Jump to content

Hjelp til valg av båt, Windy 32 Scirocco HT el. lign.


Holmabåten

Recommended Posts

Har sett Elan 35 i Trondheim ved Solsiden, og synes det er en sikkelig tøff designet båt som skiller seg lit fra mengden.. har ingen erfaring men ser for meg lavt tyngdepungt og bra sjøegenskaper.. det er vel ikke noen stor 35 foter ut fra bilder på nett.. og lit spessiel layout.. Det spørs hva man er ute etter... ellers så er Windyen sikkert dyrere men samtidig så har den sikkert best 2. håndsverdi... størelsen på båtene du nevner er ganske like, men uansett er det nok ganske så forskjellige båter.. anbefaler selv å prøve dem og samenlikne dem! man må jo bestemme seg etter behov og hva man ønsker...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Var i samme situasjon, plassmessig er Bavariaene i særklasse. Windy er ett par hakk opp kvalitetsmessig, sjøegenskapene er bra. Mulighet for en motor i W33 og Marex, med reduserte vedlikeholdskostnader. Vi havnet på en nyere Scand 360SE, pga 5 sengeplasser, ekstra cabin nede genial for ungene, en motor, gode sjøegenskaper, innbytte på gammel båt, god pris. Plass i eksisterende båtplass.

Men dere må kort og godt finne den som passer deres båtbruk best. Mulighetene er gode for et godt kjøp i denne klassen nå.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor maks 10 år? Jeg ville sagt maks 5 år hvis du vil ha nybåtsfølelse. For eldre båt har det lite å si om den er 10 eller 15 år, hvis det er et merke med bra kvalitet. Selv valgte jeg faktisk 15 år fremfor 10, bl.a. for å få motorer som er lettere for hvermannsen å holde vedlike.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Helt enig med foregående. En 15 år gammel godt (pedant) holdt Windy 37 GM bør du få godt under 1,5 mill. Knallkjøp spør du meg, selv om jeg er en smule biased. Ville skydd en 10 år gammel Bavaria som pesten. Min 37 GM er fra 98 men alt bare funker og er dønn solid. Cruiser i 30 knop i godt med sjø og uten en skranglelyd. Ligger nå ved siden av en 32 Scirocco, og ser veldig tydelig hvor mye mere båt man får med 37 vs 32. Ser at du er opptatt sv HT. Jeg synes også 37GM både ser bra ut og virker funksjonell med HT. Men med de siste ukenes finvær er i hvert fall jeg glad for at jeg har targa og ikke HT. Vi ruller kjapt sammen fremre kalesje mot targaen og så tar vi bare av sidestykkene på dem bakre delen.

Link to post
Share on other sites

Vi er veldig fornøyd med vår Windy 37 HT. I dagens marked bør dere ikke utelukke den pga prisantydninger, tror det er mulig innenfor deres ramme.

Kikket også på et par Elan 35 men ble ikke fortrolig med førerposisjonen og bysseløsningen, men likte veldig godt sittegruppen i cockpit

Link to post
Share on other sites

Er ikke itvil om at windyene er bra båter men en 15 år gammel Windy kontra en 5 år gammel Bavaria eller elan til samme pris? er mye som begynner å bli gammelt ombord i windyene da.

kalesje båt på Vestlandet er lite praktiskt med tanke påhvordan sommerene pleier å være.

Skal ha oss en runde å se de forskjellige båtene.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg hadde gjort alt for å få en W37HT innenfor budsjett, mye båt når du får dem ned mot budsjettpris, f.eks denne 2005 modell: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35241594

Denne 2007 mod dog uten HT: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40753371

Det kommer nok noen flere aktuelle utover høsten til gode priser.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En nyere Windy 37 hadde ikke vært å forakte helt klart. Men syns man betaler alt for mye bare for merket.

Ser ikke ut som de er så lett solgt heller i dagens marked.

Med tanke på ved salg igjen om noen år så tror eg det er lettere å selge en da ca 10 år gammel Bavaria eller Elan enn en 20 år gammel Windy.

Link to post
Share on other sites

En kamerat vurderte W32, med endte med en mye nyere Seaco 1030. Nå ligger han og en W32 ved siden av meg i gjestehavna, og med så mange år nyere motor synes jeg han valgte smart. Det er ganske like båter i konsept og utforming, selvom kvaliteten nok er bedre på W. Men mye av moroa ligger i motorrommet, og der sparte han noen år

Link to post
Share on other sites

Ligger nå med min 15 år gamle Windy 37 ved siden av en 6 år gammel Nor Star 350. Øvrige nabobåter trodde aldersforskjellen var motsatt. Vedlikehold spiller selvsagt en stor rolle, men det er etter noen års bruk du ser hvordan Windykvalieten kommer til sin rett. Jeg tror du vil få høyere verditap og reparasjonskostnader på en 5 år gammel Bavaria enn en 15 år gammel modern classic som W37. Elan liker jeg godt. De ser bra ut, virker funksjonelle og være med solide enn Bavaria. Problemet er at båtene/merkenavnet er for lite etablert i Norge.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Gratulerer med ny båt. Traff en familie i sommer med en Elan 42, og fikk da en kikk ombord. Kjempe flott båt, hvor de sa at den hadde fungert utmerket fra den var ny til i dag (5 år). Elan er i mine tanker hvis jeg skal bytte.

Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...