Jump to content

1 av 3 båtførere kan ikke navigere

ahamm

Recommended Posts

Eller kan ikke engang lese plotteren...

Hvor mange silbåter har klina masta i brokaret?? Seilingshøyden står avmerke.....

Sist så vi hendelsen på nyhetene forrige dagen.

Brua fra Ormlet på Tjøme har gå fått seg noen "master i skrævet"... ):-()

For å fortsette:

Hvor mange båtførere VET nøyaktig høyden på båten? (Brua nord for Risør, innerst i Kranfjorden...),

eller hvor dypt du stikker, hvis du lurerer på å gå Beisundet mellom Garten og Ørlandet?

Greit at vi ikke lenger trenger sekstant og tabell HO214 for å krysse hav, OG at større båter har fått dobble innstallert kartmaskiner for å få gå "papirløst", men å LESE kartet, elektronisk eller ei, tror jeg det er mange som ikke kan godt nok!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Godt å lese at det ikke bare er meg, vanntro.

Skulle jeg begynne med paralellforskyver, passer og stoppeklokke, på nattseiling en høstnatt, vil jeg nok slite en god del.

Har lært det, men når praktiserte jeg det??? aldri.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Nå skal jeg holde meg unna %, men der tror jeg de fleste av oss "er i samme båt"....

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Klippet fra VG:
________________________________________________________________________________________
KONTROLL: Helge Kvernhaugen (54) har full styring når det gjelder navigasjon på sjøen. Foto: KRISTER SØRBØ.

"- Vi har både kartplotter, papirkart og kompass. En dag var det veldig tåkete, og da hadde vi ikke klart oss med kun papirkartet, sier Kvernhaugen."

________________________________________________________________________________________

Så da kikket du ned i kartplotteren for å finne vegen :crazy: . Litt av en "kontroll"...

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Vel vel, på kartplotteren ser en hvor en er i forhold til land og sjømerker. Er det noe galt med det?

Jeg har også kommet ut for tåke både nå med kartplotter og den gang jeg kun hadde papirkart og kompass. Men jeg fant da frem da og nå. Da jeg kun hadde papirkart, hadde jeg på forhånd tegnet opp kursen på kartet, så da tåken kom holdt jeg kursen via kompasset og kom frem til havnen nokså eksakt på det tidspunktet jeg kunne regne meg frem til. Men hadde jeg hatt mye avdrift i form av strøm og vind, hadde nok kartplotter med GPS som til en hver tid viser hvor en er vært mye sikrere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvor mange av dere oppdaterer papirkartene eller kjøper nye vært 3 år?

Not me.

At noen i det heletatt våget seg utpå med de kartene de hadde dengang for 3-4 år siden ...

Jeg har ikke urgamle papirkart, og de elektroniske er ganske ferske. Artikkelen var dårlig skrevet, den inneholdt noen gode poeng, som desverre druknet i agurkskvalder.

Så da kikket du ned i kartplotteren for å finne vegen :crazy: . Litt av en "kontroll"...

Hvis jeg plutselig ble omgitt av tåke så hadde jeg absolutt følt det veldig godt å ha en kartplotter, uten tvil, og trolig nokså greit funnet veien hjem. Uten en slik plotter hadde det nok vært "noe" vanskeligere.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Papirkartene mine skifter jeg nok ikke ut før de er 5 år. Men de bruker jeg stort sett kun til å planlegge turer, og selvfølgelig som backup for kartene på plotteren. Men kartene på plotteren, de oppdaterer jeg hvert annet år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel vel, på kartplotteren ser en hvor en er i forhold til land og sjømerker. Er det noe galt med det?

Det handler ikke så mye om å finne frem, men heller hvor trygg man er i forhold til andre båter som også er ute i tåka. AIS gir ingen trygghet så uten radar har du ingenting i tåka å gjøre.

Det er ikke så lenge siden en idiot i skjærgårdsjeep dundret inn i en seilbåt i Drøbaksundet i stor fart, han hadde både plotter og manglende kunnskap.

Å dundre avgårde i blinde kun med kartplotter er vel noe jeg tar den sterkeste avstand fra. I denne saken var det snakk om en som hadde snekke (som meg) med max hastighet på 7 - 8 knop. Selv går jeg ikke ut i tjukk tåke, men det hender faktisk i dette landet at tåken kan komme brått på. Det har jeg selv opplevet, og da skrur jeg ned hastigheten til 3 - 4 knop, lytter etter motorlyd fra andre båter og følger med på kartplotteren og AIS'n. Og jo, AIS'n gir ekstra trygghet. Det var godt å kunne se at danskebåten var på vei inn i fjorden på kryssende kurs midt i Oslofjorden med 10m sikt.

En plotter er bedre enn ingen plotter om man bli overrasket av tåka, men det viktigste da er så lav fart som mulig og helst en person i baugen som kan lytte etter annen trafikk. Om man ikke har radar skal man ikke legge ut i tåka...

Slik er vår praksis.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det handler ikke så mye om å finne frem, men heller hvor trygg man er i forhold til andre båter som også er ute i tåka. AIS gir ingen trygghet så uten radar har du ingenting i tåka å gjøre.

Kommer tåken sigende mens du er utpå har du ikke mye valg. Kan liksom ikke dra ut bunnpluggen å senke båten.

Er da du skal tilpasse farten, gå saaaakte. lytt og bruk hornet.

Ps. Har Radar, men så at color viking gikk fra kai på Marinetrafic, før jeg så den på Radaren. Var i våres når jeg kom inn Sandefjordsfjorden i tjukk tåke.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Glem Marinetraffic, der kan posisjonene til andre båter være veeeldig for sent oppdatert. Da er AIS-visningen på plotteren noe helt annet og mye sikrere. Ellers er ikke selv radar alfa og omega. Om jeg hadde hatt radar selv og sett en tulling i 30 knop og med nesen i kartplotteren komme mot meg, ville det ikke vært lett å komme seg unna med snekkefart,

Redigert av Lars H. (see edit history)

I denne saken var det snakk om en som hadde snekke (som meg) med max hastighet på 7 - 8 knop. Og jo, AIS'n gir ekstra trygghet. Det var godt å kunne se at danskebåten var på vei inn i fjorden på kryssende kurs midt i Oslofjorden med 10m sikt.

Hvor har du det fra? I VG-saken så er mannen avbildet i en daycruiser, men det står derimot ingenting om hvilken fart han hadde i tåka.

Poenget er at du ikke har "full kontroll", men derimot svært liten kontroll over hva andre foretar seg. At AIS gir trygghet er bare tøys, det er ikke plikt for båter under 300 BT (med unntak fra passasjerbåter etc) å sende AIS signaler, så det er en viss fare for at din Saga 27 kan knuses i nesa på en Princess- eller Fairlaneklovn uten at du i det hele tatt skjønner hva som skjedde. Det er ikke proffe sjøfolk som er faren, det er de som tror at plotteren er mer enn god nok hjelp i tåke.

Kommer tåken sigende mens du er utpå har du ikke mye valg. Kan liksom ikke dra ut bunnpluggen å senke båten.

Er da du skal tilpasse farten, gå saaaakte. lytt og bruk hornet.

Helt korrekt

Ellers er ikke selv radar alfa og omega. Om jeg hadde hatt radar selv og sett en tulling i 30 knop og med nesen i kartplotteren komme mot meg, ville det ikke vært lett å komme seg unna med snekkefart,

Joda, du ser tullingen på lang avstand og kan følge kursen hans hele tiden. Du har god tid til å flytte deg ut av skuddlinjen.

Det er mulig jeg blingset på bildet i VG Stjerneglimt, men det var vel ikke snakk om tåke i det tilfellet? Nok om det, men jeg er ikke enig i ditt utsagn der du sier: At AIS gir trygghet er bare tøys. Det du sier om plikt til å ha AIS, vet jeg selvfølgelig, men det forandrer ikke på det faktum at jeg ser de båtene som har AIS på plotterskjermen. AIS gir forbedret sikkerhet. Resten av det du sier om de med nesen i plotteren med full guffe, er jeg helt enig i, bortsett fra at du relaterer det til de som er så heldige å ha en Princess eller Fairlaine. Selv har jeg forresten AIS-transponder i håp om at andre båter med AIS kan se meg og forholde seg til min kurs og avstand og eventuelt kalle meg opp på VHF for å avtale sikkert møte.

Når det gjelder radar, ser den ikke "tullingen" som er bak nesset i 30 knop. Så rader er som sagt ikke "alfa og omega".

Glem Marinetraffic, der kan posisjonene til andre båter være veeeldig for sent oppdatert. Da er AIS-visningen på plotteren noe helt annet og mye sikrere.

Fullstendig klar over det Lars. Har ikke Ais. Slo på pc'n for morro skyld for å sjekke.

Med mitt utrente Radar øye er det litt vanskelig i skille skip fra land 3nm lenger inn i en trang fjord.

Kan klokka og rutetiden, viste derfor når han kom.

MEDLEM I KNBF

Når det gjelder Marinetraffic, må en også huske på at det er mange "hull" i dekningen. Det er ikke basestasjoner på hvert nes. For å bøte litt på dette, streamer jeg til en hver tid når jeg er underveis min egen posisjon og de båtene min AIS ser til Marinetraffic via mobilt bredbånd. Da er det greit med ICE som har tilnærmet 100% dekning langs kysten i mine farvann.

AIS gir forbedret sikkerhet

Når det gjelder radar, ser den ikke "tullingen" som er bak nesset i 30 knop. Så rader er som sagt ikke "alfa og omega".

AIS gir forbedret sikkerhet, ja, men det er definitivt ikke nok i tåke. Jeg er uenig med deg når det gjelder radar: Det er alfa og omega i tåke. Det gjelder å posisjonere sitt eget fartøy slik at marginene blir gode. Jeg regner med nesset du nå har tatt inn i diskusjonen ikke er i en elv...

At AIS gir trygghet er bare tøys, det er ikke plikt for båter under 300 BT (med unntak fra passasjerbåter etc) å sende AIS signaler, så det er en viss fare for at din Saga 27 kan knuses i nesa på en Princess- eller Fairlaneklovn uten at du i det hele tatt skjønner hva som skjedde. Det er ikke proffe sjøfolk som er faren, det er de som tror at plotteren er mer enn god nok hjelp i tåke.

Selvfølgelig vil IAS gi trygghet.

Den vil derimot ikke garantere at du ikke kolliderer med en "princess- eller Fairlineklovn" som du kaller det.

Å påstå at IAS ikke gir trygghet blir som å påstå at bruk av bilbelte i bil ikke gir trygghet.

Den øker sjansen for at ting går bra, men er ingen garanti..

Sent from my iPad using Tapatalk

Å skulle sikre seg fullstendig mot idioter på sjøen er en krevende affære. Jeg kan gå for fulle lanterner nattestid, ha full kontroll på posisjon og kurs, men når Stjerneglimts idiot av en båtfører kommer i 30 knop, uten lanterner men med promille høyere enn sin egen høyde, ligger jeg dårlig an uansett. Blir litt som langturseiling og containere som har blitt skylt over bord fra et containerskip. Man regner med det flyter noen tusen slike omkring, knapt synlig over havorverflata. Ikke stort å gjøre for å unngå, bare krysse fingrene.

Nå snakket jeg ikke om noen elv tidligere, men jeg sto på broen opp elven Tees til Teeside med så tett tåke at vi ikke så elvebredden uten radar. Og plutselig dukket det opp en annen båt på radaren fra bak et nes der som kom svært brått på maskinisten som måtte gi full bakk for å unngå at det ble berøring. Men dette var for før AIS'n sin tid, i 1969. At noe som helst er "alfa og omega" under navigasjon, er jeg som sagt helt uenig i. Alle navigasjonssystemer er hjelpemidler i navigeringen.

Men nå må jeg lufte skipshunden litt før jeg pakker til ferietur med båten.

Selvfølgelig vil IAS gi trygghet.

Den vil derimot ikke garantere at du ikke kolliderer med en "princess- eller Fairlineklovn" som du kaller det.

Å påstå at IAS ikke gir trygghet blir som å påstå at bruk av bilbelte i bil ikke gir trygghet.

Med en gang noen trekker inn bil i båtdiskusjoner mister jeg litt interessen. Det var heller ingen god sammenligning.

Jeg prøver en annen variant: Sjansen for å kollidere minsker med AIS, det blir litt som en lottokupong med eller uten garderinger.

Men nå må jeg lufte skipshunden litt før jeg pakker til ferietur med båten.

( Psst....jeg snakket om tåke)

God tur :thumbsup:

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

Vikingene seilte jo over store havområder og rundt om i verden uten kartplotter radar og alskens hjelpemidler. Hadde dem kart overhode? Altså de fleste av fritidsbåtflåten oppererer vel i kjendte farvann der meder og optisk navigasjon utføres.. Dette oppslaget med at 1av3 ikke kan navigere tror jeg blir lit teoretisk... De som seiler lengre strekk med større båter er vel kansje mere beviste vil jeg tro. Når det er sakt vet jeg om folk med større båter og masse utstyr som dem knapt bruker eller knapt kan å bruke...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Med en gang noen trekker inn bil i båtdiskusjoner mister jeg litt interessen. Det var heller ingen god sammenligning.

Jeg prøver en annen variant: Sjansen for å kollidere minsker med AIS, det blir litt som en lottokupong med eller uten garderinger.

Skjønner hva du mener. Har det på samme måte selv.

Med en gang noen trekker inn lottokuponger i båtdiskusjoner mister eg helt interessen...

Sent from my iPad using Tapatalk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...