Jump to content

Ankervinsj og bruce eller skålanker vs. dregg ?


TomF

Recommended Posts

Hei,

hare en Nordkapp Noblesse 760 (25 fot) med en 8 kg dregg med 2 meter kjetting og tau deretter.

 

Jeg synes denne sitter ganske dårlig generelt sett - uavhengig av bunnforhold egentlig. Det skal ikke mye til før det rører på seg.

 

Jeg har vurdert å ettermontere en ankervinsj med blytau og evt. et Bruce- eller skål-anker. Da håper jeg at det blir en løsning som er enklere å håndtere alene evt. + at den sitter betydlig bedre enn dreggen.

 

Hva tenker dere ?

- Bruce anker vs. skål anker ?

- Størrelse på ankeret ? (antar at med vinsj så er det ikke noen grunn til å ikke gå opp en ekstra størrelse på ankeret - da vinsjen gjør jobben ?)

- Er vinsj en god løsning - og levert av hvem ? ( Engbo ser ut til å være det som "gjelder" ?)

- Bruker kan eventuelt også Bruce ankere "manuelt" uten vinsj ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Må bare forsvare skålanker litt! Jeg har hatt det i 4 år nå! Det har fortsatt ikke slept for meg!

Alltid full klaff, hendt ett par ganger disse årene at jeg har måtte kastet det ut 2 ganger før det sitter!

 

MEN jeg har alltid det i bakhodet at det er skål så jeg er alltid engstelig!

 

Skulle jeg valgt selv hadde jeg nok valgt Bruce , men det er kun pga min følelse og ikke dårlige erfaringer med skålanker :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Var en ankerdiskusjon her for etpar uker siden - da var det etpar som sverget til Rocna ankeret og som mente at det var verdt de ekstra pengene over f.eks Bruce

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skålanker er å anbefale om du er rastløs, og ikke liker å ligge på samme plassen time etter time...

 

Litt mere seriøst: er ikke skålankeret beregnet på enkel oppankring på mudderbunn ( typisk svensk innlandsanker?).

MEN jeg har alltid det i bakhodet at det er skål så jeg er alltid engstelig!

Nesten uungåelig å ikke spørre: hvorfor spanderer du ikke noen hundrelapper på en brucekopi for å slippe engstelsen? Vi investerer vel hundretusener i båtene våre for å oppnå det motsatte: fred og velvære?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet, men har liksom ikke rotet meg til det.

Har tenkt at det fungerer, har liksom aldri mistet feste uansett hvor jeg har sluppet det.

 

Men ja jeg har sagt det til meg selv og kjerringa har også sagt det "kjøp ett annet anker da vel så slipper du være engstelig hvis det skal være så mye bedre"

 

Sant skal sies så har jeg hatt brucekopi engang tidligere men brukte det 2 ganger.

Det som gjør at jeg er engstelig er alle andres meninger og erfaringer rundt skålanker :/

 

Egen erfaring er som sagt helt ypperlig.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder anker, mener jeg det er uinteressant bygge på egne eller andres positive erfaringer. Kun negative erfaringer og testresultater er interresant. Ankere skal jo også holde den ene natta med stiv kuling med akkurat den ankerbunnen som vi ikke har opplevd ennå. Den natta vi helst ikke skulle vært ute. Eller den gangen motoren streiker, med kraftig pålandsvind, og bølger som bryter mot et skjær noen tialls meter unna....

 

Da hjelper det ikke å ha 8 års positiv erfaring med ankeret...

(Sier forståsegpåeren, som selv har en 7,5 kg paraplydregg uten så mye som en desimeter kjetting i hyttebåten...)

Link to post
Share on other sites

På Fjord 880 hadde jeg 15kg Engbo anker(husker ikke vinkelen på leggen) på blytau/vinsj. Så lenge det var konstant vindretning var det ok, men så fort belastningen endret retning dregget jeg(sand og leirebunn). Skiftet til 15 Bruce-kopi fra Maritim og problemet ble borte. Må legge til at maks belastning jeg hadde vel var 5-6 m/s og rundt 50 cm bølger.

 

På neste båt blir det å ha vinsj/kjetting + Rocna spadeanker. Tror jeg vil ha en langt bedre løsning med dette. Kjetting kontra blytau gir vel i seg selv stor forskjell vil jeg tro(daumann-effekt).

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ta testene med en klype salt. Jeg har brukt Rocna i snart 8 år (kjøpt bland de første som kom til Europa). Det er et godt anker men man kan saktens dregge med det også. Bruce er etter min erfaring også et nokså godt anker. Bare styr unna div. norske og svenske rariteter. Rustfrie anker gir heller ingen fordel hverken sryrkemessig eller med tanke på holdekraft.

Link to post
Share on other sites

Synes Pettersand har et poeng når han sier "nokså godt anker" om Bruce. Det vil hele tiden skje utvikling på ankerfronten. Bruce, CQR ( som jeg selv har på FRI) var i sin tid ankere i førstedivisjon når det gjaldt holdekraft og styrke. Nå har andre forbedrede konstruksjoner gått forbi. Men Skålankeret og paraplydreggen har aldri vært i noen 1.divisjon. Ikke i annen eller tredje heller. De er laget som enkle kaffedregger laget for 2 ulike bunnforhold. De tester jeg har sett der en eller begge disse er tatt med, plasserer disse dreggene på en solid jumboplass.

Allikevel: Når jeg kjøpte Fri, som er en motorseiler på 6 tonn, var eneste ankeret ombord en 7,5 kilos paraplydregg...

Link to post
Share on other sites

Hei ! Har en Suzuki 9,9 (2005 modell totakter) Lurte på om det er mulig å fjerne plombering på denne typen. (Sånn at båten går fortere) Har merket at jeg ikke kan gi full gass med spaken.. Betyr det at det er en plompe der ? Takk for svar ???

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill.

 

Er det slik at jeg kan velge ankertype uavhengig av ankervinsj ? Kan f.eks. et Rocna anker monteres med en Engo vinsj ?

 

+ er det noen som har installert Engo i en Nordkapp Noblesse 760 ? (originalt er det noe annet og skålanker).

Link to post
Share on other sites

TOMF: Det du trenger er en plattformrulle eller bøylerulle. Du må studere nøye hvor du skal plassere ankeret, hvor langt ankeret er og hvor dypt det stikker. Først da kan du velge type rulle. Det et også viktig hvor du plasserer ankervinsjen. Tauet/kjettingen skal gjerne ha en vinkel av en viss størrelse sett i forhold til horisontalen for at den skal slippe ankeret riktig ut. I tillegg må den ha god avstand under selve kabelaret slik at tau/kjetting har plass til å legge seg riktig.

 

Ilas og Engbo er de "som alle har". Jeg har en Quick, som fungerer bra.

 

Som en kamerat av meg sa: skal du sove godt om natta så velger du Bruce anker.

 

Bruce er billig, kjøp feks en 7,5kg fra Maritim til noen hundrelapper. Hvis du vil ha det beste, som de som kan endel på forumet her mener, så velg Rocna. Men det kostet mye mer.

 

Derfor; velg type anker først, deretter type rulle, deretter type vinsj avhengig av penger og hva du har av plass.

Link to post
Share on other sites

Det blir bra.

 

Jeg hører at de originalmonterte er ILAS vinsjer og det brukes kjetting (40 m) og skålanker i en spesialløsning for mes mulig skjult Montering.

 

Jeg kan tenke meg bruce og engbo.

 

Blir det dårligere løsning med blytau enn kjetting? ( har lyst på minst mlig ekstra vekt)

....og finnes vinsjer som kan håndtere begge deler ? (dvs den tradisjonelle med noen metern kjetting først og så tauet?)

 

....og tilslutt: hvem i tønsberg området er gode på montering?

Link to post
Share on other sites

Ta testene med en klype salt. .... Rustfrie anker gir heller ingen fordel hverken sryrkemessig eller med tanke på holdekraft.

nevnte i den andre ankertråden her en test som viste at syrefast bruce får lettere feste i leire enn galvanisert. mindre friksjon når det skal grave seg ned, antakelig. tas med en klype salt, selvfølgelig. testen foregikk på leirbunn v lavvann, mulig å se forskjellen på video, men det var kun ett "kast", så særlig vitenskapelig var det ikke .... og om det er verdt prisforskjellen?

 

har opplevd at bruce mister taket på gressbunn, det er ikke så rart. hadde ligget fint på svai hele natta og så sklei vi rolig avgårde mens vi spiste frokost. ellers har det sittet svært godt, har 8m kjetting.

 

og til ts, hvis du først skal bytte ut dreggen så er det sikkert lurt å velge noe annet enn skålanker, dreggen er vel grei på steinbunn og skålanker på sandbunn, så det blir på en måte å bytte fra pest til kolera.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skålanker burde ikke være lov å selg som anker, kun som snop-fat. Ankrer en mye på hard gressbunn så vil nok alltid nyere ankertyper med spiss ha bedre evne til å grave seg ned enn f.eks Bruce. Men tar Bruce tak sitter det ofte veldig bra, så i ditt tilfelle hadde det nok ikke gått noe særlig ned.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet det er litt som å banne i kirka her på forumet, men siden et par andre også er positive til skålanker så hiver jeg meg på...

 

Jeg har snekke på nærmere 4 tonn med fulle tanker - og skålanker. Jeg har hatt dette i ca 15 år nå, og kan ikke huske en eneste gang det har sluppet taket! Med ett unntak kan jeg heller ikke huske jeg har måtte dregge om på nytt pga manglende feste. Det hører riktignok med til historien at jeg fortøyer for natten på steder hvor jeg unngår de største værmessige utfordringene.

 

Ut fra all skepsisen jeg har lest meg til her på forumet gjennom mange år, så er det nesten ikke til å tro at jeg opplever det slik jeg gjør. Min høyst udokumenterte teori er at vekt og kjetting muligens må spille inn, at ankeret kanskje har vesentlig dårligere egenskaper når det blir noe lettere? Mitt er i alle fall 15 kilo, og jeg har kjetting hele veien. Kan det være det som er utslagsgivende? (Altså, jeg vet selvsagt at vekt og kjetting drar det hele i riktig retning, men at det altså utgjør større forskjell/forbedring på skålanker enn andre typer anker?)

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter min mening er et moderne ploganker som f.eks. Delta, Spade eller Rocna det beste valget. Skal du ha el. vinsj så sats på kjetting, det er billigere og minst like godt som blytau (har ikke skjønt poenget med blytau hvis man ikke må hale for hånd). Lengden du legger ut, vekten på kjetting og anker spiller også inn. Generelt sett kan man si at jo lengre kjettning, jo tyngre kjetting og jo tyngre anker jo bedre vil du ligge. Men så er det jo også begrensinger i plass, håndtering etc.

 

Har selv erfaring fra bytte fra CQR som jeg ikke har mye pent å si om, til Delta som fungerer meget godt. Har ligget på svai i stiv kuling med et slikt. (45 fot seilbåt, 25 kg. Delta , 50 m. 10 mm. kjetting)

 

Link to post
Share on other sites

Blytau er mer behagelig i en frittfall-winch. Hvis du slipper ut kjetting i fritt fall blir det et sabla rabalder, mens tau er lydløst :) I tillegg har du muligheten til å løfte opp tauet fra akterenden og gjøre det fast i et kryssholt på baugen, så kan du ligge på svai også.


Ellers må jeg si at jeg ble rimelig imponert over mitt nye Rocna 10 kg anker da jeg ankret i mudder forleden dag. Det var klart i vannet, så vi kunne se ankerlinen hele veien fra båten til der ankeret lå. Men ankeret - det var ikke å se. Da jeg skulle dra det opp igjen viste det seg at hele ankeret hadde gravd seg ned i mudderet, og satt som pinn i kuskit :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...