Jump to content

Varmgang VP2003: mulig tett varmeveksler, muligens ok nå?


Euklid

Recommended Posts

Historien bak: På vei sørøstover fra Farsund for et par dager siden gikk vi sør for Lindesnes, med en liten kuling midt imot. Har vært ute i langt verre vær tidligere, og både båt og mannskap taklet det veldig greit. Rett syd for fyret mistet vi turtall på motoren, ikke lenge etter stoppet den helt. Nede i motorrommet var det ordentlig varmt og mye damp, så antok med én gang det var ett eller annet i kjølingen som streiket.

 

Tror det hadde oppstått en lekkasje på ferskvannssiden; slangen som går til varmtvannstanken satt ikke skikkelig på. Tipper det var dette vannet som hadde fordampet i motorrommet.

 

Vi seilte tilbake til Farsund (inkludert seiling inn i båsen!), skiftet impeller, strammet slangeklemmer, helte kjølevæske og startet motoren i havn. Gikk tilsynelatende greit, men hadde den ikke gående særlig lenge, kontrollerte aldri detaljert temperaturen. Vi gikk så ut av havn igjen i morges, og ikke mange minuttene etter ulte det i motoralarmen, igjen var det glovarmt i motorrommet. Ut med genoa, nok et anløp til Farsund gjestehavn for seil (begynner å kunne det nå, langt mindre kav nå enn sist ...). Godt en har seilbåt, ellers ville RS fått mye å finne på.

 

Symptomer: Ferskvannspumpa går og pumper kjølevæske når vi koblet fra en slange. Motoren får saltvann både inn og ut uten trøbbel. Ekspansjonstanken hadde et brunlig skum i seg før vi skiftet ut kjølevæske i går, men det ser nå greit ut. Kjører nå Systemrens, i håp om at det skal rense ut en del mer. Nå går tilsynelatende motoren kald, men dette er jo i havn uten noen særlig belastning – imidlertid har den gått en god stund. Hvordan det oppfører seg når vi kommer ut på sjøen og belaster motoren litt er ikke godt å si.

 

Spørsmål: Er det noen gode måter jeg kan sjekke hvordan sirkulasjonen faktisk er på kjølesystemet? Noen ytterligere ting vi bør teste før vi tar sjansen på å legge ut? Retningen på videre ferd er usikker, men både rundt Lista i vest og rundt Lindesnes i øst kan en jo risikere litt rufsete forhold.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering er på sin plass: å satse på at varmeveksleren hadde blitt renset tilstrekkelig med Systemrens virket nokså shaky. Etter å ha diskutert det med mannskapet på RS Ægir som ligger her endte vi opp med å demontere veksleren, den var potte tett og måtte stakes opp.

 

Merkelig hvordan motoren tilsynelatende har oppført seg pent helt frem til den plutselig stoppet helt. Så moralen i historien er å gjøre preventivt vedlikeholdt en god stund før en tror behovet kan oppstå; denne varmeveksleren var ifølge forrige eier renset skikkelig for to år siden.

Link to post
Share on other sites

Har ikke sjøvannsfilter, men skal montere et når ferien er over. I dette tilfellet var det imidlertid ferskvannssløyfa som hadde tettet seg igjen, så det ville neppe ha hjulpet stort.

 

Jeg synes det er merkelig at det tilsynelatende plugget seg bortimot helt plutselig og umiddelbart: har aldri lagt merke til problemer med kjøling tidligere, ingen alarmer, ikke spesielt varm motor som jeg har klart å få med meg.

 

... men nå ligger vi i en fin lens utenfor Lista, delfinene har akkurat vært på besøk og fisken biter, så båtlivet har returnert til sine sedvanlige gleder!

Link to post
Share on other sites

Ja, dessverre. Det merkelige her er at det ikke ble utløst noen temperaturalarm. Senere har alarmen blitt utløst (kun ved én anledning) da stoppet jeg den umiddelbart. Formodentlig må det ha vært en kontakt som ikke er helt god og klarte å riste seg løs i bankesjøen utenfor Lindesnes. Holder på å gå gjennom hele ledningsnettet til motoren og instrumentpanelet nå for å finne ut hvor problemet kan ha ligget.

 

Er det noen spesielle skader jeg bør se etter siden motoren har blitt kjørt så varm at den stoppet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...