Jump to content

Smette inn batteri på ledningene til baugpropell

Enzo

Recommended Posts

Båten har stått inne lagret på Br. martinsson på Orust i vinter og har fra da vært seilt 2timer til hjemmehavn og har ikke vært rørt etter det, i fjor ble den brukt i underkant av en uke visstnok.

Jeg har testet denne propellen et par ggr men jeg bruker den jo nærmest "aldri" så det kan jo hende at om det er dette som er problemet så er det pågrunn av altfor lite bruk, sånn er det når det monteres slikt på båter som ikke trenger truster, men når den nå engang er der så må den jo virke.

• 5 uker senere...

Er det noen som vet om slikt belegg på denne kommutatoren kan gjøre at propellen trekker mye mer strøm enn den ellers vil gjøre ?

Jeg har målt litt nå og når jeg kjører så faller spenningen direkte på propellen ned mot i overkant av 9V mens spenningen direkte på banken bak samtidig faller til 11,5V ergo rundt 2V forskjell foran mot bak.

Vil nevne at dette er en propell som er 9år gammel og har fungert i de årene bortsett fra at det har måttet bli fjernet belegg på kommutatoren eller hva den heter et par ggr.

..

.

.

.

Kan det være noe av det samme som dette ?

Feilen er funnet og fikset:
Når jeg målte spenningstapet under drift av trusteren i fjor sommer falt det raskt ned til under 9 V.
Batteriet nærmest trusteren var et Biltema startbatteri av ikke akurat ypperste kvalitet og det andre batteriet i kretsen var Bavaria's standard startbatteri. Begge var fra 2005 - såkalt vedlikeholdsfrie - og selv om jeg hadde passet på at de alltid var toppladet bestemte jeg meg for å skifte de ut i vinter.
Erstatningen ble to stk. røde Optima-batterier med gode startstrømsegenskaper (skal kunne levere 800 A hver seg i en viss periode).
Etter sjøsetting gikk det ikke lang tid før jeg testet trusteren, men fikk en nedtur da den stort sett oppførte seg som i fjor - noe lenger driftstid, men stort sett de samme symptomene - brått halvering av krafta etter ca. 20 sek.
Demonterte da elektromotoren og tok den med hjem på benken.
Fant fort ut at et par av børstene satt temmelig godt fast og gjorde jobben som Chiefengineer beskrev - litt filing og 5-56.
Jobben tok ikke mer enn en halvtime (begriper ikke nå hvorfor jeg gruet meg for dette og ikke fikk ut fingeren før).
Ned i båten igjen og monterte trusteren - så testen:
Kjørte den i 30 sek. hver vei uten problemer! Ventet 5 minutter og gjentok testen flere ganger.
Konklusjon: Gunped, Chiefengineer og Sitrin hadde rett - børstene var problemet.
Jobben: Litt filing for å få bort oksidering (ikke mye) og smøring med 5-56 og børstene kunne bevege seg.
De nye batteriene jeg monterte gjør vel drift trusteren noe bedre, men det var ikke de som var problemet.

Takk til de som engasjerte seg i problemet mitt. Løsningen på problemet var egentlig enkel og det er ekstra fint.

Redigert av Enzo (see edit history)

Ok takk.

Skal ta og sjekke spenningen når den går osv, så er det avklart.

Du skal ha min. 10,5V målt på terminalene til trusteren når trusteren går. Jeg har 190kvmm. kabler fram og tilbake fra hovedbanken (ca 10+10m?) i tillegg til et batteri direkte på trusteren. Dette batteriet var tidligere på 115Ah og jeg målte da 9,8V på terminalene. Etter bytte av batteri til et 150Ah måler jeg nå 11,0V på terminalene, og ytelsen til trusteren er en helt annen. Den klarer faktisk nå å holde tritt med aktertrusteren slik at jeg kan bevege meg perfekt sideveis. (Sleipner SP100)

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 3 måneder senere...

Leste den og fant tegninger osv men ikke noe baugpropell, mulig jeg er blind men det er ikke så farlig.

Spørsmålet mitt er vel enkelt og greit. Hvordan forbedrer jeg opplegget mitt enklest mulig så det fungerer 100%, noe det ikke gjør i dag.

Quoter meg selv

Vil det bli en skikkelig god løsning om jeg f.eks dropper batteri-foran-prosjektet og heller gjør noe med opplegget som er i dag. Er det mulig at kablene mine er for tynne og derfor så opplever jeg det jeg opplevere ?

Tok noen bilder i baugen.

Synes det ser ut som det er dobbelt opp av ledning.

bilde

bilde

Et lite tips til dere som lurer på tversnittet på kablene deres: På de fleste kabelsko er det innerst på "spaden med bolthullet stemplet inn to opplysninger, det første er tversnittet og det andre er diameteren på bolthullet. eks: 95-10, 95 kvadrat og 10mm hull. En forutsetning er at det er brukt kabelsko for den aktuelle kabeldimensjonen og ikke "vi tar det vi har" løsning, men en god pekepinn kan det gi.

Vanligste tverrsnitt på kabel i Norge er:, oppgitt i mm2: 0,5. 0,75. 1,5. 2.5, 4. 6. 10. 16. 25. 35. 50. 70. 95. 120. 150. 185. 240.

Amerikanerne bruker et helt annet system, det har jeg ikke satt meg inn i!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...