Volvomekanikeren Startet 26.Juli.2013 Del på Facebook Startet 26.Juli.2013 D3 har hatt mye problemer med luft i drivstoffsystemet. Det som vanligvis forekommer er at fuel filter på motor (fin filter) løsner fra filterholderen. Sjekk at dette er stramt, bruk filtertang til å stramme filter på D3. Om filter er stramt, sjekk lufteskruen på toppen av filterholderen, her lekker det også vanligvis. Volvo leverer nå nye holdere uten lufteskrue grunnet dette. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Litek0183 Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Jeg opplever at min motor "fusker" dvs plutselig mister turtall. Dette skjer på forskjellig turtall. Tidlig i sommer filk jeg vann i drivstoffet og hadde båten til service pga dette. Kan det være dette som er årsaken ? Er det noen som har erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
Litek0183 Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Takk for svar. Jeg får finne en "voksen" som kan hjelpe meg med det praktiske. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Dette fikser du lett selv Kom gjerne med en tilbakemelding om problemet ga seg eller ei Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Litek0183 Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Det skal jeg Sitér dette innlegget Link to post
Litek0183 Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Dette fikser du lett selv Kom gjerne med en tilbakemelding om problemet ga seg eller ei Sitér dette innlegget Link to post
Litek0183 Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Nå har jeg sjekket. Filteret sitter helt fast. Lufteskruen på toppen er også helt stram, dersom det er den som kan pumpes med. Andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Det har vist vært noe med disse filterholderene med pumpe, falskluft slik at de må byttes. Mulig det var noe aksjon på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Hvordan fusker motoren? Synker turtallet til tomgang/varierer det ved gass? Er det mekanisk gass spak eller elektronisk! Har du fått ut vannet av drivstoffet? Har du fyllt vanlig bildiesel eller båtdiesel? Er servicer tatt i hht boka på motoren? Er det helt tilfeldig når fuskingen skjer? Motor kald/varm, kjørt hardt/rolig, temperatur på motor etc? Flatt vann/bølger? Skjer det samme på tomgang? Propell/drev ok? Sjøvannsfilter ok? Er grovfilteret på diesel bytta/drenert? Masse spørsmål for å kunne gi et noenlunde vettugt svar. Velkommen til Baatplassen Sitér dette innlegget Link to post
Litek0183 Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Turtallet synker ikke helt til tomgang, men det er et betydelig fall slik at det føles som en kort bråbrems før turtallet går opp igjen. Skjer på forskjellig gasspådrag. Jeg har gass-spak. Jeg har hatt service på motoren etter at jeg hadde vann i drivstoffet. Får heller ikke vannalarm lenger. Fylt diesel i havna på Sætre så det er båtdiesel Servicer skal være tatt. Hadde faktisk en i vinter + denne som jeg tok etter at jeg fikk vann i dieselen. det virker tilfeldig. Jeg har kjørt rolig opp til 80 grader på motoren. Da har det allerede fusket noenganger. deretter med 80/90 grader og full fart skjer det samme. Småbølger, ikke kjørt på flatt vann etter at jeg fikk problemet. På tomgang går den fint. Hadde service på drev i vinter. Regner med at de filtrene du nevner skal være ok i o g med at jeg hadde service nå i juni. venter spent på svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Balde Svart 4.September.2022 Del på Facebook Svart 4.September.2022 Den suger nok luft gjennom lufteskruen. Du må bytte pakning på lufteskruen. En kopper pakning skal ikke brukes 2 ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.