Jump to content

Hvor mye arbeid er det med trebåt.

Gespen

Recommended Posts

Det er en livsstil :wink:

Er den i god stand er det absolutt en overkommelig jobb. Den vil kreve innsats underveis, men ikke så veldig mye mer enn en plastbåt krever (så lenge trebåten er i god stand i utgangspunktet). En godt vedlikeholdt trebåt krever kun lett vedlikehold som oljing, lakkering, maling i tillegg til det "vanlige" vedlikeholdet som også plastbåteierne må forholde seg til.

Men har båten blitt sluppet ned noen år og krever grundigere innsats er det ofte betydelig mer tidskrevende arbeid med en trebåt i forhold til en plastbåt. Har opp gjennom årene trådd til både som støtte og arbeidskraft for flere med trebåtprosjekter, både mindre båter og i kategorien skøyter. Lagt dekk, skiftet spanter og bord, lagd styrehus, overbygg og innredning, osv. Flere av dem har kommet rimelig fortvilet fordi de har innsett at de har tatt seg vann over hodet med et såpass stort prosjekt. Det kreves både tid, kunnskap og penger for å komme i mål med et prosjekt. Mangler en av tingene går det ikke. Kunnskap kan erverves, så for din del blir da spørsmålet tid og penger hvis det skulle vise seg at denne skuta innebærer mer enn planlagt. Vil det føles som en jobb og slit eller en form for rekreasjon og avslapping å utføre "ekstraarbeid" som en plastbåteier slipper? Noen trives med slikt arbeid, andre ikke.

Båten ser jo grei ut på bildet, men vurderer du den bør du få med deg en fagmann til å gå den skikkelig i sømmene før en handel. Da vil du få vite mer om hva som kreves for at den skal kunne holdes i den stand den er (eller bedre) og finner i tillegg ut om det er større ting som må tas tak i. Så blir det jo en vurderingssak da :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Støtter Hakkannens innlegg.

Kjenner flere trebåteiere som forkynner høyt og tydelig at det ikke mer arbeid med trebåt enn med plast. Det kan til en viss grad være riktig men de samme folkene er jo overlykkelige over å bli kvitt alt arbeidet når de har konvertert til plast...

En ulempe med trebåt er at om en slurver med vedlikeholdet et år får en dobbel igjen neste år. Med plastbåt blir jobben omtrent den samme om en slurver et år...

Det hele koker vel ned til at om du ønsker trebåt må du regne med mer arbeid men samtidig er det jo litt triveligere med oljing enn polering...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Har du vært og tatt båten nærmere i øyesyn? I så fall vet du kanskje litt om tilstanden den er i, og hva som må til for å holde den ved like.

Det blir omtrent som å kjøpe hund. Alle er i utgangspunktet innstilt på å gjøre en innsats, men ta høyde for at du kanskje (med 2 små unger som mor tar seg av) må stå der alene å jobbe. Da blir det lett din båt, på dine premisser!

Et "dårlig" alternativ er hytte på land, som også krever mye arbeidsinnsats.

Som Hakkannen skriver; ta med en fagmann og sjekk tilstanden skikkelig!

Lykke til!

Takker for svar, har ikke sett mer enn bilder av båten, livstilen med båt liker jeg problemet er tid. Liker og jobbe flikke og sette meg inn i detaljer og ting, drømmen min er en sånn type båt. I tilfelle det må gjøres arb på skrog og undervann, hva koster dette på verkted kommer jeg langt med si ca 200000 på en så stor båt44 fot?

Det er viktig å følge drømmen! Men klart, samtidig være realistisk :wink:

For den summen kommer du et godt stykke ja. Hvilken type arbeid som skal gjøres (kreves sveising, smiing, spesiallaging av utstyr, osv.) og materialkostnader må tas hensyn til. Tidkrevende arbeid spiser penger kjapt og viser lite igjen dessverre, noe annet blir med f.eks. skifte av hudplank som går kjapt og viser igjen fra dag til dag.

Ser du er fra Bergen. Er ikke lokalkjent der oppe, men vet det finnes flere trebåtbyggere i området. Det var en trebåtbyggerlinje i Jondal i flere år, så Hordaland har spyttet ut en rekke gode båtbyggere opp gjennom årene :smiley: Hvis du tar kontakt med et eller flere av disse båtbyggeriene rundt Bergen, forklarer situasjonen og spør om hjelp til befaring av skøyta skal du ikke se bort fra at noen kan hjelpe deg med dette. Hvor mye de tar for en besiktningsjobb varierer nok fra båtbygger til båtbygger, men det finner du ut av. Han kan også komme med et prisoverslag hvor mye det kan komme på i eventuelle reperasjoner og lignende.

Hei, jeg har hatt ulike trebåter i 40 år og skifta til (mindre) plastbåt etter at jeg fylte 60. Jeg vil absolutt anbefale trebåt, men på den betingelse at du stiller opp på det båten krever. Gjør du ikke det, viser det fort igjen på trebåten, og virkningene kan bli dramatiske om du ignorerer dens behov over tid.

Når det gjelder den båten du har sett deg u, synes jeg den ser ut som en tyrkisk båt. Det går noen slike i Norge, tatt hjem av folk som har funnet ut at inngangsbiletten er lav - det er billig å få bygget båt i Tyrkia. Problemet er kvalitet, den som bestiller seg en slik båt skal følge opp 8 timer om dagen og vite hvor det er lett å ta snarveier.

Jeg sier ikke at du ikke skal kjøpe den, men at du bør være ekstra nøye i befaring og i forhold til pris.

Lykke til som trebåteier!

Hei.Jeg synes båten ser flott ut.Er den i god stand slik den ser ut er det fint overkommelig.Selv har jeg en 22fot trebåt skjermsnekke som var i god stand da jeg kjøpte den for tre år siden og vedlikeholdet har ikke vert til å ta på vei av.Nå er jo dette en større båt så få med en fagmann å sjekk nøye.

Det er stoooor forskjell på å vedlikeholde en båt,og pusse opp/renovere en båt.Lykke til.

Har selv en 50 fots skøyte, og to små barn (+enebolig med stor hage)... Tiden er jo alltid en utfordring, og man må vel kanskje akseptere at skuten ikke alltid ser ut som et møbel.. Målet mitt er ihverftall å ta vanlig vedlikehold, og bruke mesteparten av tiden på kos og flotte turer. Er nok ideelt sett alltid et bord som skulle vært skiftet eller noe som skulle vært malt, men alt til sin tid..

Så hvis spanter og bord og båten er i relativ god stand, er det overkommelig og ha dette som hobby? Eg bruker egentlig nå nesten all min fritid på båten jeg har nå, fått en del skryt av andre som har hatt den type båt jeg har, men det har jo gått utover vedlikehold på hus og meg selv hehe, må jo prøve dette her med trebåt, men jeg skjønner at noen store prosjekter kan jeg glemme.

Må bare få med kone på dette her!

Ja, det er overkommelig. Det viktigste er at du har velsignelse hjemme, og dernest at dette er en hobby som avkobling og ikke arbeid.

Som nevnt tidligere, dersom det er å fortsette på godt vedlikehold så er det ikke avskrekkende. Dersom det er en hel masse som må hentes tilbake, så må det tas litt etter litt, og dersom du lar det skure en eller to sesonger, så blir mer jobb sesongen etter.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

• 2 uker senere...

Helt enig med svarene du har fått.

Båten ser jo veldig bra ut slik at det blir nok ikke de helt store prosjektene på det som er synlig på bildet.

Når det gjelder trebåt kontra plast så er ikke jeg i tvil, Trebåt.

Det er ikke noe mere arbeid på trebåt enn det er på plast hvis du skal gjøre det ordentlig vel å merke.

Jeg har trebåt på 32 fot, hadde en Sandvik 945, og det var like mye arbeid på den som det var på en godt holdt trebåt. Hadde får øvrig den samme båten jeg har nå før Sandviken men fikk kjøpt den tilbake.

Kos deg med trebåten, men som det er sagt over, hvis du har lite greie på det ta med en som kan.

Lykke til

Som flere over har nevnt, så er trebåten mye mindre tilgivende enn plastbåten hvis du slurver med vedlikehold.

Jeg og fruen har brukt noen tusen timer på å restaurere en forfallen skute de siste to årene. Så lenge begge er med på det og liker prosessen, så er det ikke arbeid. Alt avhenger av hvilken instilling man går inn med.

Når det gjelder hvor langt man kommer med pengene, så avhenger det mest av hvor kyndig du er selv. I trebåtverdenen er materialer relativt billig. Det er timebetalingen for fagkyndig hjelp som drenerer lommeboka.

Hvis du ikke er interesert i å gjøre mye reparasjonsarbeide selv, kommer du bedre ut av det med å kjøpe en dyrere båt i fin stand.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...