Jump to content

Skal lage septiktank til Albin Ballad. Mange spørsmål rundt septik

ailuwest

Recommended Posts

Hei :) .

I min Albin Ballad har jeg i dag kun toalett med tømming rett ut, så vil i den forbindelse sette inn en septiktank. Men jeg har mange spørsmål.

- Hvordan skal en septiktank være utformet, tenker nå mest på hva slags koblinger man trenger, hvor koblingene skal plasseres, og om man trenger en "inspeksjonsluke"? Jeg kommer til å sveise tanken selv, i syrefast stål jeg har fått fra jobben.

- Kjøres "avfallet" rett fra toalettet til septiktanken, eller må den gjennom en "komprimator" først?

- Hvordan er det best å sette opp "systemet" i forhold til at jeg vil ha muligheten til å både gjøre fra meg rett ut i havet, og kunne tømme tanken rett ut i havet? Er tømming til "septikstasjon" noe man trenger å tenke på?

- Når det kommer til slanger, finnes det de som er helt tett? Har tenkt litt på tanken på å sette opp syrefaste rør i stedet for slanger, noe å vurdere?

Takker for alle svar :) .

Redigert av ailuwest (see edit history)

Kjør et søk på septik her på baatplassen og du finner mengder med god info. Om du googler navnet Peggy Hall (tror det er det hun heter) finner du en doktor grad innen "dritt" i lystbåt.

En del info på baatplassen kan ofte være litt vanskelig å tolke, men jag anser medlammet Lars H som den som har mest å fare med når det gjelder dine spørsmål. Begynn å grav i databasen.

- Slange direkte fra do til tank.

- slange fra bunn (helst fra topp med "sugerør" til bunn) til pumpe, stengekran og ut.

- Lufteslange fra topp av tank og ut.

- Evt. Egen slange til dekksavsug (ehh, det heter kanskje ikke det?)

- Alle slanger skal være spesialslanger for septik (luktfrie)

- Mannlokk på toppen.

- Måler hvis du vil...

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)

Ikke helt enig med forslaget ditt Geir T: Jeg foretrekker at all septik går via tank. Da unngår en å kjøre dritten ut i havn ved et uhell. Foreslår også bare manuelle pumper. De elektriske kværnepumpene er avhengig av strøm, og lager et helv****es leven. Ble vekket av nabobåten i Stavern i ferien kl 05.30...som måtte...helt greit det, men det gikk ikke stille for seg takket være kværnepumpa hans.

Jeg foretrekker å ha muligheten til å kjøre septik rett i sjøen, og ikke nødvendigvis gjennom tanken. Det gir muligheten for litt bimmelim selv om tanken går full eller tett. Hos meg er det i tillegg koblet slik at jeg kan pumpe begge veier inn i tanken, og det har flere ganger løst problemet med at det har satt seg i utløpet. Altså følgende opplegg:

Slange ut fra dassen, går til en vendekran hvor man enten kjører rett ut i sjøen (via egen kran ved skroggjennomføring) eller inn i septikktanken (i toppen av denne). Så er det egen slange ut fra tanken (egen strengekran ved utløpet av tanken) som føres inn på den samme stengekranen ved skroggjennomføringen. Disse to utslangene møtes altså i en Y-kopling rett ovenfor skrogggjennomføringen. I tillegg til dette er det gjennomføring for tømming over dekk, og så klart en lufteslange...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...