Limbo79 Startet 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2013 Hei. Jeg har en 2-takter evinrude 60HK, 82-modell som pluttselig brått stoppet på tur. Til min overraskelse var oljetanken tom, så jeg frykter at dette er årsaken til at motoren stoppet. Er det noen som har tips til hvordan jeg burde gå frem? Kan jeg prøve å fylle oljetanken og starte motoren, eller vil den bare ta med skade? evt er det noen som har tips til noen jeg kan kontakte for å få hjelp? Båten ligger i Vestfold (Nøtterøy). På forhånd takk for svar/innspill/bidrag. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Bland olje direkte i bensinen før du starter Funker den så fyll olje i ranken og legg merke til om den bruker olje herifra Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Limbo79 Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Takk. Hvor mye olje bør jeg blande i tanken? 2%? Risikerer vel ikke noe ved denne fremgangsmetoden? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Stemmer,Evinruden skal ha 2% olje. Blander du rett i tanken er du sikker på at motoren får smøring,ingen risk for skjæring da. Denne motoren har vel kanskje VRO systemet? Har hørt flere si det ikke er til å stole på og du bør blande olje rett i bensintanken. Sitér dette innlegget Link to post
Limbo79 Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Litt usikker på hva VRO systemet innebærer. Hvordan ser jeg det og hva vil det bety? Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 du skal ikke ha mere en 2 % olje i men siden du har kjørt motoren uten olje så ville jeg blandet litt mere i første omgang for og være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Vro systemet er det som blander oljen i bensinen for deg fra deneksterne tanken. For å se om dette virker kjører du med olje i bensinen og følger med om det også minker på tanken. Fikk du ingen alarm før tanken ble tom? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Lars K Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 (redigert) VRO er oljesmøringsystemet til Evinrude. Edit: litt sein der ja. Som Jon-Kåre sier Redigert 21.Juli.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Denne forkortelsen står ikke for Very Rarely Oiled, selv om enkelte hevder det Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Variable ratio oiling er vel den offisielle betegnelsen - den uoffisielle står i posten over (om det stemmer har jeg ikke erfaring til å uttale meg om) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Har hatt fem/seks forskjellige Johnson/Evinrude-motorer 90/150hk med VRO-systemet og har aldri opplevd noe problem med dette. Heller ingen tvil om at oljeforbruket varier med fart/turtall på dette systemet og erfaringsmessig brukte jeg vel rundt 1% i snitt. Med en så gammel motor kan det nok være en ide å koble fra systemet og heller blande manuelt. Hvordan man kobler fra finnes det en del videoer om på bl.a. på Youtube, eksempelvis her; Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Limbo79 Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Takk for mye bra innspil. Etter å ha fylt på med olje (både i tanken og direkte i bensinen) så motren ut til å gå fint på tomgang. Lot ikke merke til noen ulyder. Er dette å tolke som et godt tegn? Eller er det først når jeg setter den i gir at jeg vil merke ulyder/feil? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Jeg ville tolket det som et bra tegn, neste blir å prøve den med belastning. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ivar Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 ville også fått tatt en kompresjonstest Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jadalber Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 (redigert) Det kan også være girhuset som er i ferd med å ta kvelden. Hvis motoren fremdeles bråstopper med olje blandet i bensinen bør du sjekke undervannshuset. Pakningene blir stive/tørre etter 30 års bruk og lekker inn vann til slutt. Redigert 25.Juli.2013 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.