Jump to content

Lading av batterier ombord - hva gjør dere?

Fjord21DC

Recommended Posts

Hei, hva gjør dere med batteribanken om bord når dere ikke er i båten (hjemme/ lengre tid i land osv)?

1. Tar med batteriene hjem og lader de hjemme.

2. Har lader permanent i båten og kobler via landstrøm på batteriene når jeg forlater båten uansett hvor lenge jeg er borte fra båten.

3. Har lader permanent i båten og kobler via landstrøm på batteriene når jeg forlater båten for en lengre periode (1 uke eller mer).

4. Har lader permanent i båten, men lader kun hvis nødvendig etter å ha sjekket kapasiteten.

5. Lader ikke i sesongen, det gjør motoren.

Hva gjør dere med batteriene vinterstid? Lagring, temperatur og lading? Står laderen koblet til permanent og vedlikeholdslader hele vinteren?

Skriv gjerne hvilket type batteri dere har (bly/ AGM/ calsium osv)..

Nå bor eg i båten i ukedagene så er nokk alternativ 2 for min del. Sørg for en god lader som kan stå på hele tiden uten å skade batteriene. Har en ctec lader husker ikke hvilken modell er i hvertfall veldig god :)

På båten eg hadde før så ladet eg aldri batteriene i sesongen. Og om vinteren sørget eg for å ha ladet opp batteriene før eg satt båten på land. Deretter tok eg av polene og lot batteriene stå i båten gjennom vinteren.

Kobler til landstrøm så fort jeg er i land, uansett om jeg er i land for kortere eller lengre perioder. Er utpå hver dag. I båten er der start og forbruksbank. Startbank på 150 ah. Lader jeg kun med landstrøm. Forbruk 300 ah. lades permanent med solcelle og dynamo. Har skille bryter som jeg kun rører om høsten når den settes til off. Solcellepanel er på 100W.

Redigert av Leon KAD502 (see edit history)

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Hehe, jeg kjører denne laderen permanent i båten: http://www.ctek.com/no/no/chargers/MXS%205.0%20POLAR

Har 2 stk Delphi Freedom 102ah kalsiumbatterier..

http://www.batterypower2000.co.za/downloads/technical_brochure.pdf

Hva gjør dere når dere lader? Kobler dere laderen på ett og ett batteri av gangen eller setter dere laderen på "hele batteribanken" samlet selv om de er koblet sammen?

Redigert av Norcem21 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...