LALUNA II Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Kjent sak at ting står seg ihjel så det er ikke tull en gang .......opplevde det selv etter 2 1/2 år på land ,trykkplaten mellom gir og motor rustet i filler .Toppakning som ryker kan skje for alle og kan nok ikke direkte skyldet selger men 30 minutter burde jo en motor holde etter salgså mener selger bør bli med på en deling av utgiftene her Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Hva koster det å reparere skaden? Kk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
khmoe Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Kamerat av selger tar 6500kr og stavern båt skal ha opptil 20 000kr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Er motoren saltvannskjølt eller ferskvannskjølt? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Om selger har gitt deg et tilbud der en venn av han kan ta jobben for 6500 så taimot tilbudet med begge armer såfremt du ikkje har tenkt ta jobben sjøl. Åkkesom så må du ta dette på egen kappe og da er det et godt tilbud Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
khmoe Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Saltvannskjølt motor, men det er brukt deler av livet sitt bare i ferskvann ifølge tidligere eier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Har hatt tilsvarende motor. Og det er ikke uvanlig at det rett og slett ruster av ventiler på disse. Hvis manifolden ikke er i orden. Men det koster jo ikke mye å få noen eller om du gjør det selv til å rive av toppen på motoren for og stille diagnose. Tipper jeg brukte maks en time på den forrige 3 l min Hvor er det båten ligger da? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
khmoe Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Har den på land / på hengeren i påventa av hva som skjer :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Men han har kanskje ingen forutsetninger for å vite at det er problemer for en motor å ikke bli brukt på et par år? Det er ikke noe som skal føre til ulempe for kjøper at selger ikke veit hva han driver med. I knoooww nooøøthing osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Kamerat av selger tar 6500kr og stavern båt skal ha opptil 20 000kr. Håper kamerat av selger er klar over at det er reklamasjonsrett på reperasjonen? Eller at TS er klar over at det ikke er det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Det er ikke noe som skal føre til ulempe for kjøper at selger ikke veit hva han driver med. I knoooww nooøøthing osv. Enig i det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) I knoooww nooøøthing osv. Når båten går fint ved salget og i en halvtime etterpå, for så å havarere med toppakningsbrudd så kan selv verdens beste mekaniker si "I knoooww nooøøthing" ettersom det er umulig å forutse med mindre man er synsk ? Om en motor står seks måneder under vinteropplag, eller to år, vil i de aller fleste tilfeller ikke ha noen betydning, og kjøper man brukt båt er det etter min mening en relativt stor risiko for at noe etterhvert går i stykker, det være seg etter 30 minutter eller 30 måneder, det bare litt kjedeligere for kjøper når det skjer etter 30 minutter, men på en båt går noe alltid i stykker, og hvor ofte noe går i stykker er etter min erfaring direkte proporsjonalt til bruksmønsteret. Redigert 28.Juli.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Faktisk enig i det også... Kk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Er ikke 10-15 år uansett en typisk grei levetid for en sjøvannskjølt innenbordsmotor som står i mesteparten av tiden i saltvann? Amerikanerene har "flush-kit" på omtrent alt. Hvorfor er ikke det mer vanlig her på berget? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Fordi vi har så god råd at vi driter i det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sisjord Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Noe som ikke kommer frem i tråden her er at ny eier, kjørte vitende med skadet propell, dvs 1/4 av den ene skovelen er borte, noe som fører til vibrasjoner og fare for skade på drev, og overrev av motor. Jeg har nettopp sett på drevet, og jeg skal også av med toppen innen denne uka. Da vil jeg også kunne gi en mer eksakt diagnose på dette. Mvh Kim Sisjord Sisjord Service Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 Da er to av sidene til stede her ser det ut som. Overvarving er jo ikke bra for motor og drevet liker ikke vibrasjonene fra1/4 propellblad som er borte i lengden. Fordi vi har så god råd at vi driter i det? Mulig en av grunnene, ja. Også fordi det "ikke blir satt på kartet" av forhandlere/ verksteder og mange eiere ikke tenker i de baner. Verksteder og forhandlere er vel bare glad til jo færre motorer som går rundt med flush kit, lol. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
khmoe Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 ifølge fører så var den oppi 4600rpm, så godt innenfor de 5000rpm som regnes som max safe rpm på disse motorene. 1/4 er vel litt overdrevet, men burde ikke blitt brukt for lenge nei. Ny propell blir bestilt så fort vi vet at vi har en fungerende båt igjen. Håper bare ikke hele motoren er tæret i stykker og at det kun er toppakningen som er gåen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 31.Juli.2013 Del på Facebook Svart 31.Juli.2013 En 10-15 år gammel saltvannskjølt innenbordsmotor kan være alt fra vrak til nesten helt hundre avhengig av hvor den er bruk, hvor mye den har stått (med saltvann i kjølekanalene) over tid og ferskvanns/ frostveskekjøring . Dette er litt Lotto og en av bakdelene med en sjøvannskjølt motor. Si en båt som har vært brukt som hengerbåt og kjørt gjennom med ferskvann etter hver tur i sjøen vil antagelig være god som gull, mens en som ligger på sjøen 6 mnd i året og i lengre perioder uten bruk vil kanskje være opptæret og tett i kjølekanalene. Det er slik det er og i så fall ikke en feil. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Hvordan har denne saken gått? lars Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
khmoe Svart 13.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2013 venter på deler, er vist toppakning, ventilløftere og simring som er i stykker. verksted mannen sa de ikke fikk kjøpt de i Norge så de har bestilt fra ebay. Blir nok ikke så mye båt på oss i sommer :( den er jo over Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
khmoe Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 Oppsummert: Toppakningen hadde slått igjennom på cylinder 1 og 2. Så sier bil mekanikeren at pga toppakningen har rykt så har en fjær i ventilløfteren knekt som har ført til at støt stang og vippearm hadde slitasje riper siden de ikke har fått god nok smøring av olja siden olje kanalen har tettet seg pga slitasjen.(eneste forklaringen han hadde på at de kunne gå i stykker) Hvordan dette er mulig vet jeg ikke, men jeg har bare over middels peiling på nyere motorer.:( Det ble også nevnt at lageret bak impelleren var gåent, men det hadde han fått smørt opp slik at den fungerte nå, men lager litt rasle lyder. han sa det holdt ut sesongen, men sa at det må byttes i vinter før båten taes i bruk til neste år. Syntes det er rart at dette ikke ble oppdaget siden impeller og vannpumpa ble "overhalt" 2dager før overdragelse pga lekasje i akkurat impeller huset. Noen her som har eksplosjons tegninger på dette og gjerne delenummeret på lageret han nevner??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Det er to forskjellige typer pumper på GS, alt ettersom det er en BY, HU, LK, EF motor osv. Altså motoren heter 3.0GSMBY hvor de to siste er type motor. Du kan egentlig bare se på motoren, den ene pumpen har stussene ut foran på pumpen, den andre har stussene ut på siden, ingen av de har forøvrig noen lager som bør byttes, da det aldri holder stort mer enn et par timer, og hele pumpen bør byttes ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
khmoe Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 Det er to forskjellige typer pumper på GS, alt ettersom det er en BY, HU, LK, EF motor osv. Altså motoren heter 3.0GSMBY hvor de to siste er type motor. Du kan egentlig bare se på motoren, den ene pumpen har stussene ut foran på pumpen, den andre har stussene ut på siden, ingen av de har forøvrig noen lager som bør byttes, da det aldri holder stort mer enn et par timer, og hele pumpen bør byttes ut. Så det du sier er at hele pumpa må byttes? motor kode 3.0gs pefs. vet ikke hvordan det ser ut under der før jeg får båten tilbake fra selger :( De har mistet olje lokket så nå venter vi på det :( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 På EF modellen er hele reimhjulet "pumpen" med lager og tetning, og lokket med stussene er skrudd på utsiden. Det selges så vidt jeg vet ikke løse lager til pumpene fra Volvo, men kun komplett pumpe, og jeg har ikke byttet lager og tetninger i den modellen før, så det er godt mulig det holder ettersom det er en litt annen konstruksjon på de pumpene. De andre typene hvor hele pumpen er skrudd med tre skruer gjennom reimhjulet og inn i svingningsdemperen har et kulelager og en keramikktetning som før i tiden kunne kjøpes løst fra Volvo, de har sluttet å selge rep sett til pumpene da det som regel ikke holder. Rep sett kan fortsatt skaffes gjennom Johnson, de kommer i en bitteliten eske, og det blir tett, men som regel ikke spesielt lenge. Enkelte rep sett kommer også med ny aksel og holder gjerne noe bedre, og enkelte ganger er man heldig og det holder i flere år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.