Jump to content

Twin Disc mg 502: kan det komme olje ut ved akslingen?


nordan family 27

Recommended Posts

Har fått noen dråper olje på en hvit matte under motor/gear. Har ikke forsket så mye ennå, men etter en tur med lys og speil i dag lurte jeg på om det kunne komme fra gearet der akslen går ut av giret. Er det mulig? Og slags pakning eller lager er der? Dette kan også være fra veivhusventilasjonen da det er en (god) stund siden det filteret ble byttet, men nå ble jeg nysgjerrig på dette med giret.

 

Får forske litt mer undet fart og se om det er mulig å se hvor det kan komme fra.

Link to post
Share on other sites

Akselen må deles i flensen. Kan du skyve propellakslingen tilstrekkelig utover så er det en teoretisk mulighet for å gjøre det med gear og motor i båten men oftest må det ut. Flensdelen som sitter på gearakslingen må av og det må normalt skje med avdrager og da må det være god plass. Svaret er nok derfor som oftest nei.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Av en eller annen grunn mangler verkstedmanualen min til 502 gear her på GubbKlubben, den ligger nok ombord i en eller annen båt, og dermed kan jeg ikke se på tegningen. Men det skal være mulig å bytte den tetteringen mens gearet står i båten, om du har plass mellom propellakselflensen og gearflensen. Det er for lenge siden jeg har skrudd på 502 til at jeg husker alt om dette gearet, men kanskje er det slik at det sitter to tetteringer og at disse sitter i en plate som er skrudd i gearet?

 

Jeg skal stikke innom Progress i morgen og hente to andre gear, så da skal jeg kjøpe meg en ny verkstedhåndbok til dette gearet.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Du må ikke kjøpe noe for å veilede meg, med mindre du har bruk for dette selv. Da skal jeg selvsagt dekke nødvendige kostnader på egen kappe.

 

Nå skal jeg sjekke nærmere så får jeg litt mer visshet om hvor oljen faktisk kom fra. Det kan hende den kom annet steds fra, selvom det var en grunn til at jeg stilte spørsmålet om giret. De neste dagene ligger vi ganske stille rundt / i Kragerø, så det blir fort tidlig neste uke før vi skal ha lengre strekk med litt arbeid for giret, og da skal jeg krype ned igjen med lys og speil mens fruen kjører, og forhåpentligvis klare å se hvor det kan være.

Link to post
Share on other sites

Heisann !

 

Jeg har samme gear på mine to TAMD60C motorer og er således nysgjerrig på hva du finner ut av evt. lekkasje!!

 

Jeg har lasta ned workshop/service manual for TwinDisc MG502:

 

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=mg%20502%20workshop%20manual&source=web&cd=3&ved=0CDcQFjAC&url=http%3A%2F%2Ffiles.twindisc.it%2Ftdfiles%2Fdisc4%2FMG502%20MG502-1%201015924_0382_CD.pdf&ei=A0joUa6mE-nO4QTU4oDADg&usg=AFQjCNGk4tOWMS4WeJ7KrBXeWe_LoZomeA&bvm=bv.49478099,d.bGE&cad=rja

 

(PDF-filen lastes ned i bakgrunnen og åpnes automatisk i Acrobat-readeren)

 

I pdf-dokumentet side 64 (manual s.60) finner du tegning av utgående aksel. Der ser du også en simmering som tetter mot utgående flens.

 

For meg ser det ut å være ganske så kurant å få tesjet av flensen og skifte selve simmeringen. Det forutsetter selvfølgelig at man får fjernet flexikoblingen og få skjøvet bak propellaksling slik at man kommer til !!

 

Lykke til !!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med dere har studert manualen. :) Jeg har en på papir foran meg, og det ser ut som at det bare sitter en tettering på utgående aksel. Det ser desverre ut til at det ikke er den enkleste jobben i verden å få på plass den nye ringen, men det skal gå om man er forsiktig, og at man har plass.

 

Gi melding når du finner ut av det, jeg er spent.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli litt spent selv også. Før neste avreise skal jeg tørke godt reint så ferske spor blir lett synlig, og krype ned under gange med lys, speil og kamera. Blir nok liggende et par dager her vi er nå.

 

Hva som et god plass eller ikke vet jeg ikke, men når jeg skrur opp dørken blir det noe arbeidsplass, og akslingen kan dras noe. Det blir jo litt plass.

 

Men nå får jeg slutte å bekymre meg for i dag. Har en vinsj som også trenger litt mekk i morgen

Link to post
Share on other sites

Har kjørt rundt i 8 knop noen dager. Ikke noe lekkasje å snakke om. Hadde i dag et litt lengre strekk i 16-17 knop / ca 2400 omdreininger på motorene, og var nede å kikket etter 20 minutter. Ingen lekkasje, hang en liten dråpe der. Var nede igjen etter 1 1/2 time, og da var det tydelig at det ikke kommer nevneverdig fra utgående aksel. Det hang en dråpe der, og det er tydelig at det slipper en dråpe der en meget sjelden gang slik sporene på metallet er. MEN fra der girkassa er skrudd til motoren (stor sirkulær sammenskruing) dryppet det mer en 1 dråpe hvert sekund. Dryppet fra undersiden. Litt usikker på om kilden er det samme stedet, eller om det kommer et annet sted fra og at det er der det drypper ned. Klarte ikke helt å se fra den siden av motoren. Må åpne opp dørken og flytte salongen under neste overfart for å se om jeg kan se noe. Det som treffer oljematta ser ikke så mørkt ut som motorolja, så jeg innbiller meg at det er girolje, men jeg vet ikke helt hva som er inne i motor / gir på dette stedet. Mulig jeg lurer meg selv her. Jeg får granske manualen. Så vidt jeg klarer å forstå løsner vel hele girkassa i denne sammenkoblingen om den skrus opp. Får sjekke om boltene sitter tight. Nå er det vel 60-70 grader i motorrommet, så det får bli når det har kjølnet.

Link to post
Share on other sites

Jeg skrudde opp dørken i dag og kikket rundt. Boltene som holder girkassa til motoren var generelt ikke veldig tighte, og det mangler i tillegg en bolt. Brukte en del timer på å komme til og etterstramme boltene, håper det var til det bedre, og ikke det verre. Må bestille den manglende boltene - antar det er tommegjenger, så jeg bestiller fra Volvo så slipper jeg å lure. Like løse bolter på den andre motoren, men der lekker det ikke.

 

Oppdaget dessuten at eksosbendet hadde røket halvveis og begynt å gjøre det ganske svart, så det var greit å få skiftet det også når jeg hadde dørken oppe (inngikk i ombord-reservedelslageret, det andre gikk i fjor).

 

Så da ble det i sum ganske mange timer i motorrommet i dag. Blir ikke båtferie uten mekking

Link to post
Share on other sites

Tror no ikkje det hjelper å etterstramme skruene som er festet til motor. Fra denne siden går akslingen fra gearet inn på svinghjulet. Svinghjulet ligger tørt, det vil si at det er ikkje olje mellom gear og motor. Lekker det her, så må du skifte akseltetningen. Om det lekker en dråpe i sekundet, så bør du nok fikse den lekkasjen. Det er ikkje farlig at det lekker litt, bare at det blir mykje griseri i kjølen. Husk å kontroller oljenivået jevnlig slik at det ikkje havner langt under minimum.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Du har rett i at det ikke hjalp å etterstramme. Har hatt ca 5 timers gange i dag. Det som er rart (fremdeles) er at det drypper ikke før etter en lang tid, og når det så begynner drypper det mye. Jeg synes fremdeles det som treffer oljematta ser for lyst ut til å være motorolje, så jeg tror det er girolje. Men jeg erbjammen ikke sikker. Klarer ikke å se noen annen kilde som lekker olje, så jeg tror det er i overgangen gir-motor at det kommer ut. Kan det være motor-olje, da? Har fylt ca 1 desiliter på giret i ferien, og det virker lite i forhold til det som har kommet ut.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Laget en "oppsamlingsdunk" av aluminiumsfolie i helgen og hadde tenkt til å legge meg på høy belastning for å få presset ut litt lekkasje og gransket hva det var som kommer ut. Men nesten tom for dieselog kaos ved pumpene ble det tusletur i rolig tempo. Det som da kom ut og ned i aluminimumsfolien var meget ren og pen olje, så det er uten tvil gearolje.

 

Så da må jeg ordne inngående aksetetning på giret. Da er spørsmålet om det er flere ting som bør gjøres samtidig, og det kan jo være utgående tetning på motoren. Skjønte på Volvo verkstedet mitt at det var en forbruks-pakning som det var helt naturlig at gav seg før eller siden - men mer usikkert hvor lett var å gjøre med motoren i båten.

 

Litt usikkert på om gir-tetningen kan gjøres ombord, eller om giret må opp fra mottorrommet, men får studere manual og tegninger

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er båten på land, og jeg må vel begynne på dette gir-greiene. Hadde håpet å slippe å ta det helt ut av båten da jeg må demontere litt ekstra. Men må jeg så må jeg.

 

Noen tips til mekaniker som kan giret og som arbeider ut til Vinterbro-området? Hadde håpet på å få en kyndig person til å se om dette kunne gjøres om bord da jeg nok kan trekke aksel og gir et lite stykke bakover. Og til å gjøre selve jobben. Selve giret er jo ikke så stort og veier ikke så mye (ca 60 kg), men det er vel ikke så lett håndterlig likevel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...