Jump to content

Smette inn batteri på ledningene til baugpropell


Enzo

Recommended Posts

Jeg har baugpropell på båten, denne forsynes fra banken bak i båten via tykke kabler, men jeg kunne godt tenkt meg å ha et eget batteri foran i båten til denne og kanskje slenge inn ankervinsjen på samme batteri også.

 

Kan jeg bare montere et batteri ved siden av propellen foran og så koble + fra banken bak og videre til propellen og så samme med - siden.

Altså rett og slett skjøte inn et batteri ved propellen.

 

Skal jeg ha en slik propell så vil jeg ha full power og det får jeg neppe uten at det er skikkelig med spenning.

 

 

Link to post

Hei

Isåfall parallellkobler du ditt nye batteri med den banken du allerede har. Det er jo ok og øker kapasiteten. De lange kablene får , litt forenklet, rollen som ladekabler til ditt nye batteri. Det anbefales likest mulige batterier i samme bank for å unngå skade på ulike batterier. Ladingen må også ta høyde for økt last lademessig.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post

Slik du skisserer, er slik det har vært på Hulda siden 2002. Jeg har dog en fjernstyrt hovedbryter som kutter strømmen mellom det monterte 170 Ah baugbatteriet og baugpropell/ankerwinch. Kablene (tror det er 70-kvadrat) blir ladekabler. Batteriet har sin egen lader, og er kun inne i hovedkretsen når motoren går og lading skjer fra dynamoen. Skulle alt gå i dass, så kan dette batteriet hjelpe til som startbatteri. Slik er det i hvert fall tenkt.

Link to post

Om vi begynner bak i båten i batterikassen:

 

 

Start Tudor TR 350 80ah

Forbruksbank 4stk Global 6V 225ah koblet for 12V

 

Båten er 37fot så kablene er vel 10meter lange kan jeg tenke meg.

Det er en Sleipner 75 ? baugpropell. og kablene er etter øyemål 70-100kvadrat ?

Om baugpropellen og ankervinsj er koblet på forbruk eller start er jeg ikke 100% sikker på men det ser ut som de går til forbruksbanken.

Forbruksbanken er ny av året.

 

bilde

Ledningene til venstre er + til forbruk/sorte høyre side av grå boks - forbruk ......oppe i høyre hjørne rød og sort går til start.

 

 

 

 

 

Jeg har testet propellen med noen korte støt noen ganger og det går fint men jeg tok og testet den nå med å kjøre litt og etter ca 5sek så gikk den saakte i ett sekund så stoppet den, samtidig restartet kartplotteren. Ventet noen sekunder og så kan jeg kjøre den litt igjen.

Konklusjonen er vel da at den er på forbruksbanken der også kartplotter er koblet, noe som kanskje skulle være greit siden banken er greit sprek etter min beregning men det holder altså ikke mål.

 

Slik jeg ser dette så er det ikke brukbart slik det er nå.

Min tanke var da å kjøpe et startbatteri (tåler ikke de korte store uttrekk bedre enn forbruksbatterier) og så rett og slett koble fra pluss/minus i rommet ved baugpropell. koble disse kablene på batteriet og så pluss/minus videre til propell.

Er dette greit og vil det løse problemet ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Enzo: jeg tror det er et par ting til som må tenkes på også. Du har nå helt sikkert en stor sikring nær ditt eksisterende batteribank til bautrusteren. Hvis du bare kopler inn nytt batteri som du ønsker vil denne sikringen nå kun gjelde for ladestrøm... Du må da flytte denne til mellom det nye batteriet ditt og bautrusteren, for at den skal fungere som beskytter.

 

Du har sikkert også en hovedstrømbryter til bautrusteren. En som du kan skru på for å kople ut strømmen til trusteren uten å kople fra batteripolen. Denne må du også flytte.

 

Du har sikkert også en styringsregulator eller noe sånt, mellom batteriet og trusteren. Denne må sikkert også flyttes.

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Burde fikse det. Hulda har vanlige startbatterier fra Biltema. De kablene jeg ser på bildet over, relatert til koblingsskinnen, vil jeg anta er maks 50 kvadrat. Jeg har noen bunter med 90 kvadrat liggende i garasjen, og de virker meget tykkere.

La tommestokken mot de nå og de er ca 1,6cm tvers over om det sier noe.

 

Enzo: jeg tror det er et par ting til som må tenkes på også. Du har nå helt sikkert en stor sikring nær ditt eksisterende batteribank til bautrusteren. Hvis du bare kopler inn nytt batteri som du ønsker vil denne sikringen nå kun gjelde for ladestrøm... Du må da flytte denne til mellom det nye batteriet ditt og bautrusteren, for at den skal fungere som beskytter.

 

Du har sikkert også en hovedstrømbryter til bautrusteren. En som du kan skru på for å kople ut strømmen til trusteren uten å kople fra batteripolen. Denne må du også flytte.

 

Du har sikkert også en styringsregulator eller noe sånt, mellom batteriet og trusteren. Denne må sikkert også flyttes.

*Jeg har en stor sikring ved batteribanken ja, skal jeg legge inn et batteri foran i båten så kan vel den sikringen bare få stå så setter jeg inn en sikring mellom nytt batteri og truster/ankervinsj.

 

* Hovedstrøm ja jo mulig det er en slik ett sted. Eneste jeg har funnet er en bryter på pidestallen for on/off og så kjører man på fotbryterne.

 

* har ikke peiling, hvor er det naturlig at denne står da nær batteri eller nær truster.

 

 

 

På reginasailing.com, under regina laska ligger en god beskrivelse av et el system med baugpropell

Finner det ikke

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Leste den og fant tegninger osv men ikke noe baugpropell, mulig jeg er blind men det er ikke så farlig.

 

Spørsmålet mitt er vel enkelt og greit. Hvordan forbedrer jeg opplegget mitt enklest mulig så det fungerer 100%, noe det ikke gjør i dag.

 

 

Quoter meg selv

Jeg har testet propellen med noen korte støt noen ganger og det går fint men jeg tok og testet den nå med å kjøre litt og etter ca 5sek så gikk den saakte i ett sekund så stoppet den, samtidig restartet kartplotteren. Ventet noen sekunder og så kan jeg kjøre den litt igjen.

Konklusjonen er vel da at den er på forbruksbanken der også kartplotter er koblet, noe som kanskje skulle være greit siden banken er greit sprek etter min beregning men det holder altså ikke mål.

 

 

Vil det bli en skikkelig god løsning om jeg f.eks dropper batteri-foran-prosjektet og heller gjør noe med opplegget som er i dag. Er det mulig at kablene mine er for tynne og derfor så opplever jeg det jeg opplevere ?


Tok noen bilder i baugen.
Synes det ser ut som det er dobbelt opp av ledning.
bunatuna.jpg
mu6aqaje.jpg
Link to post

Hei

"Er det dobbelt opp" av ledning i den andre enden også? Isåfall er det jo montert parallelle ledninger som dobler tverrsnittet ditt. Skal jeg gjette på 2x60kvadrat?

Spørsmål: har du kjørt dieselmotoren når du har kjørt trusteren slik du beskriver når plotteren bootet? Ser i manualer for ankervinsjer at de kun må kjøres mens motor er igang.

Min hypotese er at du kan få dette til både ved å øke batteribanken fysisk samlet OG ved å ha et framskutt batteri dedikert til trusteren. Ledningstverrsnittet må være tilstrekkelig og batterikapasiteten likedan.

Når det gjelder dette med å flytte sikringer må det ligge sikringer mellom det nye framskutte batteriet og trusteren. Du kan la de opprinnelige sitte men det er dobbelt opp å sjekke når strømmen kutter.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post

En dc dc konverter er jo aldri feil for å sikre jevn spenning til kritisk utstyr

Fortell gjerne hva det er for noe, er det noe som kan løse mitt problem så er det jo interessant

 

Jeg hadde uten tvil gått for en Prosplit fra Sterling, den fungerer som en intelligent bryter som kobler inn og ut batteribankene etter hvem som trenger lading. Eksempelvis vil dynamo kun gi strøm til batteriet til thrusteren din ved bruk. Denne kan fås i utgave for to motorer også.

Men kan dette være løsningen for meg, kanskje Jørg leser dette !

 

Om det er trusther det er noe gale med, ville vel inne plotter restartet?

Jeg vet ikke men på forrige båt så var det noe tull med denne rotoren som disse børstene skrubber mot på baugpropellen og da hadde jeg samme problem rent bruksmessig, dog hadde jeg 2x90ah batterier i baugen så jeg merket da ikke noe til spenningsfallet på andre ting.

Tenker bare høyt her, kablene om jeg har forstått det rett er ca 2x50kv altså 100kv minst hver vei, og det har fungert fint i alle år, batteribanken er ny og nå plutselig svikter det.

KAN det rett og slett være en feil med propellsaken så den supersluker strøm eller lignende ?

Link to post

Dc dc konverter er standard på noen Orust båter :wink:

 

http://www.mastervolt.com/marine/products/dc-dc-converters/

 

Sørger for at det alltid er stabil spenning ut på nettet:

MAC & MAGIC CONVERTERS

The voltage required for direct current (DC) can vary considerably onboard a yacht. A bowthruster or a winch often works at 24V, while navigation and communication equipment mostly requires 12V. By using a DC-DC converter, other voltages than applied in your basic system can be reached. They also ensure that all your onboard equipment has a stable power supply with the right voltage.

The Magic models can regulate the voltage both up and down to ensure an optimal voltage stabilisation, even when the battery voltage fluctuates due to heavy loads. The galvanic isolation between input and output prevents disruptions to, for instance, communication equipment.

Professional use.

Battery charger and dimmer function.

Parallel connection.

Adjustable output voltage.

Voltage stabilisation for a longer lifespan of halogen lights, etc.

 

Kan være verdt å kikke på elmotoren først. Har aldri drevet kirurgi på en sånn selv, men utifra det som kan leses her er også den bare lagd av mennesker og festet med fire umbrakoskruer

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg har mitt fulle hyre opp med kjærringa akkurat nå, men sakset fra Slepner installasjon-veiledning: kommer tilbake til mer når jeg er klar:

 

Før De søker hjelp hos din forhandler kan du foreta noen tester, og notere ned resultatet for at forhandleren skal ha mest mulig informasjon til rådighet. NB ! Alle sjekkpunktene på listen må sammenlignes med informasjon gitt tidligere i manualen for å forstå hvordan systemet skal fungere. Hvis du ikke forstår sjekklisten eller de relevante opplysningene gitt i manualen så må De ta kontakt med profesjonell hjelp. Kontroller »Elektromotoren går, men det er ingen skyvekraft. Brytepinnen mellom motoren og drivakselen kan være ha blitt brutt av. Løsning Sett i ny brytepinne og sjekk motorinstallasjonen. Er propellen festet til propellakselen, og er drivpinne på plass. Med elektromotoren avmontert, kan drivakselen vris for hånd for å sjekke om gir, og lager er i orden. Fest eller erstatt propellen og drivpinnen. I tilfelle girhuset er skadet anbefaler vi skifte girhus, fremfor å prøve å reparere innvendige gir og lagre. »Thrusteren går bare i en retning, eller ikke i det hele tatt. Kontroller at elektromotoren er beregnet for riktig spenning i forhold til din installasjon. Sjekk spenningen mellom positiv og negative koblingene på motoren. Sjekk spenningen mellom motorens negative og positive koblinger under kjøring av thrusteren. Hold hovedmotoren i gang for å sikre kontinuerlig ladning av batteriene. Hvis hovedreleet på thrusteren ikke slår inn i det hele tatt (det skal klikke når du prøver å kjøre thrusteren), så er det et tegn på at det ikke får signal fra kontrollpanelet. Prøv da å kjøre thrusteren uten panelet ved å koble Rød og Blå, eller Rød og Grå kabel sammen på kontrolpanelkabelen som kommer fra thrusteren. I tilfelle thrusteren ikke går i det hele tatt, eller bare i en retning i de tidligere testene. Sjekk at koblinger gjort på elektromotoren, rele og forsinkelsesrele er i henhold til koblingskjema, og at alle kontakter sitter godt, og er rene. »Thrusteren yter mindre en ventet. Mål spenningen på motoren under kjøring. Sjekk at alle børstefjærene ligger riktig an mot børstene. Kontroller propell, girhus og tunnel, og fjern eventuell algevekst og lignende. Kontakt din forhandler for å skaffe deler beregnet for riktig spenning. Spenningen skal være 12,7 V / 25,4 V når thrusteren ikke kjøres. Hvis spenningen er under 12,3 V / 24,6 V må batteriene lades, eller skiftes ut før thrusteren kjøres. Ved 8,5 V spenning, eller lavere vil ikke motoren kunne kjøres. En 24 V thruster vil kunne kjøres med så lav spenning som 12 V, men skyvekraften vil ikke være merkbar. Finn og rett opp feilen som skaper lav spenning. Feilen vil ofte være hovedstrømkablene og koblingene, Spenningsfall over sikring eller hovedstrømsbryter, batteriets størrelse/tilstand. Hvis thrusteren kjører i begge retninger prøv samme framgangsmåte på koblingen som går inn bak på kontrollpanelet. Hvis thrusteren fungerer må koblingene og kontaktpunktene på kontrollpanelet sjekkes. Prøv panelet igjen ved å trykke inn begge ON knappene samtidig. Hvis panelet ikke fungerer (sjekk kontroll lyset mellom ON knappene) må spenningen mellom Rød og Svart ledning som går inn i panelet. Hvis spenningen er bra er trolig panelet defekt. Hvis du får motoren til å kjøre ved thrusteren men ikke ved panelet så er problemet dårlig kontakt, eller ledningsbrudd. Spenningen målt mellom hovedstrøms minus (A1 på motor), og blå eller grønn ledning på releet skal være lik spenningen mellom de to hoved batterikablene på thrusteren. Hvis spenningen ikke er riktig, må det kontroleres at det er kontakt mellom de magnetiske spolene på hver side av releet (mål mellom rød og blå på motsatte sider, og rød og grå på motsatte sider, med et OHM-Meter). Hvis det ikke er kontakt mellom disse må releet skiftes ut. Er spenningen lavere en 10,5V / 21V vil thrusteren sunke i turtall og skyvekraften senkes. Thrusteren vil ha lav skyvekraft hvis en eller flere børster ikke får trykk fra fjærene. Algevekst i tunnelen vil redusere vannstrømmen, algevekst på propellen kan redusere ytelsen betydelig. »Trøsteren kjører i ca. 0,5 sekunder hvert 4 sekund. Relé slår / klapprer forårsakes som oftest av for lav spenning . Batterilading er nødvendig eventuelt bytt ut defekte batterier. Kontroller alle kabeltilkoblinger for dårlig kontakt sørg for god kontakt. Kontroller at kabler har riktig tverrsnitti henhold til manual. »Trøsteren kjører i ca. 0,5 sekunder hvert 10 sekund. Relèet er brent fast Automatisk stopp av trøster. Forsøker reststart av trøster hvert 10 sekund for å se om feilen er rettet. Bryt hovedstrømmen til trøster med hovedstrømsbryteren og dunk forsiktig på relé for å se om kontaktflatene slipper. Slå på hovedstrømbryter og se om feilen

Husk at dobler du kablene, dobler du ikke tverrsnittet. 1 over totalen er lik 1 over areal 1 pluss 1 over areal 2. Tror du har nok tverrsnitt. Trokke det er problemet. Sjekk det jeg har skrevet av feilsymtomer over og som du selv er inne på.

 

Hvis du skal sette inn nytt batteri uansett så bør du fjerne gammel sikring. Generelt så er det slik iht min elektrokameratsomerenperfektelektromann at du må fjerne ting som ikke er ibruk.

Link to post

Ok takk.

Skal ta og sjekke spenningen når den går osv, så er det avklart.

 

Nå har jeg snakket med tidligere eier og han sier følgende.

 

Han har hatt samme symptomer 2ggr før og løsningen/problemet har vært som følger.

 

Det er en rotor som går rundt i denne motoren som det oppstår belegg på ved disse børstene, ved å rengjøre rotoren så er problemet løst og ferdig med den saken. Hvorfor dette belegget oppstår vet han ikke og jeg forstår ikke dette helt men jeg hadde samme problem på forrige båt, dog hadde jeg da egne batteri foran så jeg merket ikke noe spenningsfall, bare at driten ikke virket mer enn et par sekunder.
Kan det være slik at dette er feilen og når denne stopper så trekker den en voldsom last ?

 

Jeg tror jeg tester spenningen og så skrur jeg ut motoren og sjekker børstene og denne rotoren.

Link to post

Den rotoren det snakkes om er vel kommutatoren? Tror ikke det går an å bytte denne på noe enkelt vis, men det er ganske enkelt å gjøre den ren. På hekkthrusteren min var kommutatoren helt svart. Jeg pusset den forsiktig med fint slipepapir. Thrusteren har fungert utmerket i hele sommer. Jeg skal ta den ut igjen til vinteren for å sjekke tilstanden.

 

Lurer på om problemer med kommutatoren kan skyldes bruksmønster? Det gnistrer sannsynligvis fra børstene hver gang thrusteren startes. Derfor er min teori at dette problemet blir større hvis man kjører thrusteren ofte og i korte perioder. Bedre å kjøre litt lengre av gangen? Det kan også hende at det kan være lurt å la thrusteren gå en femten, tjue sekunder en gang i blant for å kjøre av eventuelt belegg som har lagt seg på kommutatoren.

Øivind

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...