Jump to content

Ensom svale på svai


BingoBonzo

Recommended Posts

To anker i vinkel er diskutert mange ganger i langturkretser. Samme med tandemankring, som mange mente var optimalt. Nå hevdes det at det ikke er det. Det beste er nok å ha ett anker som holder, men så var det å finne det da.

 

Vi skal ha Rocna hovedanker på neste båt. På den passer det desverre ikke i rullene uten obygging av skroget

Det finnes nok ingen fasitsvar - det kommer nok mye an på bruken og utstyret også. Eksempelvis, Peter Smith mener at bruk av daumann samt tung kjetting like ved ankeret bare er tull - argumentet hans er at under storm vil kjettingen uansett bli helt stram. Det kan sikkert stemme når man har godt feste med en overdimensjonert Rocna, men for de fleste av oss som ferdes der ute med Bruce-kopi etc så vil ankeret slippe taket lenge før ankertauet er så stramt at daumann og tung kjetting ikke lengre gjør noen nytte for seg.

 

Enkelte hevder at forkatting (tandemankring) gir fire ganger holdeevnen av ett anker med samme totale masse, mens andre mener at teknikken er oppskrytt. Her finnes det nok heller ikke fasitsvar, men jeg tenker at dersom man virkelig må "stå han av" så vil nok forkatting gi litt bedre trygghetsfølelse enn bare bruk av hovedanker.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tobixen: jeg er enig med deg, ha stort nok hovedanker og legg på forkatting om behov

 

Det som hindrer meg i å forkatte er at det er litt styr å få opp om vi har dårlig tid.

S/Y Blaatur i trøbbel og båten har fått slagside.Ligger godt på Det er viktig å tenke på flo og fjære...

 

 

 

bilde

Også må man huske at svenske kart viser gjennomsnittsdybde, mens norske kart viser laveste astronomiske lavvann. 2 meter i Norge på kartet er ikke 2 m i Sverige. Det kan fort skille 1/2meter dybde :-).
Link to post
Share on other sites

http://www.sailaway.no/Necessity%20north%20Pacific.htm

 

Tar meg den frihet å sitere direkte fra necessity sin blogg, siden dette har vært gjengitt i flere medier så håper jeg det er i orden.

 

 

Deretter la vi ut våre ankre i tandem (forkatting). Nr. en er vårt ekte Bruce og nr. to er et relativt stort Spade anker. Ti meter med kjetting til Spaden ble sjaklet på hovedkjettingen til Bruce ankeret noen ledd på oversiden av dette. Vi satte på vår vanlige avlaster, men hadde ikke helt tro på at det ville holde hvis det virkelig ble tøft. Derfor la vi en avlaster til med sterk men elastisk nylon line tilbake til genua vinsjene.

I litt avstand rundt lå to av de andre seilbåtene med ankre i V. Litt lengre ut lå 8 - 10 fiskebåter, noen på "sikre moringer" og noen for anker. Lengre inne lå et tyvetalls fiskebruk. De siste så jeg på med stor skepsis.

 

-----------------

Noe senere

Vi er nå eneste båt i sundet

-----------------

28.05.09

Det har gått tre uker og tingene har kommet på avstand. Offisielt var vinden inne i Bolinao 80-85 knop med 105-115 i kastene.

Link to post
Share on other sites

Ett lite tips om du sover i baugen, når båten trekker i kjettingen kommer det ofte en raslelyd av kjettingen som får hele skroget til å riste. Det er ikke så høyt men det kan være nok til at man våkner. Hvis vi ligger på svai over natten fester jeg ett fortøyningstau med strekkavlaster i baugen og setter det fast på kjettingen under baugen, kjører så ut litt kjetting slik at tauet holder kjettingen. Bruker også en app på telefonen med strømsparingsmodus (gps slås av og på). Har du drivanker kan du jo forsøke det på hekken. Sov godt!

Link to post
Share on other sites

Ligger med Delta anker + kjetting. Hva er daumann?

 

Delta er et veldig gidt anker etter min erfaringing. Daudmann er ikke nødvending med kjeting, kjettingener Daudmann i seg selv.

 

Enkel fortøyningsregel:

Med kjetting: Tre ganger dybden

Med tau: Fem ganger dybden, evt. mer hvis det er mye vind.

 

Da sitter du trygt fast. Hvis du kjenner bunnforholdene og vet at de er gode.

Er det plass og du har el. vinsj er det ingen grunn til å legge ut hele kjettingen. Jo mer du har ute jo bedre etter min meing (hvis det er plass).

 

Peter Smith mener at bruk av daumann samt tung kjetting like ved ankeret bare er tull - argumentet hans er at under storm vil kjettingen uansett bli helt stram.

[...]

Enkelte hevder at forkatting (tandemankring) gir fire ganger holdeevnen av ett anker med samme totale masse, mens andre mener at teknikken er oppskrytt. Her finnes det nok heller ikke fasitsvar, men jeg tenker at dersom man virkelig må "stå han av" så vil nok forkatting gi litt bedre trygghetsfølelse enn bare bruk av hovedanker.

 

Helt stramt blir det aldri, men det kan bli ugunstig vinkel. Jeg er enig i at forkatting er teoretisk sett bedre enn to ankere i vinkel (hvis det er holdekraft og ikke svingeradius som er viktig) men det er jo en del mekk med det.

 

Etter min mening er det best med et ankermen alltid være klar for å forlate ankerplassen om det skal være nødvendig. Jeg bruker dybdemåler som ankeralarm, synes den er bedre enn GPS. Er det lite vind, sover du godt. blåser det opp vil du uansett merke det og da kan du sitte ankervakt.

Link to post
Share on other sites

 

Har et løst 10kg Rocna med 6m 8mm kjetting. Sjakler inn et 25 m synketau på dette (har mista anker før da jeg brukte pålastikk, det gikk opp).

 

 

 

Har et løst 10kg Rocna med 6m 8mm kjetting. Sjakler inn et 25 m synketau på dette (har mista anker før da jeg brukte pålastikk, det gikk opp).

 

 

Jeg har aldri hørt om at et pålestikk har løsnet og kan ikke helt skjønne hvordan det kan løsne. Pålestikket har jo blitt brukt til fortøyning av båter i generasjoner, mange bruker det som sikring ved arb i høyden/mast og til å fetse skjøte i fokka også. Jeg har diskutert dette med erfarne sjøfolk med tilsammen et par hundre års fartstid og de sier at det er utenkelig at et korrekt slått pålestikk løsner av seg selv. Du er jo en erfaren båtmann men her tror jeg nok du må ha gjort et eller annet feil som nå gjør at du ikke stoler på dette stikket lenger.

Link to post
Share on other sites

Prøv selv, så ser du. Pålestikk under vann uten belastning er interessant. Overraskelsen min var like stor. Jeg har opplevd dette to ganger. Og jeg vet akkurat hvor de to ankrene ligger.

Jeg bruker pålestikk med dobbel rundtørn i slike tilfeller. Det setter seg bedre og bruddstyrken øker fra ca 60% til ca 80%.

 

Når jeg ligger på svai bruker jeg ofte et 15 kg Bruce som tandem i tillegg til 30 kg Delta. Der Brucen fyller seg når vinden snur, pløyer Deltaen unna og går godt ned.

 

Når jeg ligger med baugen mot land er det bedre med 45-60° vinkel mellom ankerene. Da slipper man den stadige røskingen i ulik vinkel som får hvasomhelst til å løsne.

 

Med pent vær, god plass og god bunn sover jeg godt på Deltaen alene.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv selv, så ser du. Pålestikk under vann uten belastning er interessant. Overraskelsen min var like stor. Jeg har opplevd dette to ganger. Og jeg vet akkurat hvor de to ankrene ligger.

 

Alle nye flytebrygger jeg har sett blir lagt ut er med pålestikk mellom brygge og moring. Det er ikke alle moringer som ligger med konstant belastning. Men som Fjellbonden er inne på, er der også rundtørn i tillegg. Når jeg for noen år siden fikk et firma som lever av å legge ut moringer til å legge ut moring til 66 foteren, la han forbindelse mellom bøye og moring med pålestikk.

Link to post
Share on other sites

Det er jo samme for meg hvilken knute andre bruker :smiley: poenget mitt er å anbefale spleiset øye og sjakkel så dere slipper ligge på bare et tau ekstra og tro at ankeret er sikkert og ikke minst irritasjonen over å miste et anker. Et Bruce til noen hundrelapper går sikkert greit, men et Rocna til flere tusen er for surt å miste for meg i hvertfall

 

Jeg er nok ganske sikker på at pålestikket fortsatt sitter i henda etter at jeg lærte det som 8 åring :lol: mulig mitt standard synketau er for glatt. Jeg har ikke opplevd at det går opp på andre tau jeg bruker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...