Fjord21DC Startet 24.Juli.2013 Del på Facebook Startet 24.Juli.2013 Hei, hva gjør dere med batteribanken om bord når dere ikke er i båten (hjemme/ lengre tid i land osv)? 1. Tar med batteriene hjem og lader de hjemme. 2. Har lader permanent i båten og kobler via landstrøm på batteriene når jeg forlater båten uansett hvor lenge jeg er borte fra båten. 3. Har lader permanent i båten og kobler via landstrøm på batteriene når jeg forlater båten for en lengre periode (1 uke eller mer). 4. Har lader permanent i båten, men lader kun hvis nødvendig etter å ha sjekket kapasiteten. 5. Lader ikke i sesongen, det gjør motoren. Hva gjør dere med batteriene vinterstid? Lagring, temperatur og lading? Står laderen koblet til permanent og vedlikeholdslader hele vinteren? Skriv gjerne hvilket type batteri dere har (bly/ AGM/ calsium osv).. Sitér dette innlegget Link to post
Kimsdal Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Nå bor eg i båten i ukedagene så er nokk alternativ 2 for min del. Sørg for en god lader som kan stå på hele tiden uten å skade batteriene. Har en ctec lader husker ikke hvilken modell er i hvertfall veldig god :) På båten eg hadde før så ladet eg aldri batteriene i sesongen. Og om vinteren sørget eg for å ha ladet opp batteriene før eg satt båten på land. Deretter tok eg av polene og lot batteriene stå i båten gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Nr 2 for min del med skikkelig lader som passer på batteriene (Sterling) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Geir Kallevik Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Nr 2 for min del også. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 (redigert) Nr2 Har en slik som passer på batteribanken: http://www.watski.no/Quick-Batteriladere-11bSf Plugger i der det er strøm og tenker ikke mer på det. Alltid tilkoblet i fast havn vinter som vår. Redigert 24.Juli.2013 av eriklepe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 (redigert) Lader 24/7 når jeg er ombord. De 5 ukers periodene jeg er borte, lader jeg ikke. Da er alt forbruk selvfølgelig slått av. Har en Ladac 50 amp industrilader. Vanlige blybatterier på forbruk. Redigert 24.Juli.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
S/Y Rainbow Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Nr 4 her. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Leon KAD502 Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 (redigert) Kobler til landstrøm så fort jeg er i land, uansett om jeg er i land for kortere eller lengre perioder. Er utpå hver dag. I båten er der start og forbruksbank. Startbank på 150 ah. Lader jeg kun med landstrøm. Forbruk 300 ah. lades permanent med solcelle og dynamo. Har skille bryter som jeg kun rører om høsten når den settes til off. Solcellepanel er på 100W. Redigert 24.Juli.2013 av Leon KAD502 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Fjord21DC Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Interessant. Nr. 2 på meg og! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 (redigert) Alt 5. godt hjulpet av PDAR på dynamoene, og alt 4 hvis det går helt ned til 10,8-10.9V og f.eks kjøleskapene stopper :-) Gudforby at vinen ikke er temperert. mvh bavaria32sport Redigert 24.Juli.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fjord21DC Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 (redigert) Hehe, jeg kjører denne laderen permanent i båten: http://www.ctek.com/no/no/chargers/MXS%205.0%20POLAR Har 2 stk Delphi Freedom 102ah kalsiumbatterier.. http://www.batterypower2000.co.za/downloads/technical_brochure.pdf Hva gjør dere når dere lader? Kobler dere laderen på ett og ett batteri av gangen eller setter dere laderen på "hele batteribanken" samlet selv om de er koblet sammen? Redigert 24.Juli.2013 av Norcem21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 For oss er det nok alt. 4 som gjelder. Har 2 stk. Nye Gel batteri på forbruk og 1 stk. agm på startsiden. Lader er xantrex 30 a. Med forbruksmåler. ( usa import) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.