Jump to content

Skifte gummibelg i seildrev


JohanPaaSnippen

Recommended Posts

Den slags dritt har jeg kvittet meg med forlengst..., men den som satt i den forrige båten tror jeg var godt over 7 år. Så helt strøken ut, i motsetning til ringen som holder den på plass. Den var ganske rusten.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, dette høres interessant ut.

Har du en annen patent på volvo penta seildrev uten belg?

 

johan

Link to post
Share on other sites

Den slags dritt har jeg kvittet meg med forlengst..., men den som satt i den forrige båten tror jeg var godt over 7 år. Så helt strøken ut, i motsetning til ringen som holder den på plass. Den var ganske rusten.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

På seilbåten skiftet jeg belgen etter ca. 7 år fra båten var ny.

Jeg så at klemring var rusten, og skiftet belg med det samme.

Jordet så ny klemring til motor, og den holdt seg like fin

så lenge jeg hadde båten (ca 14år).

Innspiser belgen, ser den fin ut, så er den det :smiley: .

Den må ikke skiftes før du kan se at den eldes.

Min siste kontakt med VP var i forbindelse med dette. :smash:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

:nonod:

Det er første gangen jeg hører at Volvo drev er noe dritt.

Å være ombord i en båt med rak aksling i forhold til en med drev, er som å sammenligne en 25 år gammel diesel mercedes med en ny av samme merke.

Jeg har hatt flere båter, både med aksling og drev.

Drev har bare fordeler !!

Link to post
Share on other sites

Er enig i at det er mange fordeler med seildrevet - rent bortsett fra den dyre reparasjonen ved bytte av belg. Ma imidlertid erkjenne at det aldri har vært antydning til lekkasjer hos meg. Har heller ikke hørt om andre som har hatt dette problemet. Er det noen der ute som har måttet bytte belg i "hu og hast" p.g.a. lekkasjer ???????

Link to post
Share on other sites

Nei, det er akkurat det.

Jeg har heller ikke hørt om noen som har hatt lekkasje på et slikt drev.

Jeg har heller ikke hørt om noen som har hatt problemer med dette drevet overhodet.

 

Det er strak aksel og hylse fullstendig overlegent.

Lett å installere. Potte tett. Ingen vibrasjoner. Ingen hull i båten til vanninntak.

 

Så er det at denne belgen er alldeles for dyr i ekte Volvo-Penta ånd. Men i og med at den skal byttes hvert 8. år er det til å leve med. 2200 SEK fordelt på 8 år.

 

Belgen holder sannsynligvis mye, mye lenger enn 8 år men jeg antar at dersom jeg skulle havarere så ville forsikringselskapet ha innsigelser dersom belgen min var påstemplet 1982.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Så er det at denne belgen er alldeles for dyr i ekte Volvo-Penta ånd. Men i og med at den skal byttes hvert 8. år er det til å leve med. 2200 SEK fordelt på 8 år.

 

Hei, hvem gjør denne jobben for sek 2200?

Er materialer innkludert i pris?

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Noe som betyr en kostnad på over 1000,- kr pr. år bare for å holde belgen i orden... Ikke rart det er dyrt å ha (seil)båt.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Men så slipper man i det minste å slite med uendelige lekkasjer gjennom akselhylsa. Har traumatiske minner fra min Vega-tid om dette.

Fordelen med drev og belg er at det blir ett stort høl med en gang, så er man ferdig med det...!

:wink:

Link to post
Share on other sites

Men så slipper man i det minste å slite med uendelige lekkasjer gjennom akselhylsa. Har traumatiske minner fra min Vega-tid om dette.

1000 kr pr år, er kanskje litt drøyt for å slippe litt pumping ?

Men - det er ikke alle båter som har kjølsvin da... :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Joda, det er kjølsvin i Vegaen. Ofte fullt av vann. Og mest når det passet minst...

<{POST_SNAPBACK}>

Snakket ikke om Vegaen. Mer heller om båter tegnet av Geni ærklært Norsk - Svenske, som greide kunststykket å konstruere en serie med båter, noen tom. med gjennomgående mast, men uten kjølsvin... :rolleyes:

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...