt, med sentralfyr, radar, kartplotter og "hele pakken" - og i slike forhold drar tyske turister ut i åpne småbåter for å fiske :headbang::headbang::headbang:

Som sagt; vårtegnet er på plass....

mvh

Poseidon

PS

Her er årsaken til at jeg var ute fra 0900 til 2100 i gårsdagens snøkuling: Praksistur med POSEIDON.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

JEg går selvsagt ikke inn i Skipper Worses vurderinger her.

Men, jeg synes jo det tross alt er verd å merke seg at disse folkene i alle fall var i stand til å kreke seg på land selv. Det er jo noe, i all elendighet! Når det er sagt, så har mine barn lært seg at når vi er på vei inn fordi vi synes det er hustrig og ikke potensielt vær for oss på havet, og noen drar ut i små båter, så er ikke kommentaren OM det er tyskere, men av og til kan man da diskutere hvor i Tyskland de kommer fra. .. :fishing:

Laholm

Det gjøre vel ingenting???  Om det blir noen færre tyskere så er det vel ikke mange som sørger??

<{POST_SNAPBACK}>

DEN kommentaren kan lett misforståes, tror jeg :blush:

En annen ting er at utenlandske fritidsfiskere (?) lett blir satt i bås med dramatisk økende selbestand, når desimering av kystfisken blir nevnt. Her i Trondheimsfjorden søkes det nå etter proffe jegere som i hvert fall skal ta selen; Naturværnerne (Bardots disipler) har ødelagt nok med sine protester, ser det ut til. Byfjord-fiskerne mener det ikke har vært SÅ ille som nå (MYE sel og svært lite fisk!).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg prøvde meg med en forsiktig kommentar, men føler vel etter neste innlegg at det er behov for mer enn det. Jeg ble født like etter krigen, og vokste opp med dens ettervirkninger, også blant mine nærmeste som alle var "gode nordmenn". Det finnes ingen, absolutt ingen, unnskyldninger for de misgrep som ble gjort. Likevel tar det ikke verden videre om vi fremdeles holder saken levende. Det er sannsynligvis ikke mange av de tyskerne som nå fisker i våre fjorder som levde under krigen.

Jeg har bodd en periode av livet mitt i sørlige Afrika, opplevde dramatikk rundt apartheid. Der har man klart å få til å komme videre. Ikke bare Mandela, men mange andre har gått inn i en øvelse som går på å komme videre. Der har vi noe å lære.

Jeg er helt enig i at de som torturerte og drepte under krigen, i likhet med andre som har gjort det, skal straffes, og straffes hardt. Vi kommer imidlertid ikke videre ved å dømme et helt folk.

Det er vel ikke mange som så til de grader har kort lunte i forhold til arrogante tyskere som jeg har, men jeg forsøker å være konsekvent i skillet mellom enkeltpersoner og folkeslag.

I et annet forum der jeg er med, delte moderator ut "gult kort" forleden dag. KAnskje er det en ide å vurdere det i dette tilfellet?

Laholm

Vi hadde senhøstes en tråd som omtalte året 2004 sine ofre ved drukning/ulykker til sjøs, og antallet omkomne forbundet med dette.

Når man ser alle artikler som omhandler utlendingers ulykker eksempelvis under fiske etc., skulle det vært interessant å få rede på hvor mange drukningsulykker der skjer med Norske statsborgere kontra utenlandske turister ??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...