Jump to content

Bravo 3 drev lekker olje inn i båt


optimax 150

Recommended Posts

Hei igår lyste gearoljelampen på båten etter en 2 timers tur. Har en Yanmar 6lpa m bravo 3 drev fra 2001. Det var gearolje i bunn av båten men jeg kan ikke se hvor det lekker. Det er en liten beholder bak på motor men rundt den så det greit ut. Er det noen som har noen erfaring med dette ? Noen sikre "stalltips" på hva som kan være galt?

Link to post

Hei og takk for svar. Sjekket i beholder og der er det nå for lite. Men det er ikke noe søl utenfor eller under beholder, derfor virker det ikke ut som det lekker derfra. Olje skal kjøpes inn idag og etterfylles og lete videre etter feil.. ( Har også lest hele tråden her på forumet om bravo 2 drev som lekker olje).

Link to post

Prøv og følg slangen som går mellom beholder og plastnippel som som sitter på transomplata. Forhåpentlivis finner du feilen her. Men er nippel ødelagt,må drev,belger og bellhousing av. Ellers i verstefall lekker tettningende rundt inngående aksel på drevet,og oljen kommer inn i båt via knutebelg gjennom hekklageret, Da blir det en litt større jobb....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Ok takk for svar alle sammen, Er ny på det med drev har bare hatt påhenger før. Skal se etter plastgjennomføring på "akterspeilet" og se .. Kjedelig sak, ferien begynner idag, sol er meldt hele neste uke. Sjefen i huset ikke helt fornøyd med tingenes tilstand hvis båten ikke kan brukes....

Link to post
  • 4 måneder senere...

Hoi , tenkte å komme med "løsningen" på denne saken. Når båten ble tatt opp for sesongen og drevet blir tatt av så er det olje i belgen. Det er som malille sier i innlegget sitt, simmering på inngående aksel øverst på drevet som lekker... Har et verksted som skal gjøre jobben for meg og de sier at det har vært vann i belgen tidligere og at det derfor har blitt noe rust på akslingen/knuten. Denne rusten er ubetydelig for aksling/knute men har ført til skade på simmering som da har begynnt å lekke. Derfor bør alltid den korte akslingen fra knute til drev byttes hvis det er antydning til rust. Så takk igjen til alle forslag og malille som hadde rett-)

Link to post

Du må også få sjekket lageret på drivakselen. Om det er feil der vil akselen få en liten vibrasjon som kan lage

feilen, når simringen er noen år blir gummien hard og mindre fleksibel og tetter ikke lenger.

Simringen har gummipakning rundt akselen og ruster ikke. Men drivaksel kan ruste der hvor pakningen er og lage lekkasje.

 

Har nettopp overhalt et Bravo 2 drev, der lagerpakken var slitt og hadde en oval rotasjon som slet ut simringen.

Samme symptom, olje i bunn av båten.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...