optimax 150 Startet 19.Juli.2013 Del på Facebook Startet 19.Juli.2013 Hei igår lyste gearoljelampen på båten etter en 2 timers tur. Har en Yanmar 6lpa m bravo 3 drev fra 2001. Det var gearolje i bunn av båten men jeg kan ikke se hvor det lekker. Det er en liten beholder bak på motor men rundt den så det greit ut. Er det noen som har noen erfaring med dette ? Noen sikre "stalltips" på hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Steg 1er å sjekke opp i beholderen, og ikke bare rundt. Det er nivå alarm på denne. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
optimax 150 Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Hei og takk for svar. Sjekket i beholder og der er det nå for lite. Men det er ikke noe søl utenfor eller under beholder, derfor virker det ikke ut som det lekker derfra. Olje skal kjøpes inn idag og etterfylles og lete videre etter feil.. ( Har også lest hele tråden her på forumet om bravo 2 drev som lekker olje). Sitér dette innlegget Link to post
maLille Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Sjekk om olje har rent inn ved transom, der hvor akslingen går gjennom. Da kan det være simring/pakning på drevet som må byttes. Da renner det olje inn i belgen og videre inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Prøv og følg slangen som går mellom beholder og plastnippel som som sitter på transomplata. Forhåpentlivis finner du feilen her. Men er nippel ødelagt,må drev,belger og bellhousing av. Ellers i verstefall lekker tettningende rundt inngående aksel på drevet,og oljen kommer inn i båt via knutebelg gjennom hekklageret, Da blir det en litt større jobb.... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
optimax 150 Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Ok takk for svar alle sammen, Er ny på det med drev har bare hatt påhenger før. Skal se etter plastgjennomføring på "akterspeilet" og se .. Kjedelig sak, ferien begynner idag, sol er meldt hele neste uke. Sjefen i huset ikke helt fornøyd med tingenes tilstand hvis båten ikke kan brukes.... Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 13.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2013 Hoi , tenkte å komme med "løsningen" på denne saken. Når båten ble tatt opp for sesongen og drevet blir tatt av så er det olje i belgen. Det er som malille sier i innlegget sitt, simmering på inngående aksel øverst på drevet som lekker... Har et verksted som skal gjøre jobben for meg og de sier at det har vært vann i belgen tidligere og at det derfor har blitt noe rust på akslingen/knuten. Denne rusten er ubetydelig for aksling/knute men har ført til skade på simmering som da har begynnt å lekke. Derfor bør alltid den korte akslingen fra knute til drev byttes hvis det er antydning til rust. Så takk igjen til alle forslag og malille som hadde rett-) Sitér dette innlegget Link to post
maLille Svart 13.Desember.2013 Del på Facebook Svart 13.Desember.2013 Bra du fant årsaken. Hadde den samme lekkasjen på ett av mine drev og det var årsaken. Har ikke hatt vann i belgen og noen rustproblemer, så det holdt med å fikse simringen hos meg. Har ikke vært lekkasje siden. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 13.Desember.2013 Del på Facebook Svart 13.Desember.2013 Du må også få sjekket lageret på drivakselen. Om det er feil der vil akselen få en liten vibrasjon som kan lage feilen, når simringen er noen år blir gummien hard og mindre fleksibel og tetter ikke lenger. Simringen har gummipakning rundt akselen og ruster ikke. Men drivaksel kan ruste der hvor pakningen er og lage lekkasje. Har nettopp overhalt et Bravo 2 drev, der lagerpakken var slitt og hadde en oval rotasjon som slet ut simringen. Samme symptom, olje i bunn av båten. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
optimax 150 Svart 13.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2013 Ok takk for tips, skal si ifra til de som skal gjøre jobben. Det er et lokalt firma som har blitt anbefalt av flere. Regner med de ser over hvis noe annet trengs. Og som malille sier så er det jo igrunn bra å finne årsaken. Det er noe dritt å ha en sånn liten feil som man ikke finner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.