Frøken Fryd Startet 24.Juli.2013 Del på Facebook Startet 24.Juli.2013 Blir ikke helt klok på disse propellene til Solas. Har i dag rustfrie propeller i størrelse 19P 18,25D men mangler turtall, hvordan skal jeg beregne dette når både diameter og stigning endres på hver størrelse? Hvilke fordeler gir stor diameter kontra stor stigning gitt at turtallet er det samme? Her er hva Solas lager til Bravo 2: 15 19 1/4 R 1641-193-15 15 19 1/4 L 1642-193-15 17 18 3/4 R 1641-188-17 17 18 3/4 L 1642-188-17 19 18 1/4 R 1641-183-19 19 18 1/4 L 1642-183-19 21 17 3/4 R 1641-178-21 21 17 3/4 L 1642-178-21 23 17 1/2 R 1641-175-23 23 17 1/2 L 1642-175-23 25 17 1/4 R 1641-173-25 25 17 1/4 L 1642-173-25 Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 1 tomme på diameter utgjør ca 1000 omdr. og +1 eller -1 på pitch 100-200omdr. Kan variere en del etter hvilke propeller det er og forskjellig girutveksling på drev. Har du prøvd propellkalkulatoren til mercruiser ? http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/# Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Har forsøkt kalkulatoren til Mercruiser ja men finner ikke noen motorer som passer mine Steyr 236, det nermeste er kanskje noen bensinere. Jeg skulle hatt 600rpm mer, jeg har blitt rådet til å beholde diameteren da det er den som løfter opp båten. Hvor mye kan man endre på stigning på slike propeller tro? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Jeg skulle hatt 600rpm mer, jeg har blitt rådet til å beholde diameteren da det er den som løfter opp båten. Går den lett i plan fullastet ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Mellom 12 og 16 er den noe treg men den kommer alltid opp fullastet. Jeg merker ikke så stor forskjell på dette igrunn selv om lasten er mindre. Jeg må nesten holde 90% pådrag for at den skal ligge fint i sjøen, de siste 10% utgjør bare en økning fra 21 til 23 knop. Steyr 236 Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Skrogtype, vekt og hk/rpm er avgjørende for hvilken prop motoren behøver. Du kanskje kommer bedre ut av det med mindre diameter og mer pitch, 17 1/4"x 25. Jeg har det på to Mercruiser 220 hk / 3600 rpm og 30 fot båt med 4,5 t vekt. Behøver ikke fullt pådrag for å komme i plan. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Er en tur i utlandet nå og vurderer propellkjøp, noen som kan gi meg mer tips om hvilken størrelse propell jeg bør forsøke? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 18.August.2013 Del på Facebook Svart 18.August.2013 Ville også gått ned på diameter og opp på pitch, men hvor mye er vanskelig å vite eksakt uten å teste.... 25 i pitch virker litt mye Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2013 Jeg har forsøkt Powertech BRA4 tidligere, desverre røk jeg hubben på de, turtallet var uforandret men det virket som båten planet lettere med de, kunne iallefall redusere farten noen knop uten å falle av plan. BRA4 er 18,5 i diameter og de lager ikke mindre stigning enn de jeg forsøkte. De har derimot en modell som heter BRS4 som er 17,25 i diameter, kanskje det kunne vert ett alternativ? http://www.ptprop.com/images/stories/docs/fclass.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.