JohanPaaSnippen Startet 14.Mars.2005 Del på Facebook Startet 14.Mars.2005 Sier ikke så mye, men kanskje litt.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Dette var en god idè. Jeg syntes det sier litt........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensgo Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Har byttet i vinter mens båten var på land. Stemte 1 år, selv om belgen er 2 mnd og aldri har vært i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Den slags dritt har jeg kvittet meg med forlengst..., men den som satt i den forrige båten tror jeg var godt over 7 år. Så helt strøken ut, i motsetning til ringen som holder den på plass. Den var ganske rusten. Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohanPaaSnippen Svart 15.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Den slags dritt har jeg kvittet meg med forlengst..., men den som satt i den forrige båten tror jeg var godt over 7 år. Så helt strøken ut, i motsetning til ringen som holder den på plass. Den var ganske rusten. Geir <{POST_SNAPBACK}> Hei, dette høres interessant ut. Har du en annen patent på volvo penta seildrev uten belg? johan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Ja, girkasse og strak aksel med fettsmurt hylse Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Ja, girkasse og strak aksel med fettsmurt hylse Den løsningen har jeg også. Nesten "Suzukisikkert".. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Den slags dritt har jeg kvittet meg med forlengst..., men den som satt i den forrige båten tror jeg var godt over 7 år. Så helt strøken ut, i motsetning til ringen som holder den på plass. Den var ganske rusten. Geir <{POST_SNAPBACK}> Hei På seilbåten skiftet jeg belgen etter ca. 7 år fra båten var ny. Jeg så at klemring var rusten, og skiftet belg med det samme. Jordet så ny klemring til motor, og den holdt seg like fin så lenge jeg hadde båten (ca 14år). Innspiser belgen, ser den fin ut, så er den det . Den må ikke skiftes før du kan se at den eldes. Min siste kontakt med VP var i forbindelse med dette. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
anton Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Det er første gangen jeg hører at Volvo drev er noe dritt. Å være ombord i en båt med rak aksling i forhold til en med drev, er som å sammenligne en 25 år gammel diesel mercedes med en ny av samme merke. Jeg har hatt flere båter, både med aksling og drev. Drev har bare fordeler !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
juhl Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Har lige fået nyt katalog fra Palby Marine(www.palby.dk) - de sælger gummipakning til Volvo sejldrevs ben (VP No 854932) til 345,-DKK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 de sælger gummipakning til Volvo sejldrevs ben <{POST_SNAPBACK}> Det er den nederste mansjetten. Ikke selve hovedtetningen. Lages enkelt av gummiduk kjøpt hos Clasern. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Er enig i at det er mange fordeler med seildrevet - rent bortsett fra den dyre reparasjonen ved bytte av belg. Ma imidlertid erkjenne at det aldri har vært antydning til lekkasjer hos meg. Har heller ikke hørt om andre som har hatt dette problemet. Er det noen der ute som har måttet bytte belg i "hu og hast" p.g.a. lekkasjer ??????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Nei, det er akkurat det. Jeg har heller ikke hørt om noen som har hatt lekkasje på et slikt drev. Jeg har heller ikke hørt om noen som har hatt problemer med dette drevet overhodet. Det er strak aksel og hylse fullstendig overlegent. Lett å installere. Potte tett. Ingen vibrasjoner. Ingen hull i båten til vanninntak. Så er det at denne belgen er alldeles for dyr i ekte Volvo-Penta ånd. Men i og med at den skal byttes hvert 8. år er det til å leve med. 2200 SEK fordelt på 8 år. Belgen holder sannsynligvis mye, mye lenger enn 8 år men jeg antar at dersom jeg skulle havarere så ville forsikringselskapet ha innsigelser dersom belgen min var påstemplet 1982. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 17.Mars.2005 Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 (redigert) Byttet min for tre år siden. Da hadde den gamle antagelig sittet i fra starten i 1983. Så langt jeg kunne se, var den like fin som den nye. Men jeg føler meg jo litt tryggere på båten enn hvis jeg ikke hadde byttet. Redigert 17.Mars.2005 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohanPaaSnippen Svart 17.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 Så er det at denne belgen er alldeles for dyr i ekte Volvo-Penta ånd. Men i og med at den skal byttes hvert 8. år er det til å leve med. 2200 SEK fordelt på 8 år. Hei, hvem gjør denne jobben for sek 2200? Er materialer innkludert i pris? mvh johan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 17.Mars.2005 Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 (redigert) Belgen koster 2200. Så kommer evt. arbeid i tillegg hvis du ikke gjør det selv. Det kan være lurt å ta service på drevet når du først har det ute, og kanskje også skifte motorlabber hvis de er slitte. De koster en båtpenge pr. stk. Redigert 17.Mars.2005 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Et verksted regner ca 8,5 timer for en slik jobb - så kan man jo bare gange opp med antall kroner pr time. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Noe som betyr en kostnad på over 1000,- kr pr. år bare for å holde belgen i orden... Ikke rart det er dyrt å ha (seil)båt. Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Noe som betyr en kostnad på over 1000,- kr pr. år bare for å holde belgen i orden... Ikke rart det er dyrt å ha (seil)båt. Geir <{POST_SNAPBACK}> Men så slipper man i det minste å slite med uendelige lekkasjer gjennom akselhylsa. Har traumatiske minner fra min Vega-tid om dette. Fordelen med drev og belg er at det blir ett stort høl med en gang, så er man ferdig med det...! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Men så slipper man i det minste å slite med uendelige lekkasjer gjennom akselhylsa. Har traumatiske minner fra min Vega-tid om dette. 1000 kr pr år, er kanskje litt drøyt for å slippe litt pumping ? Men - det er ikke alle båter som har kjølsvin da... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 1000 kr pr år, er kanskje litt drøyt for å slippe litt pumping ? Men - det er ikke alle båter som har kjølsvin da... Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Joda, det er kjølsvin i Vegaen. Ofte fullt av vann. Og mest når det passet minst... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 (redigert) Joda, det er kjølsvin i Vegaen. Ofte fullt av vann. Og mest når det passet minst... <{POST_SNAPBACK}> Snakket ikke om Vegaen. Mer heller om båter tegnet av Geni ærklært Norsk - Svenske, som greide kunststykket å konstruere en serie med båter, noen tom. med gjennomgående mast, men uten kjølsvin... Suzuki Redigert 18.Mars.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Noe som betyr en kostnad på over 1000,- kr pr. år bare for å holde belgen i orden... Ikke rart det er dyrt å ha (seil)båt. .....som vi tar igjen på drifstoffutgiftene....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pinnebaat Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 (redigert) Nokon som veit om livslengda på gummibelgen blir påverka av om båten står på land delar av året i forhold til om den ligg på sjøen heile året? Redigert 19.Mars.2005 av pinnebaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 19.Mars.2005 Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 (redigert) .....som vi tar igjen på drifstoffutgiftene....... <{POST_SNAPBACK}> Øhh ? Hæ ? Er det så stort merforbruk på båter med aksel ? Får jeg utbetalt differansen fra mitt forbruk på kr 650 for 2004 sesongen ? Suzuki Redigert 19.Mars.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.