Whiskey Startet 19.Juli.2013 Del på Facebook Startet 19.Juli.2013 Var oppå svaberget en tur i dag da paraplydreggen glapp for nte gang. Så neste gang tenkte jeg å drite i tauet... Men da trenger jeg nytt anker. Ser Bruce eller Rocna er favoritter her. Blir nok en av dem. Men.. syrefast, er det noe annet enn bling faktor som er fordelen i forhold til galvanisert? Og så trenger jeg noe slags holder. Skal ha det bak på badeplatform. 20 fots dc. Paraplydreggen fikk plass under ei lita luke bak, men det går ikke med et anker... hva bør jeg velge? Hva gjør jeg for å slippe gjørme overalt slik som jeg har nå? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Er en slik ok til å oppbevare ankeret i fart? http://www.bestmarin.no/Produkter/Tauverk-og-fort%C3%B8yning/Ankervinsj/Ruller/Ankerrulle--316--228595-p0001671417.aspx Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Vanntett Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Syrefast er kun for bling faktor, kjøp galvanisert! Hvis du ikke har ankervinsj så er det like greit med ett rør som du monterer på akterspeilet og setter ankeret opp ned i. Mange seilbåter har denne løsningen. Gjerne med ankerrulle med bånd og en daumann som du firer ned. Du vil bli kvitt bekymringene med bruce. Paraplydreggen er fin å bruke som daumann, ikke noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Jeg har syrefast Bruce på brakett bak på min 21 fots dc.. Står i en brakett.. Lurer på om det står engbo på braketten? Husker ikke. Fungerer bra det! Drar det opp så går det som regel rett inn i braketten.. Enkelt! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ove Gram Nipen Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Watski selger Rocna. 6 kg er stort nok til båten din. Brakettløsningen til glalaks virket OK :) Da mangler du bare en liten winch i tillegg ;) Det kan være lurt å teste ankeret i braketten før du kjøper brakett. Rocna har en litt annen passform enn bruce, men er et mye bedre anker. http://www.watski.no/Rocna-anker-11Mlc Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Syrefast er kun for bling faktor, kjøp galvanisert! Hvis du ikke har ankervinsj så er det like greit med ett rør som du monterer på akterspeilet og setter ankeret opp ned i. Mange seilbåter har denne løsningen. Gjerne med ankerrulle med bånd og en daumann som du firer ned. Du vil bli kvitt bekymringene med bruce. Paraplydreggen er fin å bruke som daumann, ikke noe annet. Er det fjær el på en slik rulle med bånd slik at den ruller seg opp selv, eller hvordan fungerer det? Hender jeg klarer å få knute på tauet slik det er lagret nå. Blir nok litt styr å få montert en slik på min. Måtte vært inne med gjennomføring i hekken... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Ove Gram Nipen Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 De rullene jeg har sett må sveives inn. De tåler heller ikke belastningen av ankeret, så du må først dra opp ankeret, og så sule inn igjen båndet. Det er en grei måte å få lagret ankerbåndet på, men superpraktisk er det vel ikke. Slike ruller monteres normalt på rekken, så det er ikke sikkert det passer så godt på en daycruiser. Kanskje en liten ankerwinch er tingen? Engbo Midi for innvendig montering, f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Vinsj tror jeg ikke jeg får lov av overkommandoen å budsjettere inn i år da motoren har kostet vinsj x 2 båtpenger å holde gående denne sesongen... men kan kanskje legge det inn neste år... fjernkontroll hadde vært kjekt! Jeg har syrefast Bruce på brakett bak på min 21 fots dc.. Står i en brakett.. Lurer på om det står engbo på braketten? Husker ikke. Fungerer bra det! Drar det opp så går det som regel rett inn i braketten.. Enkelt! Det der ser veldig likt ut som på vår (NorDan 6100). Tror jeg prøver en slik løsning. Kan det være en slik brakett http://www.maritim.no/fortoyning_2/vinsj-og-utstyr/ankervinsj-ruller-og-beslag/engbo-plattformrulle-std-smal ? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Vinsj tror jeg ikke jeg får lov av overkommandoen å budsjettere inn i år da motoren har kostet vinsj x 2 båtpenger å holde gående denne sesongen... men kan kanskje legge det inn neste år... fjernkontroll hadde vært kjekt! Jeg har syrefast Bruce på brakett bak på min 21 fots dc.. Står i en brakett.. Lurer på om det står engbo på braketten? Husker ikke. Fungerer bra det! Drar det opp så går det som regel rett inn i braketten.. Enkelt! Det der ser veldig likt ut som på vår (NorDan 6100). Tror jeg prøver en slik løsning. Kan det være en slik brakett http://www.maritim.no/fortoyning_2/vinsj-og-utstyr/ankervinsj-ruller-og-beslag/engbo-plattformrulle-std-smal ? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
glalaks Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Den ser veldig lik ut, men min er lenger bakover. Så ankeret ligger på den. Veldig enkelt, om du har plass til tauet.. Har også en taulås så jeg fester det veldig enkelt. Mange skibsplast 655 har sånn. Om du søker på finn på 655 er det flere bilder av løsningen. Problemet i Trondheim er at det er ingen holmer å legge til på så vi bruker det aldri;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Whiskey Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Munkholmen? Ja ser den er litt lenger. De har forskjellige str på maritim.no ser jeg. Uansett, takk for hjelpen. Får ta en tur i butikken og måle hva jeg har plass til. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4 Beta Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Modem Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Heisan, det enkleste er vel å sette fast ett rustfritt rør bakpå, noe som denne har http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=42443919 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Om du ikke har kjøpt anker ennå, kjøp Rocna. 10 kg Rocna med litt kjetting og mye tau hos oss holder bedre enn 20 kg Bruce og bare kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Det var på munkholmen jeg prøvde det ja;) Var vindstille så det satt godt:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
BingoBonzo Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Om du ikke har kjøpt anker ennå, kjøp Rocna. 10 kg Rocna med litt kjetting og mye tau hos oss holder bedre enn 20 kg Bruce og bare kjetting. Hvorfor er det bedre? Har 20kg Bruce med kjetting i dag. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Ove Gram Nipen Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Jeg la inn tre linker i post #5. Rocna er ganske enkelt et bedre anker enn Bruce, Delta og CQR, og mange uavhengige tester bekrefter det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 BingoBonzo: Rocna setter seg betydelig raskere og holder bedre årsaken er nok konstruksjonen. Og det at det setter seg så raskt er veldig vikig ved vindskift, da man ellers kan dregge. Også skjærer Rocna godt gjennom sjøgress. Ved dårlig feste og svaiovernatting hiver jeg ut Rocnaen i tillegg. Har opplevd flere ganger at vi bare har liggi på Rocnaen da. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Ha ha så skjedde det og. Begynte med å kjøpe blytau. Kjøpte 30m da jeg var sikker på at det var det vi hadde fra før og alltid hadde holdt. Bestille meg et 7.5kg bruce kopi anker (sorry) men det kosta 270 mot 1900 for et rocna.... Uansett for å teste dette nye tauet, festet jeg det til paraplydreggen og kasta den til sjøs akkurat der vi pleier for å gå opp på svaberget. Satt og holdt i tauet mens jeg styrte mot svaberget. ... men vips var det tomt for tau gitt og 30 m blytau synker fort. Ja ja... Så da blir det 50m. ;) fikk ankeret i posten nå og kjøpte en ankerrulle på Maritim, men den ble for lav så ankeret går nedi. Lurer litt på denne istedet: http://www.maritim.no/fortoyning_2/vinsj-og-utstyr/ankervinsj-ruller-og-beslag/loftebeslag-maks-15kg-l550mm Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Syrefast er kun for bling faktor, kjøp galvanisert! Syrefast graver seg lettere ned i gjørma i flg. test. Det var riktig nok en test utført av konkurrent, men de testet både galvanisert og syrefast bruce, og sistnevnte fikk raskere feste. sikkert mulig å finne videoen på youtube, mener den lå ute der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.