ahamm Startet 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2013 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10105016 Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Ja, men pytt pytt. Er det bakeri der man kommer kjøper man ferske rundstykker til frokost og leser på posen hvor man er. Godt gammelt navigasjons triks. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Er det bakeri der man kommer kjøper man ferske rundstykker til frokost og leser på posen hvor man er. Ja om man i det hele tatt kommer seg dit Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Desverre er ikke presisjonen ved bakeriposenavigasjon den samme som det den var for en del år siden. Mange små selvstendige bakerier er lagt ned, andre er tilknyttet større kjeder, uten stedsnavn på pose. Som et bidrag i å gjøre kystnavigasjonen sikrere kunne kanskje Baatplassen ha en liste over hvilke bakeriutsalg som har stedsnavn på pose, eventuelt med bilde og stedsnavn på de utsalgene som ikke har... Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Jeg tror rett og slett ikke på de tallene. -mulig hvis man tar med seg hytteeieren med 14 fot og 4 hester, som drar til/fra butikken eller en holme, men at 33% ikke har snøring tror jeg rett og slett ikke på. At det finnes variabel kunnskap er nok riktig men... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Men er sjøkart som nemnt i VG-artikkelen berre papirkart? Vi køyrer full digital løysing om bord, og har ikkje papirsjøkart (kanskje det ligg nokre gamle i kartbordet). Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
lippert Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Jeg lå i gjestehavna ved Støtvig hotell på Larkollen sist uke. Da kom det inn en seilbåt på rundt 35' med en godt voksen (eldre) skipper. Han ble tilbudt en plass av en av de"fastboende", men han var ikke interessert. Han lurte bare på hvor han var, og sa han var på leting etter Engelsviken. Var det nordover eller sydover og hvor langt? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mariell Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Hvor mange av dere oppdaterer papirkartene eller kjøper nye vært 3 år? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sofaseileren Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Delvis enig med Rastløs sin bemerkning, men som deltids hyttebåtfører ser jeg at det blir færre og færre av 14foterne med 4hester på, mens plassene i havna fylles opp av skjærgårdsjeeper og RIBer. Og jeg ser jo med selvsyn hva folk har i båtene. Noen har en plotter ombord, men for meg ser det ut til at de fleste navigerer på gammel vane. Her snakker vi i tillegg om skjærgården mellom Langesund og Kragerø, så det er "et par" skjær der ute... Sitter jeg nok litt i glasshus selv, har gamle kart i hyttebåten (i går dro jeg litt lenger enn jeg pleier og brukte et kartblad jeg ikke til vanlig bruker. Oppdaget at dette kartbladet var utgitt i 1974...) og har gammel plotter med ditto gammelt kart. Storbåten har dog langt mere oppdaterte papirkart, og et par tre-fire plotterløsninger (dedikert plotter, pc og iPad og iPhone) med kartmateriell innfor holdbarhetsdatoen. Nå er det jo mulig at endel i åpne båter kan hevde at de bruker kart på iphonen, men etter å ha prøvd å studere navionicskartet på telefonen i streikende solskinn, er min erfaring at dette ikke fungerer i praksis... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 (redigert) Jeg tror rett og slett ikke på de tallene. -mulig hvis man tar med seg hytteeieren med 14 fot og 4 hester, som drar til/fra butikken eller en holme, men at 33% ikke har snøring tror jeg rett og slett ikke på. At det finnes variabel kunnskap er nok riktig men... Hvis man med båtfører mener fører av en båt så er ikke tallene veldig overraskende så her er vi nok utsatt for agurktid, nok en gang. Tipper at det samme oppslaget også var å lese ifjor, i forfjor osv I følge oppslag i avisen her på Sørlandet så er det motorstopp og tau i propellen som er gjengangerne blant de som trenger assistanse fra Redningsselskapet (i følge deres kaptein), men tror hverken oppdaterte kart eller kunnskap om stjernenavigering ville ha avhjulpet disse problemene. Hjalp forøvrig en båt i forgårs med fjerning av (deres eget) fiskesnøre, og de hadde nok heller ikke med seg kart av noen type, men 100 meter fra land utenfor egen hytte kan vel nesten forsvare denne "forbrytelsen". Selv har, og bruker, jeg både kartplotter og papirkart i båten, en mindre båt for bruk i skjærgården, men ingen av kartene er yngre enn seks/syv år. Til mitt "forsvar" tør jeg nevne at holmer og skjær ligger fortsatt der de lå i fjor, også i følge de samme kartene. Redigert 23.Juli.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sofaseileren Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Vet at dette er å banne i kjærka, men har sammenlignet eldre papirkart med nyere, og må innrømme at jeg ennå ikke har oppdaget grunner på de nye som ikke er markert på de gamle. Derimot er det endel sjømerker og lykter som selvfølgelig ikke er oppdatert. På plussiden har de gamle kartene mere omfattende info på landsiden. Jeg liker av å til å stoppe opp å krysspeile med peilekompass, og hvorfor man kan finne på å fjerne info som store oljetankanlegg og synlige kirketårn fra sjøkart er for meg uforståelig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Mener det var et intervju en kar fra Oslo som hadde hentet en skøyte fra Finnmarken på 80 tallet. Og det var snakk om kart og navigering. En kommer langt med NAF veibok og sunt bondevett. Det var en motorbåt her om dagen som kalte opp Lyngby radio da han hadde gått på grunn og ødelagt roret så han tok inn vann. Lyngby spurte om pos. og hvor dypt det var, 30cm var svaret. Da har vi god tid sa Lyngy det er flo nå. Har hørt ved flere aksjoner at det ender opp med at ett bergingsfirma får oppdraget og de ringer opp havaristen for å gjøre avtale. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Popeye70 Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Mener det var et intervju en kar fra Oslo som hadde hentet en skøyte fra Finnmarken på 80 tallet. Og det var snakk om kart og navigering. En kommer langt med NAF veibok og sunt bondevett. Faren min var med og seilte en fiskeskøyte fra Kristiansund til Oslo med kun NAF Veibok fram til de nådde Færder. Jeg kjenner kapteinen på den skuta, og kan bekrefte at det var sant. Det var rundt 1980. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
VannTro Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Mener det var et intervju en kar fra Oslo som hadde hentet en skøyte fra Finnmarken på 80 tallet. Og det var snakk om kart og navigering. En kommer langt med NAF veibok og sunt bondevett. Hvis det er samme historien jeg har hørt var dette en politimann fra Drammen. Da hører det også med til historien at de var meget positivt overrasket over gjestmildheten til de som sto å vinket/veivet på land når de skulle inn til Molde for å proviantere. Stor var overraskelsen når de kom ut av butikken og det sto Ålesund på bæreposene :-) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
larss Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 1 av 3 båtførere kan ikke navigere. Hva menes med å navigere i denne overskriften? Jeg tror veldig mange ikke er gode i å lese kart, men at de heller ikke trenger det. Da de stort sett kjører i kjente farvann i sitt nærområdet. Om det er ut for å bade eller for å fiske. Selvfølgelig burde folk som ferdes på sjøen ha en viss kunskap om kart og himmelrettninger, men jeg vet om veldig mange som bruker båt veldig mye men ikke har store kunnskaper om navigasjon. Men disse personene kjører ikke på langtur, de koser seg i sitt nærområdet. Og om disse personene hadde fått spørsmål om de kan navigere så hadde de sagt nei. Som mouche skriver " Til mitt "forsvar" tør jeg nevne at holmer og skjær ligger fortsatt der de lå i fjor, også i følge de samme kartene" larss Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Påstås at de fleste grunnstøtinger skjer i båførers nærområdet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
tobixen Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Faren min var med og seilte en fiskeskøyte fra Kristiansund til Oslo med kun NAF Veibok fram til de nådde Færder. Jeg kjenner kapteinen på den skuta, og kan bekrefte at det var sant. Det var rundt 1980. Vi fulgte jo også aktivt med på bloggen til mannen som seilte solo til middelhavet uten kart, autopilot, ekkolodd eller noe. Noen som husker navn på bloggen? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sofaseileren Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Mysailingsuicideattempt.blogger.com? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Påstås at de fleste grunnstøtinger skjer i båførers nærområdet. Det kommer av at skjæra i nærområde har tendens til å flytte på seg, av en merkelig grunn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eureka Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Statistikk skal man vel ta med en klype salt... og enda mere tolkningene av tallene. Man ser jo hvem som har bestilt undersøkelsen, -en leverandør av karttjenester. Hva vil de? -jo, skape dårlig samvittighet og selge mere til kundene. Og så var det interesseorganisasjonene som roper ut varsku om manglende kunnskap, hva driver de med+ -jo, kursing, hva tjener de på det? -mere penger. det selges nok ikke en eneste nyere båt over 20 fot i dag uten ferdigmontert kartplotter. -og hva er det som er menes med "båt" i statistikken? Det er forskjell på en jolle på 10-15 fot og en 25 eller 45 foter. Hadde det vært så ille, så hadde det vært flere grunnstøtinger, rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Hm, jeg er egentlig mest overrasket over at 2/3 mener de kan navigere! Det må jo læres. Sjøkart kan de fleste bruke, tror jeg, men å forstå hvor en er i mørket basert på lys fra fyr o.l., eller å vite forskjellen på lateralmerker og kardinalmerker, hva ledens retning på kartet betyr og hvor du skal ligge mot lateralmerkene på vei utover, eller å regne seg frem fra rettvisende kurs til kompasskurs osv osv - det er imponerende hvis 2/3 KAN det og alt som følger med! Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 (redigert) Å navigere ses nok på å kunne lese et sjøkart og se staker og grunner og orientere seg ifht skjær og holmer. Stort mer trenger ikke 80% av båtførere som er ute i finværet i en relativt liten båt. Kombinert med sunn fornuft og forsiktighet holder det i massevis. Kk Redigert 23.Juli.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Nå er det vel forskjell på å kunne navigere og navigere. Jeg vil tro an hen her rett å slett mener noe sånt som å kunne finne rett posisjon og kurs basert på de hjelpemiddelene man har for hånden. Da regner jeg med at det holder å kunne komme seg relativt problemfritt ut og hjem igjen ved å følge med på plotteren... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Jeg kunne det, men meldte meg likevel på kurs for noen åe siden og fant ut at jeg IKKE kunne det. Lærte det på nytt og nå kan jeg det sikkert ikke lengre. Det er utregningene man glemmer og problemet er jo at man ikke praktiserer. De aller fleste sitter med en plotter og glemmer.... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Stiffler Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Husk at 83% av de som bruker % i en påstand/diskusjon, dikter opp tallet ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.