Euklid Startet 24.Juli.2013 Del på Facebook Startet 24.Juli.2013 Historien bak: På vei sørøstover fra Farsund for et par dager siden gikk vi sør for Lindesnes, med en liten kuling midt imot. Har vært ute i langt verre vær tidligere, og både båt og mannskap taklet det veldig greit. Rett syd for fyret mistet vi turtall på motoren, ikke lenge etter stoppet den helt. Nede i motorrommet var det ordentlig varmt og mye damp, så antok med én gang det var ett eller annet i kjølingen som streiket. Tror det hadde oppstått en lekkasje på ferskvannssiden; slangen som går til varmtvannstanken satt ikke skikkelig på. Tipper det var dette vannet som hadde fordampet i motorrommet. Vi seilte tilbake til Farsund (inkludert seiling inn i båsen!), skiftet impeller, strammet slangeklemmer, helte kjølevæske og startet motoren i havn. Gikk tilsynelatende greit, men hadde den ikke gående særlig lenge, kontrollerte aldri detaljert temperaturen. Vi gikk så ut av havn igjen i morges, og ikke mange minuttene etter ulte det i motoralarmen, igjen var det glovarmt i motorrommet. Ut med genoa, nok et anløp til Farsund gjestehavn for seil (begynner å kunne det nå, langt mindre kav nå enn sist ...). Godt en har seilbåt, ellers ville RS fått mye å finne på. Symptomer: Ferskvannspumpa går og pumper kjølevæske når vi koblet fra en slange. Motoren får saltvann både inn og ut uten trøbbel. Ekspansjonstanken hadde et brunlig skum i seg før vi skiftet ut kjølevæske i går, men det ser nå greit ut. Kjører nå Systemrens, i håp om at det skal rense ut en del mer. Nå går tilsynelatende motoren kald, men dette er jo i havn uten noen særlig belastning – imidlertid har den gått en god stund. Hvordan det oppfører seg når vi kommer ut på sjøen og belaster motoren litt er ikke godt å si. Spørsmål: Er det noen gode måter jeg kan sjekke hvordan sirkulasjonen faktisk er på kjølesystemet? Noen ytterligere ting vi bør teste før vi tar sjansen på å legge ut? Retningen på videre ferd er usikker, men både rundt Lista i vest og rundt Lindesnes i øst kan en jo risikere litt rufsete forhold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Rainbow Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Hvis du ligger i bås med fortøyning på begge sider og godt med fendere ville jeg faktisk prøvd å kjøre den på gir i båsen en stund for å se om den ble varm da.. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Ligger dessverre ikke i bås i dag og det ligger en båt rett foran, men tanken er tenkt! Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 En liten oppdatering er på sin plass: å satse på at varmeveksleren hadde blitt renset tilstrekkelig med Systemrens virket nokså shaky. Etter å ha diskutert det med mannskapet på RS Ægir som ligger her endte vi opp med å demontere veksleren, den var potte tett og måtte stakes opp. Merkelig hvordan motoren tilsynelatende har oppført seg pent helt frem til den plutselig stoppet helt. Så moralen i historien er å gjøre preventivt vedlikeholdt en god stund før en tror behovet kan oppstå; denne varmeveksleren var ifølge forrige eier renset skikkelig for to år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tango Kilo Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Har du sjøvannsfilter? Hadde et lignende problem, da jeg tok opp systemet var varmeveksleren min også tett i mange av kanalene, mye av dette var skjellbiter. Satt inn sjøvannsfilter, da får man stoppet mye før det kommer så langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Storskarv Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Ble motoren kjørt helt til den stoppet selv ved første anledning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Har ikke sjøvannsfilter, men skal montere et når ferien er over. I dette tilfellet var det imidlertid ferskvannssløyfa som hadde tettet seg igjen, så det ville neppe ha hjulpet stort. Jeg synes det er merkelig at det tilsynelatende plugget seg bortimot helt plutselig og umiddelbart: har aldri lagt merke til problemer med kjøling tidligere, ingen alarmer, ikke spesielt varm motor som jeg har klart å få med meg. ... men nå ligger vi i en fin lens utenfor Lista, delfinene har akkurat vært på besøk og fisken biter, så båtlivet har returnert til sine sedvanlige gleder! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Ja, dessverre. Det merkelige her er at det ikke ble utløst noen temperaturalarm. Senere har alarmen blitt utløst (kun ved én anledning) da stoppet jeg den umiddelbart. Formodentlig må det ha vært en kontakt som ikke er helt god og klarte å riste seg løs i bankesjøen utenfor Lindesnes. Holder på å gå gjennom hele ledningsnettet til motoren og instrumentpanelet nå for å finne ut hvor problemet kan ha ligget. Er det noen spesielle skader jeg bør se etter siden motoren har blitt kjørt så varm at den stoppet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.