Jump to content

Ensom svale på svai


BingoBonzo

Recommended Posts

Ligger på svai for første gang og er nesten den eneste motorbåten.

 

Snakket med naboseilbåten og han sa også at det var veldig sjeldent at han så andre motorbåter på svar.

 

1. Hvorfor?

2. Kaster man akter anker for stabilitet, eller lar man seg kun dreie med vinden?

Merker at jeg snur en god del mer enn de andre båtene.

 

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Første natt på svai? Hehe... Lykke til med nattesøvnen. Du kommer til å våkne hvert 15 minutt for å se om du ligger i ro.

 

Kjetting eller tau? Hengt på en daumann?

 

Satt på ankervakt på plotteren eller en app på mobilen?

 

Lykke til med nattesøvnen... Husker godt min første natt på svai.... For jeg sov ikke ett sekund.

 

Motorbåter ligger mere urolig enn seilbåter...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seileren syntes det bare var hyggelig, han nevnte kun at det var sjelden han så motorbåterbåter som lå på svai.

 

Ja, setter på alarmen på telefonen + plotter og tror jeg kommer til å sove veldig godt, lite vind og beskyttet sted.

 

Ligger med Delta anker + kjetting. Hva er daumann?

 

Vi ligger litt mer urolig enn seilbåtene, men det var egentlig veldig bra, får ny utsikt hvert minutt -:)

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Enkel fortøyningsregel:

Med kjetting: Tre ganger dybden

Med tau: Fem ganger dybden, evt. mer hvis det er mye vind.

 

Da sitter du trygt fast. Hvis du kjenner bunnforholdene og vet at de er gode.

 

4m dybde, har ute over 20m med 15kg delta anker og og kjetting. Forhold = Mudderbunn

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Når det blåser opp forlater jeg land og legger meg på svai. Sover som stein, og stoler på Bruce med 3-5 ganger dybde, minimum 20 m.

 

For to dager sider la vi oss ut etter en flott kveld mot land. Det var meldt 11 sm vind om natta. Da hadde vi vært føre var, men et par andre båter mot land mistet naturlig nok festet i løpet av natta og lå på svai om morningen. Sidevind gir mye vindfang når man ligger mot land, og trekker ankeret 1 meter ligger baugen på grunn. Trekker ankeret 1 meter på svai merker du det ikke en gang

Link to post
Share on other sites

Du har en stor motorbåt med mye vindfang. Vi ligger mer og mer på svai, og er en av de få ensomme svalene som koser oss på svai i motorbåt :smiley: seilfolket har nok en del relevante tips, men det er en del som skiller mellom seil og motorbåt på svai

Her er våre tips:

Meld deg inn i SXK. Da kan du bruke de blå bøyene.

Legg ut 4-5ganger dybden med kjetting. Har du tau, bruk daumann

Gå opp i vinden med baugen når du legger ut ankeret. La vinden drive deg bakover til du kjenner at ankeret setter seg. Gi så litt motor akterover for å sette ankeret skikkelig. Det er så mye kraft i propellene våre at over tomgang på en motor drar jeg med meg det meste uansett

Vindretning og styrke om natta er viktig å kjenne til. Smhi varsler værdøgnet per 6. time godt på sitt kustväder. Ved vindskift, økende vind og sånt så vil båten dreie rundt og du kan risikere at ankeret slipper. Vi legger ut to anker ved slike varsler. Anker nr 2 er ti kg Rocna med 5 m kjetting og 25 m synketau. Legges ut omtrent 45 grader på motsatt baug av anker nr 1. Dette anleret klargjøres for å hives over bord om vi må gå om natta. Dvs at det er festet ei blåse i tauet slik at vi bare kan hive ut tauet og hente ankeret senere.

Motorbåter dreier i en helt annen takt og frekvens enn seilbåter. Vi dreier hurtigere, mer og oftere. I år har jeg testet å slippe ut hekkankeret også. Slipper det bare ut og gir det et par meter ekstra tau over bunnen. Båten ligger betydelig roligere. Anbefales! Men er det meldt mye vind om natta tar jeg det opp, for da er det bedre at båten dreier med vinden, ref punktet over om to anker.

 

Bunnforhold er viktig. SXK har permer med beskrivelse av mange uthavner. Selges til medlemmer. Her står bunnforhold angitt. Der du ligger nå kjørte jeg armen motstandsløs ned til albuen i bunnen. Det kan vel kalles løst mudder :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enkel fortøyningsregel:

Med kjetting: Tre ganger dybden

Med tau: Fem ganger dybden, evt. mer hvis det er mye vind.

 

Da sitter du trygt fast. Hvis du kjenner bunnforholdene og vet at de er gode.

Haha ... kan omtrent leses som "da sitter du trygt ... hvis du er sikker på at du sitter trygt" ;-)

 

Men det er mange ting som kan gå galt. Har man tatt høyde for at det ikke ligger skjær innenfor den potensielle svingradiusen? Kan man havne på land dersom vinden snur og øker på? Nå som vi har flyttet sørover melder det seg også et annet hittil ukjent fenomen - nabobåtene. Jeg synes det er sært å lese at "forskjellig svingradius" blir brukt som argument mot OF-bøyene - "dersom alle legger ut tre ganger dybden så svinger jo båtene likt og da går det greit" mener jeg noen skrev i "bøyekrigtråden". Slik er det altså ikke - kjetting og tau oppfører seg tross alt helt ulikt.

 

Vi bruker tau, og jeg har funnet frem en daumann. Nabobåten kom og la seg med kjetting. Vi så ikke da den kom eller ankret opp, de la seg nært til oss men tross alt ikke kloss opptil - helt til vinden dabbet av, da var det plutselig veldig synlig at vi før eller senere kom til å smelle inn i hverandre. De sov sikkert godt i nabobåten, det var mørkt i båten, så til tross for min kones mumling om "vi var her først ... det burde vært deres problem, ikke vårt problem" måtte jeg bare løse problemet. Jeg hadde ikke lyst til å starte opp noen bråkete motor, det fantes ikke vind og vi var trøtte og lite lystne på å hale opp ankeret. Løsningen ble å dra inn noen meter ankertau, legge daumannen dypere og satse på fortsatt vindstille natt.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar!

 

Jeg la meg på svai før Bittelitens utmerkede anvisninger kom og det viste seg at jeg hadde fulgt de til punkt og prikke :smiley:

(med unntak av ekstra anker)

 

Våknet presis 0800 da ankeralarmen slo seg på, vinden og vi hadde snudd 180 grader og den varslet at vi hadde vandret 30m.

Vi satt fortsatt meget godt fast og våknet opp til en helt annen utsikt enn den vi la oss til.

 

Sov som en sten, helt herlig å ligge uten rykking eller andre lyder enn bølgeklukking. Dette skal vi gjøre igjen!!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Vi ligger ofte på svai med Astor. En stor frihet å kunne ligge å se på båter som kommer og går. Vi trives svært godt med dette.

Vår båt svaier omtrent likt med seilbåtene. Vi går opp mot hekken til båten foran oss og bakker et stykke unna før vi slipper ankeret. Har omtrent tre ganger dybden som de andre og svaier likt med de. Vi har kjetting hele veien.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi legger helst 5ggr dybden, når vi skal legge på ankerplass som er full av båter går vi somregel opp på siden av en båt en båtlengde i fra dem eller deromkring så dropper vi og bakker oss bakover til vi er fornøyd.

Dette når det er vind.

Er det vindstille når vi skal legge anker på befolket sted så er det mye verre for da aner vi jo ikke hvilken vei ankeret til båtene som ligger der ligger og da vil vi gjerne ha mye mer plass rundt oss.

Link to post
Share on other sites

Klart det :smiley:

 

Har et løst 10kg Rocna med 6m 8mm kjetting. Sjakler inn et 25 m synketau på dette (har mista anker før da jeg brukte pålastikk, det gikk opp).

 

Ser så på værmeldinga og tenker litt på hvordan båten vil dreie. Legger ut ankeret med jolla. Fester ankertauet i båten først, kjører i rett retning til tauet er stramt. Strammer så opp fra båten passer på at det er litt slakk ettersom jeg vil at båten først og fremst skal ligge på hobedankeret.

 

I enden av tauet fester vi en liten fender. Trer ankertauet gjennom fenderøyet, slår 8tallsknop som stoppknute, ref pålastikk erfa over

 

Tar opp ankeret med jolla også.

Problemet med Rocna er å få det løs. Det sitter så godt at jeg ofte må kjøre det løs med jolla.. Men med litt sterk vilje går det

 

Har tetstet å bruke hekkankeret som anker nr 2 foran også. Legger da ankeret ut med jolla og fester tauet i baugen. Men det er litt sølete å få opp hekkankeret når det båser opp. Er så mye vindfang i båten at binsjen alene sliter, selvom den er sterk. Og om vi bakker da er det fort gjort å bakke tauet i propellen. Da er det enklere å bruke løst anker.

 

Jeg har også utstyr til å sette Rocna som tandemanker, men ettersom Rocna ankeret setter så mye raskere enn Bruce ankeret mistenker jeg at dette er en dårlig løsning

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har lest, bruk av to anker i 45-gradersvinkel eller 60-gradersvinkel gir ikke så veldig mye ekstra sikkerhet, men svingradiusen reduseres noe. En typisk feilsituasjon er at det høyre ankeret gir etter i det båten svinger til venstre, deretter gir det venstre ankeret etter i det båten svinger til høyre. Når ankrene etter en stund møtes blir det bare rot.

 

Dersom man venter 180 graders vindskifte eller strømskifte kan det være en idé å legge ut et anker bak båten, men som også festes i baugen. Jeg har prøvd å lage tegninger på http://www.baatwiki.no/wiki/Oppankring_med_to_anker

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte det samme som deg Mouche på vei til jobb i dag. Spesielt "underholdende" er det nok litt ut i fra Lillesand, Skauerøya. Bukta der er spesielt utsatt på denne vinden og vil tro med det været som har vært de siste dager at der er stappfullt. Observerte 4 båter ved 7 tiden i dag morges som var på vei inn til Isefjærfjorden. Tipper de har løsnet for anker og søkt seg innover.

Redigert av Verrie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

To anker i vinkel er diskutert mange ganger i langturkretser. Samme med tandemankring, som mange mente var optimalt. Nå hevdes det at det ikke er det. Det beste er nok å ha ett anker som holder, men så var det å finne det da.

 

Vi skal ha Rocna hovedanker på neste båt. På den passer det desverre ikke i rullene uten obygging av skroget

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...