Sydvesten Startet 15.Mars.2005 Del på Facebook Startet 15.Mars.2005 Nye aksler til Stauden er ferdig maskinerte nå, ble riktig lækkert. Hvilken låseanording bør jeg bruke på mutteren ? Tenker å bruke en vanlig låsepinne gjennom akselen, det er vel mest vanlig eller hur? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
giver Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Hei Kronemutter og hårnålssplint er den vanligste løsningen, eventuellt med kontramutter. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Min nye aksling fra sleipner benytter mutter med "blekk-skive" som bøyes rundt mutteren på to sider for låsing. Sitér dette innlegget Oso Link to post
olpi Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Min nye aksling fra sleipner benytter mutter med "blekk-skive" som bøyes rundt mutteren på to sider for låsing. <{POST_SNAPBACK}> NB! En liten del av den syrefaste skiva går også inn i kilespor. Dette fordi at skiva ikke skal kunne rotere uavhengig av aksel. Den fungerer fint. Det er imidllertid verdt å merke seg at den er konstruert til Sleipner Propellmutter m/sink. Vanlig mutter kan ha større diameter utvendig som gjør at skiva da passer dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Intet er dog enklere og sikrere enn Loctite. Like viktig er at kon og propellboss er rent og fettfritt og at kilen ikke bunner i kilesporet. Propellen kan med fordel varmes opp noe før montering. Korrekt tiltrekking med moment. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Intet er dog enklere og sikrere enn Loctite. Øhh... ? Locktite sikrere enn forsvarlige bankede låseblekk ? Hvilket univers kommer du fra ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Tor Eirik Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Den var ikke jeg helt enig i jeg heller... Greit nok at loctite er et godstoff... men til slik bruk hadde jeg ikke turt å bruke det. Dette fordi at jeg tidligere har vært montør hos Rolls-Royce Marine, og fikk flere tilbakemeldinger om at loctiten på skruene hadde en tendens til å løsne i sjøvann... Derfor var det ABSOLUTT påkrevet å sveise låsinger eller på annen måte feste boltene på forsvarlig måte. Vel å merke utvendig. Tror jeg hadde gått for kronemutter med splint først (enkelt) men tror nok at låseblekk kan være den beste løsningen.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Loctite er jo gode saker, men bare det som låsing av mutter tror ikke er nok. Det er magefølelesen som sier meg dette, og den hører jeg på. Boret hull til låsepinne i akselene, så da blir det låsepinne som sikrer mutteren. Da blir nye pakking i pakkboksene og nye cutless lagere så skal Stauden være klar for nye år på sjøen. Er litt spent på hvordan de nye akslene koser seg i sjøvannet, de er laget av AISI 329 materiale (X8 CrNiMo 275) for de som er bevandret i metallurgiens verden. Dette fordi de gamle akslene var laget i tradisjonelt 316 materiale som hadde litt for "dårlige" mekaniske egenskaper for nye motorer. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 RP 02 for det stålet du har valgt ligger på over 400 N/mm2, mens samme for AISI316 ligger på 220 N/mm2. Aklsingene dine er ma.o. mye sterkere enn de gamle. Dessuten ligger materialet inn i "den duplexe verden", du vil m.a.o. ikke se fretting/pitting i stålet der det blir mot lager og pakkboks, noe som kunne forekomme. Hulda har samme materialte i sin aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Aklsingene dine er ma.o. mye sterkere enn de gamle. Dessuten ligger materialet inn i "den duplexe verden", du vil m.a.o. ikke se fretting/pitting i stålet der det blir mot lager og pakkboks, noe som kunne forekomme. <{POST_SNAPBACK}> Har du noe tips om hvilket material jeg bør velge i pakkboksen, det er jo alskens saker og ting på markedet fra grafitt og til teflon og mye annet rart. Jeg har tilgang til det aller meste her på jobben og plukker med meg en liten meter slik at jeg kan skifte dette av passende pakking. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Har du noe tips om hvilket material jeg bør velge i pakkboksen, det er jo alskens saker og ting på markedet fra grafitt og til teflon og mye annet rart. Jeg har tilgang til det aller meste her på jobben og plukker med meg en liten meter slik at jeg kan skifte dette av passende pakking. <{POST_SNAPBACK}> Når Hulda leser innlegget sitt, blir Hulda flau over antall stavefeil... Grusomt. endog uten ankerdram. Hulda er i bunn og grunn motstander av flettepakning, men er spesialist på mekaniske tetninger. Hvis du skal bruke tradisjonell pakkboks, tror jeg at jeg ville holde en knapp på grafitt. Dette vil imidlertid avhenge av hvordan systemet ser ut. Mens vi snakker om stavefeil, pakning er med en "k". Men det kan jo være Trykkleif som er ute. "Alsingene" og "materialte", dette var garantert skrevet i forkant av antkgerdramen min. Uten støttepromille går det åt skogen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 Når Hulda leser innlegget sitt, blir Hulda flau over antall stavefeil... Grusomt. <{POST_SNAPBACK}> Nå henger ikke Sydvesten seg opp i slike bagateller som skrivefeil, siden jeg selv alltid har mange av dem. (Leser nesten aldri korrektur). Tror jeg satser på grafitt pakking til akselene, vi har mange mekansike tetninger her på jobben som sikkert kan brukes etter litt ombygging både fra John Crane og Burgmann blant annet. Men jeg tror jeg velger det som står i fra tidligere. Blir mindre jobb av det, har allerede nok jobb før Stauden er på vannet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.