Jump to content

Propell til Kavaler 444DC med eldre evinrude 70hk 2-takt

Roger rabbit

Recommended Posts

Hei.

Båt: Kavaler 444DC

Motor: evinrude 70hk (70873c)

Trur båten er fra 70tallet, og motoren er 78mod med lang stamme.

Lurer på om propellen er rett eller gal. Tanken er å prøve vannski for første gang. Den gamle propellen er 13-3/4x15, men har også funnet en brukt som er 13-1/4x17. Jeg synes den gamle propellen akselererer litt seint. Vil dette bli bedre om jeg kjøper den som er brukt? Evt. andre forslag til propell?

å gå opp 2" i stigning fra 15 til 17 vil være som å sykle i høyere gir - dårligere trekkraft og aks , mer fart (om du orker)

En såpass liten båt med 70hk burde ha kraft nok - setter den seg kraftig på ræva når den skal opp i plan? og hvordan ligger den i vannet i fart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 år senere...

den gjør ca 28-29knop på topp i følge knop måleren, når propell er lenger ned går den tungt, veldig dårlig aks, når propell er tiltet litt lenger opp akselerer den litt bedre men ikke bra nok og båt begynner hoppe for mye når den får litt fart.

motor går pent men det trenger ikke bety at den er helt bra av den grunn, jeg begynner lure på om stammen eller motoren er feil for båten, som du sier, en 70hk skal dra/dytte denne båten bra mener jeg...

jeg kan forsøke laste opp en video her senere.

jeg lurer også litt på om min gamle motor er i tyngste laget for båten, ikke lagt merke til at den ligger lavt når den står, når den har propel lenger opp går den fint opp i plan, virker som motor ikke orker eller må slite seg over et vist turtall før den orker skyte fart, den begynner dra, så "lugger/holder igjen" før den begynner skyte igang igjen mot topp fart.

Kan godt være båten er lagd for kort stamme, hvordan ligger plata over propell i forhold til bunnen?

Forskjellen er 5", ca 13cm. Om motor står alt for dypt så vil den jobbe tyngre samt at kjøreegenskapene blir påvirket negativt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har en selfa 16 på hytta på ca 500 kg med 60 hk mariner. Den drar relativt lett opp meg på vannski. Jeg er 100 kg... Tipper rundt 30 knop på topp.. Det er i tilleg i ferskvann...

Må være veldig dau den motoren din..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 9 måneder senere...

Jeg ville løftet motoren opp så langt det går på festene,ser du har litt å gå på der.  Platen over propellen bør være jevnt med bunnen,eller ørlite grann over.

Hoppingen kommer av at motoren er tiltet litt mye ut,eller at du har for mye vekt bak i båten.

Har du full gass hele tiden på den filmen? 

En kamerat har en slik båt som gikk veldig tregt i plan,der var hele skroget full av vann.   Han borret et hull midt under båten,og da rant det vann i flere timer... 

• 1 år senere...

En liten og sen oppdatering, har shinet opp båten en god del, og løftet motor litt, samt satt på en finne på stammen (antikavitasjons plate tror jeg det heter, veldig vanlig på island) har renset forgaserne, justert blandingen til det bedre, nå akselerer båten som den aldri har gjort i mitt eie :)

tror det skal gå fint dra opp vannski nå, gjennstår bare prøve, så fort vanntemp tillater det :p

Jeg har også tiltet motor ett hakk ned, mistet 1 knop + på topfart men båten er veldig mye bedre i vannet (dette mye på grunn av den nevnte platen på stammen)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...