Jump to content

Varmgang Volvo Penta D6 370hk 08/09


PHB

Recommended Posts

Da ble det bråstopp på båtferien gitt :headbang:

 

Det grønne beistet i kjelleren takket for seg i en sky av røyk tidligere på dagen i dag. Her har man gjort alle kjente oppgraderinger av motor og drev for å slippe plunder og heft i sommerferien, men allikevel ble det stopp!

 

Marsjet i vindstille og flatt vann fra Nord-Koster på vei til Nøtterøy på 2900 rpm da jeg oppdaget at motortemperaturen begynte å stige rett før vi var på høyde med Hollenderbåen. Displayet viste 87 grader og i neste sekund 92. Reduserte farten ned til tomgang men tempen fortsatte å stige raskt. Alarmen og varsellampene begynte å blinke etter noen få sekunders tomgangskjøring så motoren ble stoppet.

 

Redningsskøyta ble kalt opp, men de var allerede underveis med ett annet slep, så det ville ta tid å få hjelp. Ikke særlig trivelig med livredde unger som gråter og tror båten er i ferd med å gå ned :thumbsdown:

Heldigvis var storebror i nærheten, så etter litt fikk vi satt slep på båten. Feilsøking ble påbegynt underveis, og etter litt ble det avdekket at akselen fra reimhjulet på sjøvannspumpe til impeller hadde røket tvert av.

Blir dårlig kjøling av sånt når impelleren står stille!

 

Har noen opplevd slikt tidligere på D4/D6 at denne akselen kan knekke?

 

Motoren går ut av 5 års reklamasjonsrett i september 2013, hva med følgeskader av denne varmgangen? Er lite lysten på ett videre båtliv med store fremtidige utgifter på grunn av at VP ikke engang klarer å lage en sjøvannspumpe som holder!

 

Temperaturen viste 121 grader på motoren når den ble stoppet. Motoren har kun gått 319 timer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

-andre reimhjulet her på få dager gitt...

 

pussig at den gikk til 87 grader. Da jeg var på verkstedet sist med D6-motoren, sa mekanikeren at det er lagt inn en liten buffer mellom 85 grader, som er normal, og 90 grader, som neste intervall. Dette fordi man vil unngå mange bekymrede båteiere som ringer om at temp svinger litt over 85 grader.

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt om lignende tilfeller. Det eneste utenom produksjonsfeil jeg kan komme på (denne pumpen er vel lavet av Jabsco eller Johnson som alle andre) måtte være for høy reimstramming som vil gi utmatting av akselen. Forøvrig ville jeg ikke vært bekymret for resten av motoren, dette er en solid sak. Jeg har noen pumper hvis du skulle være i beita.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, Eureka. Alle strammere og løpehjul ble byttet fra plasthjul til stålhjul før sjøsetting i våres nettopp med tanke på at disse kunne ha en svakhet. Ingen av hjulene viste tegn til slitasje men ble byttet allikevel. Reimstrammeren ble strammet med momentnøkkel etter VP`s anvisninger. Akselen er knekt inne i impellerhuset så for høy reimstramming er vel utelukket her.

 

Eksosbend ble også byttet i våres på garanti, hvordan går det med eksosbelgen mellom riser og bend når kjøling kutter brått i 2900 rpm tro?

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt om lignende tilfeller. Det eneste utenom produksjonsfeil jeg kan komme på (denne pumpen er vel lavet av Jabsco eller Johnson som alle andre) måtte være for høy reimstramming som vil gi utmatting av akselen. Forøvrig ville jeg ikke vært bekymret for resten av motoren, dette er en solid sak. Jeg har noen pumper hvis du skulle være i beita.

 

Solide saker ? Noe sier meg at du enten er selger av vp eller så skrur du på de og er avhengi av en jevn strøm av nye kunder :giggle:

Link to post
Share on other sites

Eureka, reimhjulet og selve sjøvannspumpa ser helt intakt ut fra utsiden og reima sitter fortsatt på, men akselen hadde røket inne i impellerhuset. Dette var visst ikke ett heeelt ukjent fenomen på disse motorene fikk jeg høre på Vallø Motor til morgenen idag.

 

Båten blir slept til Vallø Motor nå om kort tid, og verksmester regnet med at dette ble en reklamasjonssak mot VP.

 

Dermed kan vi sette nok en ting på lista over svakheter på Volvo Pentas D6...

Link to post
Share on other sites

Det som hadde vært interessant var visst du kunne lagt ut et bilde når pumpen er åpnet.

Hvis bruddet er f.eks ved kilesporet til impelleren en plass kan det kanskje bli et nytt årlig sjekkpunkt når impelleren skal sjekkes.

Er bruddet lengre inne i pumpen er det umulig å oppdage før det er for seint.

Men dette ser de/du først når pumpen er demontert.

Link to post
Share on other sites

 

Solide saker ? Noe sier meg at du enten er selger av vp eller så skrur du på de og er avhengi av en jevn strøm av nye kunder :giggle:

Absolutt ikke. Men konstruksjonen er svært solid og bør tåle en slik feil like bra eller bedre enn mange andre motorer på markedet. Når sjøvannskjølingen opphører på en ferskvannskjølt motor går det som regel bra fordi tempen på ferskvannssystemet fortsatt sirkulerer og monitoreres. Eksosbelgen kan som du sier ha tatt skade.

Link to post
Share on other sites

Da var båten overlevert til Vallø Motor i Tønsberg. Ny sjøvannspumpe er bestilt og eksosbelg ble anbefalt byttet da disse blir godt stekt på innsiden når dette skjer. Mye mulig båten allerede er klar i morgen ettermiddag :smiley:

I disse tider da alle klager over det ene og det andre må jeg berømme Vallø Motor for ekstrem god service! Her var det bare velvilje og ingen problem, selv midt i travleste ferietid.

Samme opplevelsen hadde jeg i våres når eksosbend, tilt-/styreslanger og alle styreenheter til motor/styreposisjoner ble byttet på garanti. Her ble alt planlagt i god tid før vårpussen var igang, de møtte med servicebil i båthavnen og skiftet alt i løpet av en arbeidsdag.

 

En bekjent jeg møtte på Koster hadde også en svært god opplevelse med samme firma tidligere i uka, her hadde det ene 290 dp-drevet på båten trøbbel med å gå i gir. Her var det ikke lett å få hjelp på svensk side av grensen, tidligste time var om 14 dager. Han ringte Vallø Motor på morgenkvisten, fikk beskjed om å komme raskest mulig, så avgang fra Koster gikk klokka 09.00. Han var tilbake på Koster klokka 19.00 med reparert drev!

 

Skal prøve å få tatt bilder av pumpen imorgen når denne blir skiftet, det er bare enden av akselen som impelleren er skyvd innpå som er knekt. Det er vel så og si umulig å kunne inspisere eller forutse at det kan bli tretthetsbrudd i denne akselen.

 

Det som IKKE er så imponerende er responsen jeg fikk fra Redningsselskapet. Når båten stoppet i ytre Oslofjord, midt i skipsleia, ble det forespeilet ca. 2 timers ventetid pga. ett pågående slep. Med redde småunger ombord var ikke dette noe alternativ for meg, så min kjære bror stilte opp etter kort tid med slepetrosse og fikk oss hjem i havn. Dagen etter ble verksted kontaktet og jeg fikk beskjed om å komme med båten så raskt som mulig.

Ringte på nytt Redningsselskapet og lurte på om mitt totalmedlemskap dekket videre slep til nærmeste verksted ca. 20 minutter unna. Nevnte forsiktig at siden vi ordnet eget slep dagen før, så kanskje det ville være mulig å få båten videre til verksted. Dette var dessverre ikke mulig siden båten lå i havn, da ble prisen 2500,- inkl. mva. Skulle antagelig skyvd båten ut av brygga og drivet med vinden litt av gårde for så ringt på nytt. :thumbsdown:

Har betalt totalmedlemskap i mange år, får stadig brev om at de ønsker mere penger, har aldri før benyttet meg av noen av tjenestene deres, så dette synes jeg var en smule svakt.

 

Godt man har en bror med Yanmar som stiller opp igjen!

Link to post
Share on other sites

 

må jeg berømme Vallø Motor for ekstrem god service! Her var det bare velvilje og ingen problem, selv midt i travleste ferietid.

Dette var positivt, det blir mindre og mindre av seriøse verksted.

 

Men det overrasker meg at en så stor marinemotor har reimdrevet sjøvannspumpe.

Trodde dette var en marinemotor konstruksjon fra bunn av, det er det tydeligvis ikke.

 

 

Link to post
Share on other sites

Men det overrasker meg at en så stor marinemotor har reimdrevet sjøvannspumpe. Trodde dette var en marinemotor konstruksjon fra bunn av, det er det tydeligvis ikke.

 

Dette er da overhode ikke uvanlig på motorer i denne størrelsesorden. D6 er i maritim sammenheng en liten motor, og det finnes da dieselmotorer for marine og industri som er mange ganger større som aldri har sittet i lastebiler som har remdrevne både lense-, ferkvann-, og sjøvannspumper. Alle tannhjul, uansett form og fortanning, lager støy, og det koster dessuten mer med tannhjul en reimskiver. :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Ringte 02016, ble satt i kontakt med "Horn Flyer" som allerede var underveis med et slep. Ingen problem med assistanse, men måtte bare vente opp mot et par timer før de kunne komme. Valget var enkelt når broderen kunne komme på ca. 10 minutter. Ikke så stilig å ligge å drive i yttre Oslofjord selv om vannet lå flatt og vindstille. Ringte idag også 02016 som satte meg i kontakt med "Sjømann" som var på vei tilbake fra oppdrag og var ledig. Ingen problem med assistanse her heller bare man bladde opp cash. Sparte så 2500,- av feriebudsjettet med og heller slepe båten selv til verksted.

Link to post
Share on other sites

Fri og bevare for et hylekor av negative holdninger ti VP. Med så mange tusen motorer bare i Norge så må man regne med at slikt kan skje enhver motorleverandør. Dette er i mine øyne en solskinnshistorier hvor en båteier er uheldig og man har et servicetilbod på hvert eneste nes i oslofjorden som rydder opp. Har selv samme motor og jeg vil gjerne spørre dere som har andre motorer, får dere hjelp på denne måten midt i travleste fellesferie?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder RS lever vi alle med risikoen for sammenfallende hendelser. Det er lett å se det utrivelige ombord hvor barn er engstelige men det er vel bare to måter RS kunne taklet dette på

- prioritert deg høyere og avsluttet pågående slep ved en passende brygge

- hatt en større flåte beredskapsfartøy

 

Andre alternativ?

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Ringte 02016, ble satt i kontakt med "Horn Flyer" som allerede var underveis med et slep. Ingen problem med assistanse, men måtte bare vente opp mot et par timer før de kunne komme. Valget var enkelt når broderen kunne komme på ca. 10 minutter. Ikke så stilig å ligge å drive i yttre Oslofjord selv om vannet lå flatt og vindstille. Ringte idag også 02016 som satte meg i kontakt med "Sjømann" som var på vei tilbake fra oppdrag og var ledig. Ingen problem med assistanse her heller bare man bladde opp cash.

Mulig alle RSene i området var opptatt. Dekningen er jo ganske god i området. I slike tilfeller kan det være en idé å ringe tilbake til 02016 og spørre om annen RS. Det er ikke alle mannskap på skøytene som alltid tenker at kanskje andre er i nærheten :smiley:

 

Slep når du ligger i sikker havn dekkes ikke nei :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da var motor friskmeldt! Sjøvannspumpa som ble bestilt igår ble byttet tidlig på morgenen idag sammen med eksosbelg mellom riser og bend. Mekanikeren hadde lakkert pumpa grønn og fin før montering og vasket rent for frostvæskesøl som jeg selv ikke hadde rukket å fjerne. Helt utrolig å få så rask og profesjonell hjelp omtrent i samme sekund man fremlegger problemet sitt midt i fellesferien! :thumbsup:

Stor takk til Vallø Motor ved verksmester Kim Jensen og hans dyktige mekanikere! :flag:

 

Har tatt bilde av sjøvannspumpa, men får ikke til å laste opp bildet av en eller annen grunn. Da jeg ikke hadde en tang for hånden og fikk dratt ut impelleren av huset sammen med delen av akselen som hadde knekt, var det ikke så mye å vise fram heller. Eksosbelgen hadde litt tegn til varmgang, men ikke så veldig synlig. Plastmansjetten som sitter på øvre del av eksosbendet hadde blitt litt smeltet i toppen, så denne blir skiftet til høsten når båten skal i vinteropplag.

 

Da er sengetøy og skittentøy fått en liten vask mens båten lå på verksted, så nå går turen ut i skjærgården igjen!

 

Nå er livet herlig! Ha en trivelig sommer videre folkens!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...