Jump to content

Hvor kjøpe manifold til FM 6-8 L5?

Kry

Recommended Posts

Hei, jeg er litt uheldig med motoren i sommer ?

Oppdaget at den gikk på en plugg, for deretter å oppdage saltvann i bakre sylinder og i olja. Åpnet toppen, skrapa og rensa, ny toppakning og skrudd sammen med riktig moment (7-8?). Men like hærlig kom det saltvann inn på bakerste plugg. Manifolden ble plukket av, og den virker ikke helt frisk... Så at den har tidligere blitt sveiset og de hadde brukt enormt mye pakninksmiddel for å tette... Så mitt egentlige spm, hva koster og hvor får jeg tak i en ny eller brukt manifold? Alt av tips om andre ting det er lurt å sjekke tas i mot med takk!

(Olja ble tømt, motoren ble starta opp med diesel for en rens. for Så er planen videre og tømme, kjøre en runde med billig olje, for så å tømme igjen og bytte filter og fylle på GOD olje)

Mvh Lene

Redigert av Kry (see edit history)

Kjølekanalen i manifoilen din er vel rustet i stykker. Denne manifoilen blir ikke varmere enn at du kan kutte ut kjølingen på den. Lag et annet kjølevannsinntak på sylinderen enn det som går om manifoilen og plugg kjølevannsinntaket på manifoilen. Alternativt kan du skjære opp manifoilen med en vinkelsliper, fjerne den rustne kanalen og sveise inn en ny. Men husk at det er støpegods vi her snakke om, så forvarm emnet godt før sveising.

Så er planen videre og tømme, kjøre en runde med billig olje, for så å tømme igjen og bytte filter og fylle på GOD olje)

Hvorfor ikke helle på en billig OG god olje, f.eks Biltema 10W-30 Mineralolje. Den er sikkert 100 ganger bedre enn den oljen motoren i sin tid ble sertifisert med fra FM.

Koster rundt hundrelappen for 4L. Har du mye penger å bruke opp kan du kjøpe en svindyr 10W-30 mineralolje i fancy kanner, men motoren din kommer garantert ikke til å merke forskjell :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...