Disease Startet 18.Juli.2013 Del på Facebook Startet 18.Juli.2013 (redigert) Hei Den gamle dynamoen min streika. Var fra tidlig på 80-tallet så bestilte en ny 70A iskra dynamo. Tror jeg har kobla rett, men får fortsatt ikke noe lading. Den gamle dynamoen hadde disse koblingene: D- (jord), B+(batteripluss), 61(ladelampe) og DF(regulator). Jeg koblet det derfor slik på den nye dynamoen: D- til B- B+ til B+ 61 til D- Dynamoen er dobbeltisolert, men jeg har ikke 2-polet anlegg på båten. Ser koblingen riktig ut? Jeg mistenker at det er noe tull med ladelampa slik at den ikke starter å lade. Lampa lyser kontinuerlig under kjøring og ingen endring i spenning ut fra dynamoen. Hvordan skal dette med lampa egentlig virke? Og hvordan kan det være foskjell fra den gamle dynamoen til den nye? Altså den gamle dynamoen ladet, men bare ikke riktig. Brent regulator. Så da skulle vel den nye begynne å lade med den samme ladelampa? Har ikke målt motstanden i D+ kretsen, men som sagt så virka den på gamle dynamoen(bortsett fra at der het kontakta 61) Noen tips? Redigert 18.Juli.2013 av Disease (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 61 til D- Her ligg feilen, men uten å vita kvafor tilkoblingar der er på den nye dynamoen, kan eg ikkje fortelja kva son er rett. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Disease Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Fiksa det i stad. Ledningen på 61 på den gamle skal til D- på den nye. Dette fordi det er ladelampa. Problemet var derimot aaalt for høy motstand i d- kretsen. Fikk se at det satt ei 5w pære der. Bytta denne i en på 2w og da lader den som bare det. Men må opp på 1000rpm for å få den til å starte. Skal prøve med en på 1,2w i morgen for å se om den starter litt før da. Nå blir det litt krøll her. Den kontakta heter ikke d- selvfølgelig, men d+. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Nå blir det litt krøll her. Den kontakta heter ikke d- selvfølgelig, men d+. Det forandret saken dramatisk, for så begynner ting å stemma. Men å skifta pære til mindre wattstyrke for å få ladingen til å begynna på lavare turtall, strider mot det eg har lært om dette. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.