Jump to content

Trenger girkasse til å erstatte PRM310 på en BMC


HulkHaugen

Recommended Posts

Har en https://baatplassen.no/i/topic/102339-fikse-et-newage-gir-hvor-kjoepe-deler/'>defekt girkasse av typen Newage PRM310 stående på en JGM 1800D / P2H (BMC 36HK 4cyl). Denne må erstattes så fort som mulig, men jeg har IKKE PEILING på hva jeg kan bruke som erstatning. Har funnet et par girkasser på finn.no og har sendt mail til selgerne, men det er ett skudd i blinde. Noen som kan hjelpe meg med å finne / anbefale en girkasse?

Mvh Børre

Link to post

Tja. Virker jo litt råflott med en helt ny girkasse til en såpass gammel motor og båt. Har også planer om å selge den i høst, og tror ikke jeg får det igjen. Men kan jo uansett sende en mail til de, selv om jeg håper på noe brukt...

 

EDIT: I tillegg til porto så kommer der vel fort 25% ++ på moms og fortolling?

Redigert av HulkHaugen (see edit history)

Mvh Børre

Link to post

Et sånt? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42247292 ??

 

Kikket nettopp på s7 der, men øverst på siden ser du et 310L, men den ser kort ut. Ser også at 310S veier 68kg og 310L veier 75kg, så er vel mer forskjell enn bare drev inngangen? Bare lurte på om jeg å se inne i girkasse for å se det...

 

 

EDIT: Hva er forskjellen på et vertikalt og horisontalt gir?

Redigert av HulkHaugen (see edit history)

Mvh Børre

Link to post

Et sånt? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42247292 ??

 

Kikket nettopp på s7 der, men øverst på siden ser du et 310L, men den ser kort ut. Ser også at 310S veier 68kg og 310L veier 75kg, så er vel mer forskjell enn bare drev inngangen? Bare lurte på om jeg å se inne i girkasse for å se det...

 

 

EDIT: Hva er forskjellen på et vertikalt og horisontalt gir?

 

 

På L modellen ser det ut til at adapterplate er montert fra fabrikk, denne passer i hullbildet som borgwarner har.

L står for long, og S for short, blar deu ned til seksjon 11 så står det hvordan man tyder skiltet på gearkassa.

 

Har ikke lest avsnittet om vertikal, horisental montering

 

Ja, en standard hadde ikke vært dumt

Greieste er jo og bytte til samme gir som man har, da slipper man og bytte dempeplate, adapterplate og proppel om en annen gearkasse har en annen ratio

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post

Takk for tipset. Fikk identifisert giret til å være et PRM160S VR2.

 

Gir med serie nr. 21A0639/12

Dette gearet er et PRM160S VR2, Solgt fra fabrikken i 1978. Så dette gearet er hakket mindre en PRM310,

Du må se etter et PRM160D2 eller PRM260D2, disse erstatter og passer rett på uten å gjøre noe med installasjonen.

PRM310 er lengre, og har en større dropp og større utgående flens.

Mvh Børre

Link to post
  • 7 måneder senere...

Hei igjen! Vekker til live en gammel tråd her. Har lett mye etter en PRM160S med 2:1 utveksling nå, men det ser ikke ut til å være mulig å få tak i. Snakket nettopp men en kar som selger slike overhalte girkasser, men han hadde kun 3:1 utveksling. Videre sier han at en slik girkasse er fin til min Hanto 24 med 36hk BMC 1800D, men at jeg da antageligvis må bytte propell. Noen her inne som kjenner til om det stemmer, hvor mye en slik propell ev. koster? Jeg har ikke peiling på gir, utveksling og propeller...

Mvh Børre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...