Hesnes61 Startet 25.Juli.2013 Del på Facebook Startet 25.Juli.2013 Har en gammel samleskinne med sikringer og en egen minus skinne. Koblet til ny vannpumpe og testet denne et par ganger. Pga. problemer med å komme til koblet jeg pumpa direkte på skinna, utenom sikring. Tredje gang jeg testet den, sluttet den å virke. Senere oppdaget jeg at alt utstyr som er på skinna har sluttet å virke - lanterner, innelys og vinduspusser. Sjekker så spenning alle steder : på samleskinna, ledningen til pumpa og ledning til vinduspusser - det er godt over 12v alle steder - men ingen ting virker. Har koblet fra pumpa også. Neste jeg skal gjøre er å trekke en ledning tilbake til batteriet for å sjekke om pumpa virker. Kan det være en sikring på minus siden? Vil det fortsatt være spenning hvis denne er gått? Noen som har et par gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Et forslag er å sjekke ledningen fra batteriet til samleskinnene der disse er festet til samleskinnene. Er de festet ordentlig og ikke blitt løs mens du styrte med tilkoblingen av pumpen? Når du måler med multimeteret, trekker det omtrent ikke noe strøm og vil måle full spenning så lenge det er anntydning til kontakt. Men så snart du starter noe som trekker en smule mer strøm, blir overgangsmotstanden så stor at du får et stort spenningsfall og enhetene vil ikke virke. At du kan ha hovedsikring nærmere batteriet, er også mulig. Du får følge ledningene tilba mot batteriet og sjekke opp dette. En vannpumpe trekker jo litt strøm, så det er mulig at en hovedsikring er blåst. Men da skulle du egentlig ikke kunne måle 12volt mellom samleskinnene for pluss og minus. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.