Jump to content

OM 636 med eksostrøbbel

Rune Totland

Recommended Posts

Det er ingen problem å bygge om til ferskvannskjøling. Bowman har en kjøler som heter MB180, som koster rundt 10000 ferdig levert i Norge og Jabsco/Johnson/Fynspay har sjøvannspumper, de ligger på rundt 2500. Eneste du må regne med er at du må legge ny eksosslange som nok blir tykkere en dagens eksosrør, siden den også skal transportere sjøvann ut sammen med eksosen.

Ellers finnes det mengder av brukte slike deler rund om.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Motoren er allerede ferskvannskjølt med en Bowman varmeveksler, regner med at hvis det blir aktuelt så får jeg en lokal pettersmart til å lage et bend med stuss for kjølevannet i fortsettelsen av veksleren. Må vel ha så lang slange som jeg får plass til. Legges denne med "svanehals" før utløpet? Og hva er en fornuftig dimensjon?

Det er aluminium i veksleren, vil det være et problem å lage overgangen/bendet i syrefast?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...