Astor Startet 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2013 Vi har et 165 liters kjøleskap ombord, orginalt fra Grand Banks. Kompressoren er en Isoterm som trolig er av nyere dato uten at jeg vet dette. Båten er jo fra 1974. Vifta er blitt mer hørbar i årenn tidligere og nå vil ikke vifta sveiverundt lenger. Vi kan montere et 130 liters Isoterm inne i vårt gamle kjøleskap men ny kompressor er også en løsning. Regner med at ved å bytte kompressor løser vi det hele. Problematisk å bytte kompressor? Den står i et skap under vasken og det blir ganske varmt inne i skapet. Tenkte at ved å dåsette inn en liten pc-vifte i skapdøren ville det komme mer luft til kompressoren. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
REM Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Lite å tjene på å bytte kompressor Astor. Du får et nytt skap til omlag den samme prisen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hakkannen Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Det er også mulig at et nesten 40 år nyere kjøleskap er bedre isolert og dermed hakket mer effektivt (uten at jeg skal påstå jeg kjenner til de originale kjøleskapene til GB). Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Kjøp nytt kjøleskap. Sikkert ikke mye dyrere, og dessuten er nye skap MYE mer effektive og bruker mye mindre strøm. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Kjølevesken forsvinner med årene og da må de jobbe mer og produserer mer varme og blir veldig u økonomiske. Det koster ca 7-800 kroner å etterfylle kjølevesken ( Aircondicen ) på biler , så det går an å ta det med til et kjølefirma eller bilverksted hva det koster å etterfylle det om det er et dyrt og plasstilpasset kjøleskap før det kastes. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Siden kompressoren står under vasken ville jeg vurdert vannkjølt type beste gang. Du skifter da utslagsgjennomføringen til vasken med ny med integrert varmeveksler (Isotherm). Dermed unngår du varme i skapet og rundt kjøleboksen samt mindre støy. Ulempe er at båten må på land først. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Mix Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Vifta er blitt mer hørbar i årenn tidligere og nå vil ikke vifta sveiverundt lenger. Bytt vifte. Hvis skapet har fått ny kompressor av typen Danfoss BD35 eller BD50 de senere år er nok den ok. Sjekk ut hvilken kompressor du har. BD serien har eget uttak for vifte. Med den varmen vi opplever nå har sikkert fordamper problem å bli kvitt varmen, vifta er da et must for god kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 På kompressoren står det Isotherm 2501K. Det ligner veldig på Vitrifigo kjøleanlegg som Seatronic selger i dag for 2995.- Vi vil nødig bytte kjøleskap da vårt er integrert i benken og et møbel i seg selv. Isotherm sitt kjøleskap på 130 liter passer perfekt inn i vårt gamle men det blir trolig alt for tett uten lufting. Vi Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mix Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Det er betegnelse for settet med den store BD50 Danfoss kompressoren og stor O evaporator. Tydelig at skapet ditt har vært oppdatert. Hadde aldri byttet denne. Skift vifta. Tipper det gjør susen. Hvis ikke har du kanskje fått lekkasje i hurtigkoplingene. Da ville jeg spandert noen kroner i service og fylling av nytt kjølemedium. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Det er vifta som sliter. Jeg hører anlegget starter opp. Men vifta vil bare gå noen tørner før den gir seg. Vil prøve meg rundt om noen kan levere vifte. Det har i det sste vært temmelig varmt inne i skapet det anlegget står. En vifte i skapfronten vil vel hjelpe? Hva tror du Mix? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mix Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Ja en ekstra vifte vil helt klart hjelpe. Men du må skifte ut orginalvifta på kompressor unit. Disse er svært avhengige av denne pga. en liten fordamperoverflate. Ett kjølekap kjøler ikke, det trekker egentlig ut varme. Og denne varmen må en bli kvitt. De fleste velutstyrte båtsjapper har nok reservevifte. Eks. Seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 :) Prøver Seatronic i morgen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Ser at viften som trekker ut varmen er ødelagt. Hvor i Asker/Bærum/Drammen får jeg tak i en slik? H/b 12 cm. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bergie Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Kjøpte ny kompressor fra Seatronic, som jeg monterte i vår. Har ikke studert viften veldig nøye, men for meg lignet det veldig på en 120mm vifte som brukes i PC-kabinetter. Hos meg var den festet med plaststrips så vidt jeg husker. Vet du om et sted der de selger PC-utstyr, PC-er i deler kan kanskje de hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 www.komplett.no har vifter du får de neste dag Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Var innom Serviceksperten Vest i Asker. Der fant de fram en nøyktig maken vifte som nå surrer og går og kjøleskapet begynner å bli kaldt. Har også montert en pc-vifte i skapdøra til kompressoren som trekker ut den varme lufta. Takk for gode råd, folkens. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mix Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Høres bra ut. Har du fått kjøleeffekten tilbake da ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Kjøleskapet er bedre enn nytt. Trolig har viften ikke vært på topp i det siste. Fruen er MEGET fornøyd. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mix Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Så bra ! Du har jo ett meget bra kompressor sett også da. Skal du ha noe bedre må du over på sjøvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.