Rune Totland Startet 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2013 Motoren står i en liten seilskøyte på 30 fot, til nå har den hatt tørr eksos med eksospotte. Denne potta har rustet opp og må nå enten skiftes eller så må jeg bygge om til våt eksos. Noen som har gjort dette? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Har hatt samme motor, men er motoren marinisert med varmeveksler ? Eller er den saltvannskjølt ? Det er ikke noe vanskelig ombygging uansett, men et bilde hadde gjort det mye lettere å hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Det er ingen problem å bygge om til ferskvannskjøling. Bowman har en kjøler som heter MB180, som koster rundt 10000 ferdig levert i Norge og Jabsco/Johnson/Fynspay har sjøvannspumper, de ligger på rundt 2500. Eneste du må regne med er at du må legge ny eksosslange som nok blir tykkere en dagens eksosrør, siden den også skal transportere sjøvann ut sammen med eksosen. Ellers finnes det mengder av brukte slike deler rund om. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Rune Totland Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Motoren er allerede ferskvannskjølt med en Bowman varmeveksler, regner med at hvis det blir aktuelt så får jeg en lokal pettersmart til å lage et bend med stuss for kjølevannet i fortsettelsen av veksleren. Må vel ha så lang slange som jeg får plass til. Legges denne med "svanehals" før utløpet? Og hva er en fornuftig dimensjon? Det er aluminium i veksleren, vil det være et problem å lage overgangen/bendet i syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Det er ikke noe problem så lenge du har en fornuftig pakning mellom bendet og bowmankjøleren. Det er da tusenvis av slike løsninger der ute. Om du legger inn litt stangsink i ferskvannssiden i Bowmanen, så burde det holde seg fint i mange mange år. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.