Jump to content

evinrude 60HK 2-t 1982, gikk tom for olje og bråstoppet

Limbo79

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 2-takter evinrude 60HK, 82-modell som pluttselig brått stoppet på tur.

Til min overraskelse var oljetanken tom, så jeg frykter at dette er årsaken til at motoren stoppet.

Er det noen som har tips til hvordan jeg burde gå frem? Kan jeg prøve å fylle oljetanken og starte motoren, eller vil den bare ta med skade? evt er det noen som har tips til noen jeg kan kontakte for å få hjelp? Båten ligger i Vestfold (Nøtterøy).

På forhånd takk for svar/innspill/bidrag.

Bland olje direkte i bensinen før du starter

Funker den så fyll olje i ranken og legg merke til om den bruker olje herifra

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Vro systemet er det som blander oljen i bensinen for deg fra deneksterne tanken. For å se om dette virker kjører du med olje i bensinen og følger med om det også minker på tanken. Fikk du ingen alarm før tanken ble tom?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har hatt fem/seks forskjellige Johnson/Evinrude-motorer 90/150hk med VRO-systemet og har aldri opplevd noe problem med dette. Heller ingen tvil om at oljeforbruket varier med fart/turtall på dette systemet og erfaringsmessig brukte jeg vel rundt 1% i snitt.

Med en så gammel motor kan det nok være en ide å koble fra systemet og heller blande manuelt. Hvordan man kobler fra finnes det en del videoer om på bl.a. på Youtube, eksempelvis her;

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg ville tolket det som et bra tegn, neste blir å prøve den med belastning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...