Jump to content

MB10a - ta ut av båten - hvordan får jeg ut akslingen?


eagleman

Recommended Posts

Hei,

jeg skal ta ut marna MB 10A S med vribar propell, men får ikke ut akslingen. Har tatt av roret og forsøkt å dra i propell med aksling men den sitter dønn fast. Har noen et tips? Hva skal sitte igjen på motoren og akslingen? Skal overhale motor.

 

På forhånd takk.

 

Hilsen Bjørn

Redigert av eagleman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, dette har jeg bare vært hjelpemann på en gang, men så langt jeg husker er hovedoppskriften at du skal ha akslingen ut bak, dvs gjennom hylsa. Alt som ikke kan komme ut der må av. F.eks har du en flens foran på akslingen, som fester den til giret, en flens som er festa på akslingen med skruer. Ditto med fettkopper. De må av.

Så langt jeg husker bretta vi bare roret tilside og trakk akslingen ut.

 

Det var broren min som gjorde jobben, guttungen hans hadde lånt sjekta og gått på, og fått kast i akslingen. Vi fikk den ut, maskinert og montert på under åtte timer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hej,

Du måste lossa trekkboltarna fram(två muttrar som låser varandra gör att du kan skruva ur dom)

och sen lossa dom två skruvarna som håller fast axel flensen mot växelhuset.

Nu är själva axeln lös, men du måsta plocka av lite mer så att den går att dra ut.

 

Lossa "klypan" som låser fast/sitter på trekkröret som styr propllervingarnas läge.

och till sist tar du loss den lilla muttern som sitter längst fram på trekkröret och tätar mot axeln.

 

Allt loss längst fram mot motorn så att säga sen är det bara att dra ut den.

håll reda på kilen som sitter i flensen och som gör att axeln inte roterar.

 

 

Mvh Per

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...