Jump to content

Motorolje fra Biltema og Jula? (Diesel), erfaring?

nybhak

Recommended Posts

Min Honda går bare på Royal Purple, inntil videre iallefall. For nå er 25 liters kanna jeg kjøpte på tilbud i 2009 tom.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Han påsto at Biltemas olje tok til seg fuktighet og skummet på en annen måte enn dyrere oljer,

Fikk du se skummet ?

Men har hørt fra folk som har gode erfaringer med dyrere olje med tanke på renseeffekten noen av disse har.

Kan du fortelle oss hvordan folk blir fornøyd med renseeffekten ?

Stripper de ned motoren sin mellom hvert oljeskift ?

Fikk du se skummet ?

Kan du fortelle oss hvordan folk blir fornøyd med renseeffekten ?

Har en kamerat med en Chevrolet Nova fra 1970 med original 350-motor på opprinnelig 300hk (noen har nok forsvunnet gjennom årenes løp). Motoren hadde blitt kjørt på klassisk mineralsk olje, vet ikke om han holdt seg til kun et merke eller ikke. Han tok av toppdekslene i forbindelse med justering av ventilene. Der var det svart av gammel kokset olje, gikk an å skape løs store biter mellom vippearmene, fjærene og nedi rennene i toppene. Han skrapet løs det han kunne, men fikk ikke vekk alt. Prøvde da syntetisk olje fra Royal Purple, da denne skulle ha god rensende effekt. Motoren sveiv ikke lenge før olja var helt svart. Vanligvis holder olja seg gyllen flere timer. Han tok da av toppdekslene for å se om den hadde hatt noen effekt der. Koksen var så og si borte og toppene så ut som de var rengjort da det ikke lengre var et svart belegg. Skiftet olje og filter igjen, denne gangen holdt olja den gylne fargen lengre. Han nevnte også at oljetrykket gikk litt opp med den nye olja. Har ikke hørt med ham om han har hatt av toppdekslene igjen for å se, men det er forsåvidt likegyldig, det var tydelig at koks og skitt ble løst opp første gang. Har hørt av folk om lignende tilfeller med andre med gamle biler. Men også om noen tilfeller der motorer har fått mer svetting/oljelekkasje med moderne rensende olje, sannsynligvis fordi gammel koks har tettet godt. Selv kjører jeg klassisk 20W-50 mineral på Chevellen da jeg kjører såpass lite og er redd for mer oljelekkasje enn den svettingen som allerede er der fra før :wink:

Fikk se at det var noe skum der ja, men har ikke forutsetning for å si noe om dette kom av at det var olje fra Biltema eller ei. Forholdt meg kun til hva han motormannen sa, noe som forsåvidt virket logisk for meg med tanke på hvorfor jeg leverte inn motoren. Det var en 1,4-liters VW med lavt og til tider nesten ingen oljetrykk. Pumpa var ny og funksjonstestet av merkeverkstedet, men det endte opp med at motoren ble gitt opp da det ble for dyrt da den hadde tatt skade av alt for lite smøring. Motoren gikk kun med Biltema-olje fra første oljeskift etter originalolja. Men har kjørt Biltema sine oljer på andre biler uten problem. Hvorfor det gikk galt med VW-motoren er ikke godt å si, det blir bare spekulasjoner.

Fant følgende på et annet forum:

"Oljen til Biltema produseres av Shell.( Stanlow rafineriet" i Manchester), Fraktes så 2 mil på tankbil . Tappes deretter hos Carlube (Engands største uavhengige smøreoljeblander på Biltemakanner."

Jeg har kjørt BT-olje på alt jeg eier i 20-25 år uten det minste problemer. Som alle andre poengterer, man må bruke samme eller bedre spesifikasjon i forhold til hva motorprodusenten anbefaler, så går det bra.

Det er sikkert noen som bare stoler på bensinen fra Esso eller YX også, selv om all bensin er produsert etter samme internasjonale/europeiske standarder og merkesystem. De kjøper også bare bensin på tirsdag, da den billige bensinen man får kjøpt på søndag kveld må være annenrangs...

Det du forteller har etter all sansynlighet ingen ting med oljetyper å gjøre. Avleiringer i en slik grad forteller at motoren har gått en evighet uten oljeskift..

Det er godt mulig, som sagt, jeg er ikke noen ekspert på området. Men når jeg blir fortalt en slik godsak av folk jeg kjenner kan det jo virke som den nye olja hadde en god renseeffekt, uavhengig av hva som sto på motoren tidligere. Jeg vet han pleier være nøye med oljeskiftene, så mulig avleiringene var der fra før han fikk bilen. De fleste fagfolk sier at hyppige oljeskift er viktigere enn om olja er dyr eller ikke, men spørsmålet her blir jo om en billigere mineralsk olje hadde hatt samme renseeffekten som Royal Purple i dette tilfellet hadde. Spesielt med tanke på at han har brukt "vanlig" olje ved tidligere oljeskift.

Nå har Mekonomen også egen olje. Men neppe noe de mixer sammen selv, de heller :smiley:

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Selv påstår de (slik jeg tolker teksten) at olja deres har en rensende effekt. Nå vil vel de fleste produsenter skryte av olja si, men likevel. Men uten at jeg har mulighet til å hoste opp en god forklaring synes jeg som sagt det er merkelig at bruk av RP på den tidligere beskrevne V8'eren hadde slik effekt i forhold til oljene som ble brukt tidligere. Såpe er gjerne ikke det beste å ha på motoren nei :tongue:

Renseeffekt? Vi snakker om olje ikke såpe. Olja skal smøre, dvs minske friksjon og tillegg skal

den også kjøle. En motors forbrenning skaper urenheter bl.a. Sot og svovel som nedsetter oljens egenskaper. Derfor er det svært viktig med riktig riktig olje og filterskifte.

Når man snakker om rensende effekt og olje er det evnen til å ta med seg sot og andre partikler slik at de blir med inn i filteret og kan fjernes ved filterskifte.

Slik sett har alle oljer en rensende effekt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Går man over til en olje som vasker bedre på en motor som har hatt et langt liv med mye timer og slurv i oljeskiftintervaller kan en fort gå på en smell.... Dritten kan da løsne og tette filteret på ganske kort tid. En god olje blir ofte svart på et blunk pga. dette.

Heldigvis er oljene blitt bedre med årene men motorene fra 80-tallet kan godt ha blitt kjørt på svært dårlige oljer i starten av sitt liv. Husker at noen billige oljer (ca 1990) tettet veivhusventilasjon og peilepinnen ble spyttet ut pga. overtrykk.

Om en finner snerk og belegg i toppdeksel ved justering av ventiler (husk at dette må gjøres etter fabrikanten sine anbefalinger) er dette et tegn på enten dårlig olje eller for lange intervaller.

Jeg har ingen betenkeligheter med noen av oljene på markedet i dag så lenge du bruker riktig spesifikasjoner :-)

Det er ikke bare på olje det er forvirring ang merking og innhold. En kompis som til vanlig kjører langtransport ble huket inn for å kjøre en tankbil med bensin ut til en liten kommune nordpå. Det stod Statoil på bilen han kjørte. Han besøkte to stasjoner, en Esso og en Shell og fylte samme bensin på begge plassene...

Og hvor mange ganger kan ikke råoljen bytte eier fra den pumpes opp til den går inn på et raffineri, og deretter omsettes en rekke ganger som ferdig produkt ut av raffineriet osv osv

Men verden vil som bekjent bedras og hvis noe ikke selger så er det prisen som er feil, sett den opp og varen blir solgt for man får jo bedre kvalitet med høyere pris, ikke sant? :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette blir en merkelig diskusjon. Hvor mange av oss må fortelle at vi har kjørt på BT-olje i årevis uten problemer, før vi blir trodd på det?

På bilene mine har jeg brukt BT olje i 30 år. Har ikke hatt egen båt lenger enn 15 år, men jeg har alltid brukt BT-olje på disse også. På min Ford 2728T har jeg brukt BT- olje 15w 40 mineralsk olje. 20 liter olje fra Statoil koster jo en formue i forhold.

Det sier seg selv at Biltema må ha skikkelig olje. Tenk for et problem det skulle bli for dem om folk fikk motorhavarier pga BT-olje. Det tar de selvsagt ikke sjansen på.

Renseeffekt? Vi snakker om olje ikke såpe. Olja skal smøre, dvs minske friksjon og tillegg skal

den også kjøle. En motors forbrenning skaper urenheter bl.a. Sot og svovel som nedsetter oljens egenskaper. Derfor er det svært viktig med riktig riktig olje og filterskifte.

Du må lese deg kraftig opp på olje du båtmannen.

Start med å sjekke ut hvor mye den dispergerende og emulgerende evnen vektlegges av oljeselskapene.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Har hatt en jobb som har medført at jeg må forholde meg til, og handle ut i fra laboratorieanalyser av innsendte oljeprøver i over 20 år. Man får etterhvert en viss innsikt i hvilke funksjoner som finnes og skal opprettholdes i motor, gear og hydraulikkolje bl.a.

Det at du trakk såpe inn i denne diskusjonen var ikke så riv hakkende galt. Bortsett fra at du satte motsatt fortegn på en måte. Renseeffekt samt evnen til å transportere urenhetene er faktisk en svært viktig funksjon for de fleste oljetyper. Og motorolje i særdeleshet.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Har vel i en annen tråd og i andre forum lovet et helrør valgfri vare fra polet til den som kan komme med dokumentasjon på at Biltemas olje har forvoldt skade.

... men nå er vel nettopp dokumentasjonsproblemet årsaken til at det er så mye religion der ute i motoroljemarkedet. Motorer eldes og slites. Hvordan kan man bevise at nettopp valg av motorolje har hatt signifikant innvirkning på å bremse eller fremskylde slitasjen?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...