Jump to content

Troll 20 vs Saga 20 - fordeler/ulemper med de to?


Ullsokk

Recommended Posts

Jeg vurderer å skaffe meg en rimelig, henger-transportabel snekke til kortere og lengre turer. Jeg må kunne håndtere båten alene, med to små unger ombord, og prisen må være grei (dvs minst mulig) Har sett på Troll 20 eller Saga 20 (med eller uten vindskjerm?), har noen synspunkter på disse to satt opp mot hverandre? Er det plass til toalett? Vann? Evt andre båter jeg bør se etter, ønsker fortrinnsvis så liten båt som mulig, med mulighet for å være ute noen dager selv om det blir trangt.

 

Disponerer i dag en 26 foter, regnet i dager har jeg vært nærmere 3 år av livet i båt, men jeg er avhengig av å få med meg noen på 26-foteren og det blir ofte vanskelig med små unger. Derfor ønsket om nedgradering til noe enklere og letthåndterlig. Tar i mot alt av tips! :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen direkte erfaring med disse to, men ser på Finn at Troll 20 har åpning i vindskjermen, mens på Saga 20 må du gå på dollbordet og klamre deg i diverse kalesjebøyler osv. Så Saga 20 hadde vært uaktuelt for min del.

Med to små unger om bord er det ingen som kan hjelpe deg ombord hvis du faller i vannet når (ikke hvis) du en eller annen gang sklir av dollbordet. De små må også ha hjelp til å komme seg inn i båten. Med luke er det mye enklere. Kanskje særlig når du skal legge til og ønsker å bevege deg raskt fra ror til baug.

Har du sett på Polar 20. Hadde ei Polar 22 i noen år, og likte godt formen på den....

Link to post
Share on other sites

Senere Saga hadde åpning i vinduet, den har også gode dollbord langs overbygningen. Toalett tror jeg ikke noen av dem får til, sagaen har heller ikke vann ( ikke den fra 1971 som jeg hadde i alle fall). Kjenner ikke Troll men har inntrykk av at Saga er mere kurant å selge. Både kjøpte og solgte min for kr 40 000 langt tilbake på nittitallet og ser at de fortsatt selges inærheten av samme sum den dag i dag. Synes det var en trygg stødig og romslig båt hvor en fint kunne være 10 stk ombord en sommerdag.

Link to post
Share on other sites

Sagaen har veldig brede dollbord, så å gå på siden der er ikke noe problem, det er også en veldig solid og stødig båt. Hadde en Saga 20 selv for endel år tilbake, og var veldig fornøyd med den, kikket på noen Troll også da jeg skulle kjøpe den, men foretrakk sagaen, synes den virket mere solid og godt bygget, noe det kan virke som andre også synes, siden det er en mer kurrant båt å selge igjen.

 

Det er ganske trangt under hardtopen sammenliknet med liknende båter, og tror det kan bli vanskelig å få plass til toalett, men alt går vel med litt kreative løsninger. Min hadde vanntank og vask foran styreposisjon.

 

Med vindskjerm på hardtopen blir den MYE mer romslig under kalesjen, fordel om det ikke skal være en ren godværsbåt, men den blir jo samtidig ganske så mye styggere også, så det blir jo en prioriteringssak.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg er vokst opp med Saga 20. Brukte vel åpningen i front da jeg var en liten knøtt, men det å gå langs dollbord var aldri noe problem. Toalett under senga i front, innlagt vann og grei sengeplass fordi du gjør om toftene på hver side bak til senger + dobbel foran. Den kunne styres fra førerplass og ved å sette på en stang rett på rorakslingen bak. Man vipper opp et bord bakerst, så får man spiseplass til fire. Kan huske at det ble noe trangt da min bror og jeg nærmet oss 2m hver. Stødig i sjøen og grei motor på vår.

 

For et par år siden kjøpte jeg en Fjord 20, men den kunne ikke matche Sagaen på noen av de egenskapene jeg husker den for.

Link to post
Share on other sites

Ingen erfaring med noen av båtene. Men har noen betraktninger: Troll 20 ble produsert av en liten plastfabrikk i Treungen, i Nissedal, fra midten av 70 tallet, til de gikk konkurs ca 79, om jeg husker rett. De produserte også In Lander, som var en campingvogn på sjøen, både i forhold til plass og sjøegenskaper.

 

Sagaboats holder til på Selje, med Stadthavet rett utenfor, og har produsert båter siden begynnelsen av 60tallet. Saga 20 ble vel produsert fra slutten av sekstitallet, og jeg har langt mere tro på denne produsentens kompetanse og erfaring i å lage gode og skikkelige sjøbåter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...