HulkHaugen Startet 27.Juli.2013 Del på Facebook Startet 27.Juli.2013 Har en https://baatplassen.no/i/topic/102339-fikse-et-newage-gir-hvor-kjoepe-deler/'>defekt girkasse av typen Newage PRM310 stående på en JGM 1800D / P2H (BMC 36HK 4cyl). Denne må erstattes så fort som mulig, men jeg har IKKE PEILING på hva jeg kan bruke som erstatning. Har funnet et par girkasser på finn.no og har sendt mail til selgerne, men det er ett skudd i blinde. Noen som kan hjelpe meg med å finne / anbefale en girkasse? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Janoho Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 hei, se her http://www.asap-supplies.com/marine/spares-and-accessories-for-prm-310-gearboxes og http://www.asap-supplies.com/marine/prm-marine-gearboxes/prm-marine-500d-drop-centre-gearboxes-prm500 kanskje en ny gearbox i stedet for en sliten en på finn ?. ville tatt en telefon til asap og hørt med leveringstider etc.. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 (redigert) Tja. Virker jo litt råflott med en helt ny girkasse til en såpass gammel motor og båt. Har også planer om å selge den i høst, og tror ikke jeg får det igjen. Men kan jo uansett sende en mail til de, selv om jeg håper på noe brukt... EDIT: I tillegg til porto så kommer der vel fort 25% ++ på moms og fortolling? Redigert 27.Juli.2013 av HulkHaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
pondus/påsan Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Hei Har en girkasse liggende. Ganske sikker på at det er en prm 310. Må sjekke når jeg kommer hjem på søndag. Den skal være nyoverhalt i 2009. Om det kan være interresant, skal den selges. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Hei pondus/påsan :) Se PM!! Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
HulkHaugen Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Til dere andre, giret pondus/påsan har liggende er merket PRM 310SVR2. Noen som kan bekrefte at det er det samme som jeg har utifra disse to bildene? Hvordan kan jeg vite om jeg har 310L eller 310S? Redigert 28.Juli.2013 av HulkHaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
M/S Bastard Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Se side 7 her, spline er kortere på 310s Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 På min gamle BMC 1800 satt et Hurth HBW/HWB?? 25 gir, men muligens noe kortere enn det du har i dag?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
HulkHaugen Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Et sånt? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42247292 ?? Kikket nettopp på s7 der, men øverst på siden ser du et 310L, men den ser kort ut. Ser også at 310S veier 68kg og 310L veier 75kg, så er vel mer forskjell enn bare drev inngangen? Bare lurte på om jeg å se inne i girkasse for å se det... EDIT: Hva er forskjellen på et vertikalt og horisontalt gir? Redigert 28.Juli.2013 av HulkHaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Christensen Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Beklager, jeg husket feil, giret het Hurth HBW 250 https://www.google.no/search?q=hurth+hbw+250&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=21n1UeGrH6qv4QTtpoF4&ved=0CD0QsAQ&biw=1366&bih=673 Min gamle motor med gir montert: http://www.finn.no/finn/boat/motor/viewimage?finnkode=23344171 Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
HulkHaugen Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Syntes dette er fryktelig uoversiktlig. Skulle likt å sett en liste med "kompatible girkasser", eller en definert standard å forholde seg til. Håper nå at giret til pondus/påsan kan brukes og at vi kan bli enige om en pris, men er så mange ubesvarte spørsmål... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
M/S Bastard Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Et sånt? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42247292 ?? Kikket nettopp på s7 der, men øverst på siden ser du et 310L, men den ser kort ut. Ser også at 310S veier 68kg og 310L veier 75kg, så er vel mer forskjell enn bare drev inngangen? Bare lurte på om jeg å se inne i girkasse for å se det... EDIT: Hva er forskjellen på et vertikalt og horisontalt gir? På L modellen ser det ut til at adapterplate er montert fra fabrikk, denne passer i hullbildet som borgwarner har. L står for long, og S for short, blar deu ned til seksjon 11 så står det hvordan man tyder skiltet på gearkassa. Har ikke lest avsnittet om vertikal, horisental montering Ja, en standard hadde ikke vært dumt Greieste er jo og bytte til samme gir som man har, da slipper man og bytte dempeplate, adapterplate og proppel om en annen gearkasse har en annen ratio Redigert 28.Juli.2013 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Takk for godt svar. Ble litt mer trygg på at det er rett jeg har funnet, men må få undersøkt dette nærmere. Mitt merkeskilt gir jo ingen mening, se i post 6. Redigert 28.Juli.2013 av HulkHaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
M/S Bastard Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Jeg ville sendt bilde av det merkeskiltet til Alf hos halaas og Mohn bare for og være på sikre siden når det gjelder og identifisere gearet skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Takk for tipset. Fikk identifisert giret til å være et PRM160S VR2. Gir med serie nr. 21A0639/12 Dette gearet er et PRM160S VR2, Solgt fra fabrikken i 1978. Så dette gearet er hakket mindre en PRM310, Du må se etter et PRM160D2 eller PRM260D2, disse erstatter og passer rett på uten å gjøre noe med installasjonen. PRM310 er lengre, og har en større dropp og større utgående flens. Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
M/S Bastard Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Supert, da var det godt du ikke handlet ett feil gear Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Ikke så supert, fordi nå finner jeg ingen gir jeg kan kjøpe :( Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
M/S Bastard Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Jeg ser det ligger ett her, men det kan du vel ikke bruke Her er ett i Helsingborg sverige Alternativet er og ta en ringerunde til de som driver med båtmotor Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Den første der har jeg sett på, er uaktuell. Den andre var interessant, selv om den er et stykke unna. Dagstur til Sverige? Sendte han en mail... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
M/S Bastard Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Var vel ikke så værst pris heller på den i sverige Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Den i Sverige var solgt... Sent from my LT22i using Tapatalk 4 Beta Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
M/S Bastard Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Synd. Må se.til england kanskje asap supplies eller noe Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Hei igjen! Vekker til live en gammel tråd her. Har lett mye etter en PRM160S med 2:1 utveksling nå, men det ser ikke ut til å være mulig å få tak i. Snakket nettopp men en kar som selger slike overhalte girkasser, men han hadde kun 3:1 utveksling. Videre sier han at en slik girkasse er fin til min Hanto 24 med 36hk BMC 1800D, men at jeg da antageligvis må bytte propell. Noen her inne som kjenner til om det stemmer, hvor mye en slik propell ev. koster? Jeg har ikke peiling på gir, utveksling og propeller... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Janoho Svart 25.Mars.2014 Del på Facebook Svart 25.Mars.2014 Hei, kontakt bestmarin eller maritim og de hjelper deg å beregne propell. Du får som regel svar ganske raskt. De trenger litt info fra deg om båten men det opplyser de om ved henvendelse. 3:1 betyr at propellen snurrer med en tredel av motorturtallet. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2014 Takker, skal sjekke med Maritim :) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.