Jump to content

Volvo penta D3-160 som fusker

Volvomekanikeren

Recommended Posts

D3 har hatt mye problemer med luft i drivstoffsystemet. Det som vanligvis forekommer er at fuel filter på motor (fin filter) løsner fra filterholderen. Sjekk at dette er stramt, bruk filtertang til å stramme filter på D3. Om filter er stramt, sjekk lufteskruen på toppen av filterholderen, her lekker det også vanligvis. Volvo leverer nå nye holdere uten lufteskrue grunnet dette.

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hvordan fusker motoren? Synker turtallet til tomgang/varierer det ved gass?

Er det mekanisk gass spak eller elektronisk!

Har du fått ut vannet av drivstoffet? Har du fyllt vanlig bildiesel eller båtdiesel?

Er servicer tatt i hht boka på motoren? Er det helt tilfeldig når fuskingen skjer? Motor kald/varm, kjørt hardt/rolig, temperatur på motor etc? Flatt vann/bølger? Skjer det samme på tomgang? Propell/drev ok? Sjøvannsfilter ok? Er grovfilteret på diesel bytta/drenert?

Masse spørsmål for å kunne gi et noenlunde vettugt svar. Velkommen til Baatplassen :flag:

Turtallet synker ikke helt til tomgang, men det er et betydelig fall slik at det føles som en kort bråbrems før turtallet går opp igjen. Skjer på forskjellig gasspådrag.

Jeg har gass-spak.

Jeg har hatt service på motoren etter at jeg hadde vann i drivstoffet. Får heller ikke vannalarm lenger.

Fylt diesel i havna på Sætre så det er båtdiesel

Servicer skal være tatt. Hadde faktisk en i vinter + denne som jeg tok etter at jeg fikk vann i dieselen.

det virker tilfeldig. Jeg har kjørt rolig opp til 80 grader på motoren. Da har det allerede fusket noenganger. deretter med 80/90 grader og full fart skjer det samme.

Småbølger, ikke kjørt på flatt vann etter at jeg fikk problemet.

På tomgang går den fint.

Hadde service på drev i vinter.

Regner med at de filtrene du nevner skal være ok i o g med at jeg hadde service nå i juni.

venter spent på svar :-)

• 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...