Jump to content

VP d4 - reimen røket, temp over 100 grader - terminal eller?


Clueless

Recommended Posts

bilde

Hadde en nydelig dag idag in i høgsfjord/lysefjorden med besøker fra Scotland. Alt var fantastisk, og plutselig...alarm, temp opp over 100 grader. En snille par hjalp med slep in til lysefjord senteret, og problemer er reimen og reimstrammer. Se på andre tråd på bp at dette er en kjent problem. Skal prøve å få ut enten strand båtsenteret eller Garstad imorgen. Hva synnes dere - er det bare å skifte reim og reimstrammer, eller kan konsekvenser av alt for høy temp. blir mer seriøst?

Redigert av Clueless (see edit history)

Like all the best things - I'm from Wales

Link to post
Share on other sites

Du har den gamle typen løpehjul. Disse er av svart plast mens ny type er av blankt metall. Ut fra bildet kan det se ut som det ene løpehjulet står skeivt. Du bør i allefall sjekke løpehjulene nøye før du monterer ny reim.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bitteliten - reimjul er definitivt havaret. Håper det er så enkelt som bytte ut reim og hjulet.

Hadde en liten saltvann lekkasje tidliger, og det er utrolig trangt inn i motorrom. Skal bruke mer WD40 på rust og tar skikkelig nar båten tas opp neste gang.

Brigg og Moyja - helt riktig, eg tror hjulen er gamle plast typen - motoren er 2006 modell. Satser det er enkel å skifte ut til nyer metall type. Mistanke du er helt riktig Moyja, hjulen er årsaken til at reim røket....

Like all the best things - I'm from Wales

Link to post
Share on other sites

Vask godt med ferskvann med edikk. Det løser opp saltet. Jeg sprayer med fett, ikke wd40. Wd 40 inneholder svært lite olje, mye løsemidler. Bruk feks sprayfett for mc kjeder (etter tips fra DieselDahl) Det trenger inn over alt og er enkelt å bruke :smiley: jeg hadde en litt rusten motorlabb etter saltvannslekkasje, sprayet med mc kjedefett med godt resultat.

 

Ta en sjekk på el kontaktene dine på starteren år du først er ute med sprayfettet. De sitter under varmeveksleren.

Link to post
Share on other sites

Brigg - det vet eg ikke. Jeg kjøpte båten 3 år siden , har 2 offisielt VP serviser, og en fra båt doktoren (han har en bra reputation her i område). Har nu kjøpte ny reim og (metall) hjul fra Garstad, ses ut som det er en bolt som holder hjul på plass. På vei inn med bilen og skal prøver å skifte ut idag.....

Redigert av Clueless (see edit history)

Like all the best things - I'm from Wales

Link to post
Share on other sites

Hei.

En arbeids kollega av meg fikk også problemer med båten sin i går i de traktene i går. Det er en 19 foter med påhengs. De måtte forlate båten sin inne på Forsand.

 

Har du fått tak i noen mekaniker som skal innover i traktene for å se på din båt, så kunne de fått ett oppdrag til der inne kanskje ?

Hvem har du bestilt, og når skal de innover ?

 

Mvh Erik.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik

Eg prøvde å skifte ut deler ikveld. Hjul er erstattet, men da er ingenting såååå enkelt :(

Reimstrammer (boltene ) er problematisk. Se ut som bakover er det en mutter - muligens sveiset til en strammnings bar fra alternator. Den har beveget, og da er alt litt for kompliserte for meg. For neste setg må eg kalle inne en mekaniker. Har ikke fått respons via telefon fra båt doktoren. Skal prøve Roars båtservice imorgen.

bilde

Like all the best things - I'm from Wales

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...