Stjerneglimt Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Bra, da blir det vel stille fra deg. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Marwin Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Vikingene seilte jo over store havområder og rundt om i verden uten kartplotter radar og alskens hjelpemidler. Hadde dem kart overhode? ..... Iflg. Øystein Sunde hadde de sånn kompasshøne.... Holdt høna i halsen og seilte den vegen høna sparka.... Var vel slik de kom til Amerika... De bomma på Grønnland! Flaksen var at det hadde særs bra båter...... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Hadde dem kart overhode? ... knappest reiseforsikring vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Ja det var Harald jordfreser og Sigurd jordfeil-far som navigerte på den måten! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Artekno Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Jeg elsker logikken i 'Ofte er kartene av så gammel årgang at de i realiteten gir falsk trygghet. Hvert år registrerer Kartverket 1500 nye skjær og grunner, sier markedssjef Thomas Huke i Nordeca til VG.' Dvs at dagens ferskeste kart gir en falsk trygghet, fordi kartene vil være bedre oppdatert om 15 år... Dette med "gamle kart" tar jeg med en pose salt! Jeg tror ikke det er rare oppdateringene på strekningen Oslo-Mandal hvert år. På litt mindre trafikkerte strekninger lengre nord er kartene enkelte steder sikkert ikke like presise. Men det "dukker" ikke opp mange NYE skjær i Oslofjorden hvert år, for å si det sånn... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Sofaseileren Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Som nevnt tror jeg det i større grad vil være sjømerker, lykter og fyr som endres. Dette er jo viktigst for de som har litt lenger rekkevidde på båtene. Om man kjenner litt til begrensningene som kan ligge i gamle kart, vil jeg påstå det er helt kurant for dagstursbåter å bruke kart som er 10-20 år. Men kanskje litt drøyt å bruke et 39 år gammelt kartblad, som jeg selv gjorde for noen dager siden... Sitér dette innlegget Link to post
Omega123 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Det er vel mange grunner att folk ikkje er så flinke med navigering, folk kjøper seg båt når ungene er ute og mange har minimal erfaring med båt. Og som det stod lenger opp alle bruker plottere, og det skal en vere glad for, mykje enklere å orientere seg med den, underveis, att en sit og ser i kart er jo selvsagt en god ting for å få oversikt før ferden. Men att en må laste ned marin trafikk for å sjekke andre båter, då har det vel godt for langt, og er skodda så tett bør en vel helst ligge stille. Ungdommen i dag er jo eksperter på elektronisk dingser, og det er ikkje en tjangs att denne trenden snur, en kan meine det en vil, men skjermene blir større kjappere og bedre ,kart er snart bare til opplæring. For noen år siden så folk, en kan ikkje kjøre bil bare etter GPS , kva gjer vi dag !, Tenk bare hvor mange som er ute i båt , og hvor lite problem dette er, men alle kan ha en dårleg dag, og som alltid enkelte burde kanskje ikkje ført båt .. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Jeg er en av dem som ikke har snøring på navigering. Men så eksisterer det ikke kart å navigere etter, og det skal godt la seg gjøre å tulle seg bort på Randsfjorden. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
avmønstret5 Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Det er vel helt ok, men du drar påde store oceaner tenker jeg du kjøper et kart:-) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Men kanskje litt drøyt å bruke et 39 år gammelt kartblad, som jeg selv gjorde for noen dager siden... Tror du får deg noen overraskelser om du følger den gamle regelen om sør og øst for rød stake, nord og vest for sort! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 (redigert) Her er reglene for merkingen i de gamle kartene, hentet fra boken: MOTORBÅTEN, Praktisk håndbok for motorbåteiere fra 1955. Men bortsett fra dette, er det en interessant og nyttig bok. Lars H. Redigert 26.Juli.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
navid Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Husk også at det kan være en forskyvning på opptil 500 m mellom de gamle kartene med Norsk Gradnett og de nye WGS-84 kartene. Mellom ED-50 utgaven og WGS-84 kan det være opptil 100 m. Navigatøren må være oppmerksom på disse forskyvningene når GPS posisjon blir satt eller hentet ut fra disse gamle kartene. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Det er vel helt ok, men du drar påde store oceaner tenker jeg du kjøper et kart:-) Amalie kommer ikke til få saltvann under kjølen igjen i min eie, og skulle jeg rote meg ut på sjøen i båt, blir det i robåt for å fiske. Trenger fortsatt ikke kart, ei heller kunnskap om navigering. Hvorfor lære ting man ikke har bruk, bare sånn i tilfelle man skulle få bruk for det en gang? Da er det jaggu mye jeg burde lære meg... Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Jens_P Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 (redigert) ars est portanti leuis vber ea sed egenti (Kunnskap er lett å bære) Redigert 27.Juli.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Christensen Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 I ferien blåste det opp for oss rett før leggetid, vinden var fra annen retning og mye sterkere enn varslet, vi stolte ikke helt på ankerfestet og valgte å flytte oss, gikk da nordover fra Ildverket og inn på nordsiden av Mågerø mot Kjøpmannsskjær. Det var køl mørkt og brukte turen til å friske opp litt i nattnavigeringen. satte fart på 5 knop og brukte lykter og merker for å komme oss frem, ble flere ganger skremt skikkelig av møtende båter i 40 knop++! Det må sies at de hadde månen imot og derfor litt bedre lys, men så at flere av dem bråsvingte da de kom både nærme land og skjær, så helt på G er nok ikke navigasjonsferdighetene hos alle! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
navid Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Trodde lyset i frontruta var refleks. Kjørte rett på "Braken" http://www.tk.no/nyheter/havn/sjofart/trodde-lyset-pa-skjaret-var-et-fly/s/5-51-155345 Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 (redigert) Til overskriften: Da er det vel ikke så overaskende at Redningsselskapet ar det travelt. Spesiellt sør om Sinsen! (Den var litt stygg!) Med båtførerprøven og sunnt båtvett, burde man ikke kunne gå på grunn. Teoretisk sett :-) Forskjell på båtfolk og folk i båt? Redigert 1.Mars.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Artekno Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Jeg lå i gjestehavna ved Støtvig hotell på Larkollen sist uke. Da kom det inn en seilbåt på rundt 35' med en godt voksen (eldre) skipper. Han ble tilbudt en plass av en av de"fastboende", men han var ikke interessert. Han lurte bare på hvor han var, og sa han var på leting etter Engelsviken. Var det nordover eller sydover og hvor langt? Da var det nok en Bavaria, og han gikk vel for motor? ;-) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
-morten- Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Mener det var et intervju en kar fra Oslo som hadde hentet en skøyte fra Finnmarken på 80 tallet. Og det var snakk om kart og navigering. En kommer langt med NAF veibok og sunt bondevett. Det var en motorbåt her om dagen som kalte opp Lyngby radio da han hadde gått på grunn og ødelagt roret så han tok inn vann. Lyngby spurte om pos. og hvor dypt det var, 30cm var svaret. Da har vi god tid sa Lyngy det er flo nå. Har hørt ved flere aksjoner at det ender opp med at ett bergingsfirma får oppdraget og de ringer opp havaristen for å gjøre avtale. En Hyttenabo av oss, brukte NAF boka.. han trengte ikke sjøkart for han viste hvor alle skjærene var!! for dem hadde han jo vært nedpå!!! Men jeg tror nok det er mange fritidsbåtskippere som hverken er i stand til å sette ut en kurs i et papirkart eller ta en peiling! Men for mange holder det jo å vite av de skumle skjærene, om man ferdes kun i et område.. Før i tiden var det jo lokalkunnskap fiskerne stolte på og de som var oppvokst ved sjøen, kunne føre båtene trygt basert på lokal kunnskap og lært av sine forgjenngere! Selv har jeg lest og studert sjøkart siden jeg var guttunge og har bestandig syntes det har vært fasinerende med navigasjon. Lærte en masse i Marinen og vurderte å ta kystskipperen da, men kopierte bare læreboka og leste meg opp selv. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Joltus Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Spurte codan om dette med kart etc og krav fra deres side. Det de var klare på var ved et uhell om man var kjent i området. Hvis man kjørte et område man kjører hele tiden og er uheldig vil ikke manglende kart ombord i båten være utslagsgivende for forsikringen. Kjører man derimot nye steder, er uheldig/dum og ikke har kartløsning ombord (her var alt godkjent, sålenge kartene var noenlunde oppdaterte) vil man garantert få avkortning. Men som de sa: spander på deg en kartløsning, og vi anbefaler å ha et papirkart i tillegg. Enkelt og greit. Men hjelper jo lite med de flotteste plotterne om man ikke kan bruke de.... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Spurte codan om dette med kart etc og krav fra deres side. Det de var klare på var ved et uhell om man var kjent i området. Hvis man kjørte et område man kjører hele tiden og er uheldig vil ikke manglende kart ombord i båten være utslagsgivende for forsikringen. Kjører man derimot nye steder, er uheldig/dum og ikke har kartløsning ombord (her var alt godkjent, sålenge kartene var noenlunde oppdaterte) vil man garantert få avkortning. Men som de sa: spander på deg en kartløsning, og vi anbefaler å ha et papirkart i tillegg. Enkelt og greit. Men hjelper jo lite med de flotteste plotterne om man ikke kan bruke de.... Jeg vet av flere med flotte store båter med masse av utstyr som ikke brukes, delvis ikke kunskap om å bruke det.. de bruker båtene til dagsturer i kjendt farvann og fint vær. Behov for navigasjonsverktøy vil jo være forskjelig ut fra hvordan og når du bruker båten! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
kointa Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Om man skal gå etter overskriften, er det vel produsentene og butikkene som har størst behov for å selge kartplottere når det kanskje er bare 1 av 3 båtførere som er ute av fjorden, og beveger seg der de er kjent. Min bror har både kartplotter og radar der han daffer inne i Trondheimsfjorden, en fjord uten skjærgård , og enten kjører man sørover, eller nordover. Og skulle det mor formodning blåse opp, bli tåke, eller motorstopp så driver man mot land, og med hovedveier på begge sider langs fjorden så vet man raskt hvor man er om man kan lese veiskilt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.