Roger rabbit Startet 25.Juli.2013 Del på Facebook Startet 25.Juli.2013 Hei. Båt: Kavaler 444DC Motor: evinrude 70hk (70873c) Trur båten er fra 70tallet, og motoren er 78mod med lang stamme. Lurer på om propellen er rett eller gal. Tanken er å prøve vannski for første gang. Den gamle propellen er 13-3/4x15, men har også funnet en brukt som er 13-1/4x17. Jeg synes den gamle propellen akselererer litt seint. Vil dette bli bedre om jeg kjøper den som er brukt? Evt. andre forslag til propell? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 å gå opp 2" i stigning fra 15 til 17 vil være som å sykle i høyere gir - dårligere trekkraft og aks , mer fart (om du orker) En såpass liten båt med 70hk burde ha kraft nok - setter den seg kraftig på ræva når den skal opp i plan? og hvordan ligger den i vannet i fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Roger rabbit Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 den gjør ca 28-29knop på topp i følge knop måleren, når propell er lenger ned går den tungt, veldig dårlig aks, når propell er tiltet litt lenger opp akselerer den litt bedre men ikke bra nok og båt begynner hoppe for mye når den får litt fart. motor går pent men det trenger ikke bety at den er helt bra av den grunn, jeg begynner lure på om stammen eller motoren er feil for båten, som du sier, en 70hk skal dra/dytte denne båten bra mener jeg... jeg kan forsøke laste opp en video her senere. jeg lurer også litt på om min gamle motor er i tyngste laget for båten, ikke lagt merke til at den ligger lavt når den står, når den har propel lenger opp går den fint opp i plan, virker som motor ikke orker eller må slite seg over et vist turtall før den orker skyte fart, den begynner dra, så "lugger/holder igjen" før den begynner skyte igang igjen mot topp fart. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Kan godt være båten er lagd for kort stamme, hvordan ligger plata over propell i forhold til bunnen? Forskjellen er 5", ca 13cm. Om motor står alt for dypt så vil den jobbe tyngre samt at kjøreegenskapene blir påvirket negativt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Har en selfa 16 på hytta på ca 500 kg med 60 hk mariner. Den drar relativt lett opp meg på vannski. Jeg er 100 kg... Tipper rundt 30 knop på topp.. Det er i tilleg i ferskvann... Må være veldig dau den motoren din.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Roger rabbit Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Det er full gass hele veien. Mistenker at den kanskje får litt for mye bensin? Men har mer tro på at det er propellen, for den høres fin ut når den går på tomgang og høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 vannspruten opp fra stammen tyder gjerne på for lavt montert motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Roger rabbit Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 (redigert) [/url]">http:// [/url]">http:// [/url]">http:// her ser man hvor langt ned platen er i forhold til bunn håper jeg... måtte senke front på henger helt ned for at motor skulle få nok høyde, stammen er så vidt det er nede i bakken, båt står ganske skrått fremover på bildene. Redigert 31.Juli.2014 av Roger rabbit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger rabbit Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Jeg har nå byttet drivstoff slanger, plugger og renset forgasserene, men ikke fått test kjørt enda. Jeg ser vannspruten som kommer blir nevnt, jeg er ganske sikker på at den kommer fra badestigen og ikke stammen på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Jeg ville løftet motoren opp så langt det går på festene,ser du har litt å gå på der. Platen over propellen bør være jevnt med bunnen,eller ørlite grann over. Hoppingen kommer av at motoren er tiltet litt mye ut,eller at du har for mye vekt bak i båten. Har du full gass hele tiden på den filmen? En kamerat har en slik båt som gikk veldig tregt i plan,der var hele skroget full av vann. Han borret et hull midt under båten,og da rant det vann i flere timer... Sitér dette innlegget Link to post
Roger rabbit Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 En liten og sen oppdatering, har shinet opp båten en god del, og løftet motor litt, samt satt på en finne på stammen (antikavitasjons plate tror jeg det heter, veldig vanlig på island) har renset forgaserne, justert blandingen til det bedre, nå akselerer båten som den aldri har gjort i mitt eie :) tror det skal gå fint dra opp vannski nå, gjennstår bare prøve, så fort vanntemp tillater det :p Jeg har også tiltet motor ett hakk ned, mistet 1 knop + på topfart men båten er veldig mye bedre i vannet (dette mye på grunn av den nevnte platen på stammen) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.