Jump to content

Hvor får jeg utført service på Ford Sabb F4.144 (2400) i Bergen?

ULM

Recommended Posts

Har kjøpt meg ny gammel båt denne sesongen og avansert noen fot og fra utenbords til innenbords diesel med dertil nye erfaringer og en relativt bratt læringskurve :thumbsup:

Etter 6 timer på byfjorden idag gikk motoren greit varm, og vi lærte derfor fort viktigheten av rikelig tilgang på ferskvann som vi heldigvis fikk etterfylt med og fortsatt turen.

Utfordringen med motoren er at den har rundet 2.500 timer og det er diverse reimverk jeg gjerne skulle ha byttet for å være føre-var, da særlig registerreimen/drivreimen som jeg ikke tror har vært byttet i det heletatt. (Har sett i en annen tråd at det ikke er uvanlig å få en drivreim på en marinisert Ford å gå såpass lenge.)

Spørsmålet blir da hvem som utfører denne type service i Bergensområdet, og som helst kan utføre arbeidet i havna der båten ligger? Denne motoren har vel stått i en del Transiter gjennom åttitallet, så jeg vil vel tro at det finnes kompetanse på dette, men for meg gjelder det bare å finne ut hvor og hvordan. Sabb/Frydenbø tar vel kun service på de nye Ivecoene såvidt jeg har forstått.

Redigert av ULM (see edit history)
  • 2 uker senere...

I går fant jeg ut at kjøleproblemet nevnt i første post skyldes at vannpumpen synger på siste verset (se video). Lageret er vel muligens gåent, og det lekker derfor litt kjølevann, og det ser ut til at den står litt skjevt/løst på. Motoren går fint, men etter inspeksjonen i går begynte reimen å hyle litt.

Er nå i ferd med å bestille ny vannpumpe og utstyr, men ser at det er to modeller å velge mellom, som ser svært ulike ut:

1)

Motorkode 4AA (York) Vekt [kg] 0,94 til årsmodell 01.1978

bilde

2)

Ant. gjengeboringer 4 diameter skovelhjul [mm] 65 Gjengemål M6 Vekt [kg] 2.578

bilde

Trenger jeg noe mer enn dette? En bør vel også gjerne bytte kamreimen når en skifter pumpa, problemet er at denne reimen finner jeg ikke på siden..

Som det framgår av videoen er det ikke så mye plass i motorrommet så jeg er litt redd for at motoren må ut for å bytte denne?

Har vel også forstått at jeg ikke bør la motoren gå noe særlig slik tingene er nå... :( Tips til gode mobilmekanikere i Bergen taes i mot med takk.

Redigert av ULM (see edit history)

kan du ikke fjerne skottet foran motoren eller lage

hull i det så du kommer til å skifte pumpe og reim ser

det ut til at motoren bør løftes opp litt. da kan du lage

deg en galge som du får løfte den opp.

Jeg ville ikke starta motoren engang så lenge pumpa

ser slik ut.

Så ville jeg demontert slik at jeg var helt sikker på at

jeg fikk rette deler før jeg bestilte.

Ford forhandleren er genial :yesnod: de skulle ha fastpris

25 lapper for dieselpumpa som de hadde konkludert

med var gåen på transit. det kosta for øvrig 1500,-

jeg fikk tak i ei for en fjerdedel. men da jeg skulle

skifte fant jeg en gåen giver på svinghjulet.

jeg hadde en slik liggende, men den ville neppe kosta

mer enn noen hundrelapper om jeg måtte kjøpt den..

Har akkurat samme problem, en defekt vannpumpe på en Ford Sabb 2401e(York). Å skifte denne er ikke lett på en Viksund 27 da det er temmelig trangt der og valget stod mellom å få den på en slipp eller å lage en luke fra lugar inn mot fremre del av motor.denne luka må tettes godt når arbeidet er ferdig. Men god å ha om man må skifte reim eller vannpumpe en annen gang.

Imorgen starter arbeidet med å løsne den defekte vannpumpa. Bestilte ny fra www.skruvat.no. artikkel nr 52898. De ser ut til å ha flere deler som passer til denne motoren. Takk for tipset ULM. :-)

Har båten liggende i Store Lungegårdsvann. Ikke langt fra Sabb'en altså, men har hørt med dem, og de tar ikke service på disse motorene. Skal ta en prat med Kverneland i morgen, ellers var det jo bra å være til hjelp, rogerbl. Gi meg gjerne en lyd hvordan delene passer. KD trading har vel fortsatt en pumpe til york-modellen men leste en annen plass i forumet at den muligens ikke passer..

• 4 uker senere...

Jeg brukte Cylmo i Trondheim til å lete opp deler til min york motor. Bra priser, god service og de fant alt jeg trengte. Er ikke så lett å finne deler til disse lenger skjønte jeg ;-) Sarpsborg Motor klarer også å skaffe en del deler.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...