Jump to content

Volvo Penta 3.0 GS havarerte 30min etter kjøp. Selger ansvarlig?


khmoe

Recommended Posts

Kjent sak at ting står seg ihjel så det er ikke tull en gang .......opplevde det selv etter 2 1/2 år på land ,trykkplaten mellom gir og motor rustet i filler .
Toppakning som ryker kan skje for alle og kan nok ikke direkte skyldet selger men 30 minutter burde jo en motor holde etter salg
så mener selger bør bli med på en deling av utgiftene her

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har hatt tilsvarende motor. Og det er ikke uvanlig at det rett og slett ruster av ventiler på disse. Hvis manifolden ikke er i orden. Men det koster jo ikke mye å få noen eller om du gjør det selv til å rive av toppen på motoren for og stille diagnose. Tipper jeg brukte maks en time på den forrige 3 l min

 

Hvor er det båten ligger da?

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

 

I knoooww nooøøthing osv.

 

Når båten går fint ved salget og i en halvtime etterpå, for så å havarere med toppakningsbrudd så kan selv verdens beste mekaniker si "I knoooww nooøøthing" ettersom det er umulig å forutse med mindre man er synsk ?

 

Om en motor står seks måneder under vinteropplag, eller to år, vil i de aller fleste tilfeller ikke ha noen betydning, og kjøper man brukt båt er det etter min mening en relativt stor risiko for at noe etterhvert går i stykker, det være seg etter 30 minutter eller 30 måneder, det bare litt kjedeligere for kjøper når det skjer etter 30 minutter, men på en båt går noe alltid i stykker, og hvor ofte noe går i stykker er etter min erfaring direkte proporsjonalt til bruksmønsteret.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe som ikke kommer frem i tråden her er at ny eier, kjørte vitende med skadet propell, dvs 1/4 av den ene skovelen er borte, noe som fører til vibrasjoner og fare for skade på drev, og overrev av motor. Jeg har nettopp sett på drevet, og jeg skal også av med toppen innen denne uka. Da vil jeg også kunne gi en mer eksakt diagnose på dette.

 

Mvh Kim Sisjord

 

Sisjord Service

Link to post
Share on other sites

Da er to av sidene til stede her ser det ut som.

Overvarving er jo ikke bra for motor og drevet liker ikke vibrasjonene fra1/4 propellblad som er borte i lengden.

 

 

Fordi vi har så god råd at vi driter i det?

Mulig en av grunnene, ja.

Også fordi det "ikke blir satt på kartet" av forhandlere/ verksteder og mange eiere ikke tenker i de baner.

Verksteder og forhandlere er vel bare glad til jo færre motorer som går rundt med flush kit, lol.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

ifølge fører så var den oppi 4600rpm, så godt innenfor de 5000rpm som regnes som max safe rpm på disse motorene.

1/4 er vel litt overdrevet, men burde ikke blitt brukt for lenge nei. Ny propell blir bestilt så fort vi vet at vi har en fungerende båt igjen.

Håper bare ikke hele motoren er tæret i stykker og at det kun er toppakningen som er gåen.

Link to post
Share on other sites

En 10-15 år gammel saltvannskjølt innenbordsmotor kan være alt fra vrak til nesten helt hundre avhengig av hvor den er bruk, hvor mye den har stått (med saltvann i kjølekanalene) over tid og ferskvanns/ frostveskekjøring .

 

Dette er litt Lotto og en av bakdelene med en sjøvannskjølt motor.

Si en båt som har vært brukt som hengerbåt og kjørt gjennom med ferskvann etter hver tur i sjøen vil antagelig være god som gull, mens en som ligger på sjøen 6 mnd i året og i lengre perioder uten bruk vil kanskje være opptæret og tett i kjølekanalene.

 

Det er slik det er og i så fall ikke en feil.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Oppsummert:

Toppakningen hadde slått igjennom på cylinder 1 og 2.

Så sier bil mekanikeren at pga toppakningen har rykt så har en fjær i ventilløfteren knekt som har ført til at støt stang og vippearm hadde slitasje riper siden de ikke har fått god nok smøring av olja siden olje kanalen har tettet seg pga slitasjen.(eneste forklaringen han hadde på at de kunne gå i stykker)

Hvordan dette er mulig vet jeg ikke, men jeg har bare over middels peiling på nyere motorer.:(

 

Det ble også nevnt at lageret bak impelleren var gåent, men det hadde han fått smørt opp slik at den fungerte nå, men lager litt rasle lyder. han sa det holdt ut sesongen, men sa at det må byttes i vinter før båten taes i bruk til neste år. Syntes det er rart at dette ikke ble oppdaget siden impeller og vannpumpa ble "overhalt" 2dager før overdragelse pga lekasje i akkurat impeller huset.

 

Noen her som har eksplosjons tegninger på dette og gjerne delenummeret på lageret han nevner???

Link to post
Share on other sites

Det er to forskjellige typer pumper på GS, alt ettersom det er en BY, HU, LK, EF motor osv. Altså motoren heter 3.0GSMBY hvor de to siste er type motor.

 

Du kan egentlig bare se på motoren, den ene pumpen har stussene ut foran på pumpen, den andre har stussene ut på siden, ingen av de har forøvrig noen lager som bør byttes, da det aldri holder stort mer enn et par timer, og hele pumpen bør byttes ut.

Link to post
Share on other sites

Det er to forskjellige typer pumper på GS, alt ettersom det er en BY, HU, LK, EF motor osv. Altså motoren heter 3.0GSMBY hvor de to siste er type motor.

 

Du kan egentlig bare se på motoren, den ene pumpen har stussene ut foran på pumpen, den andre har stussene ut på siden, ingen av de har forøvrig noen lager som bør byttes, da det aldri holder stort mer enn et par timer, og hele pumpen bør byttes ut.

Så det du sier er at hele pumpa må byttes?

motor kode 3.0gs pefs. vet ikke hvordan det ser ut under der før jeg får båten tilbake fra selger :( De har mistet olje lokket så nå venter vi på det :(

Link to post
Share on other sites

På EF modellen er hele reimhjulet "pumpen" med lager og tetning, og lokket med stussene er skrudd på utsiden.

Det selges så vidt jeg vet ikke løse lager til pumpene fra Volvo, men kun komplett pumpe, og jeg har ikke byttet lager og tetninger i den modellen før, så det er godt mulig det holder ettersom det er en litt annen konstruksjon på de pumpene.

 

De andre typene hvor hele pumpen er skrudd med tre skruer gjennom reimhjulet og inn i svingningsdemperen har et kulelager og en keramikktetning som før i tiden kunne kjøpes løst fra Volvo, de har sluttet å selge rep sett til pumpene da det som regel ikke holder.

Rep sett kan fortsatt skaffes gjennom Johnson, de kommer i en bitteliten eske, og det blir tett, men som regel ikke spesielt lenge. Enkelte rep sett kommer også med ny aksel og holder gjerne noe bedre, og enkelte ganger er man heldig og det holder i flere år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...